Follow

5 tips för bättre mobilbilder

Fina New York ♥ (fler bilder imorgon!!)
 
 
VECKANS FOTOTIPS
 
 
För några veckor sedan var det någon som lämnade en kommentar om att hen ville ta bättre mobilbilder och vardagsbilder i övrigt. Något som jag själv vill bli bättre på också, att dokumentera min vardag för mitt framtida jag. Minnas de små ögonblicken liksom. Så här kommer mina bästa tips när du fotar med mobilen: 
 
1. Skala av bilden 
Försök att göra bilden så "clean" som möjligt. Ta bort alla onödiga element i bilden. Om du fotograferar en person kan det hjälpa att ställa personen mot en snygg och enkel vägg. Eller om du fotograferar solnedgången kan det hjälpa att bara ta med lite utav marken för att inte störas av många olika element i bilden. Det är därför många fotograferar sina matbilder ovanifrån, för att bilden bara skall handla om maten och inte allt runt omkring.
 
2. Tänk på ljuset 
Ljuset är något du alltid skall tänka på när du fotograferar (och jag vet att jag tjatar!) men det finns en del begränsningar när du fotograferar med en mobilkamera. Det är allra bäst att fotografera med mobilen under dagtid - när det är ljust ute - eftersom att mobilkameran inte är speciellt ljuskänslig och har svårt att både hitta fokus och fota i mörka förhållanden. 
Om himlen, eller något annat, känns för ljus på bilden brukar jag sätta fokus på den delen (alltså trycka på den på skärmen) för att få den i rätt exponering. Samma om något i bilden känns för mörkt. Sätt fokuset på det så brukar mobilen automatiskt ändra exponeringen. 
 
3. Olika vinklar 
Den klassiska mat-uppifrån-bilden är en utav de mest använda vinkelarna, men det är väl det av en anledning också. Det funkar liksom alltid. Samma när man tar den klassiska fötter-bilden. Jag har alltid gillar uppifrån-vinkeln och den funkar nästan extra bra när man fotograferar med mobilen, för det blir inte så tungt och svårt att se som med den stora kameran. 
En annan bra grej när du funderar på vinklar är att vända på telefonen. Testa stående bild. Testa liggande bild. Ibland kan det göra stor skillnad för slutresultatet. En stående bild känns mer dramatisk jämfört med en liggande bild som oftast känns mer lugn, vilket kan vara bra att tänka på när du skall skapa en bild. 
 
4. Gå nära! 
När det känns som att vinkeln, ljuset eller motivet inte riktigt känns bra (eller när jag har tagit typ 200 bilder och vill testa något nytt) så brukar jag alltid gå närmare, för att det typ alltid funkar! Men var försiktig med att zooma med mobilkameran, det blir aldrig bra. Gå närmare motivet, och kan du inte det är det till och med bättre att ta en bild och sedan beskära den närmare efteråt. Zooma aldrig med mobilen! 
 
5. Svartvitt 
Om bilden fortfarande känns rörig eller tråkig efter att du har testat alla grejer så brukar ett filter alltid göra susen. Speciellt svartvitt. Lägg på lite extra kontrast och dra ur all färg så kan bilden plötsligt få nytt liv. Du kan göra det enkelt i Instagram eller någon annan bra app för redigering i telefonen. Jag har skirivit ett annat inlägg om mina favorit-foto-appar som ni kan läsa här!
 
 
 
Gilla gärna inlägget om ni tyckte om det ♥
Och glöm inte att följa mig på Bloglovin  för att inte missa nya inlägg!
Postat av: Bella

Bra tips!

2017-02-18, 12:31:35 - URL: http://nouw.com/bellss
Postat av: Ida

Åh mycket bra tips!! :)

2017-02-18, 20:23:41 - URL: http://iidajohansson.se
Postat av: Linnea Broberg

Hej Emma!

Jag undrar lite hur du får dina bilder att se så bra ut på instagram, hur får du dem så anpassade för mobilen utan att dem blir pixliga och suddiga? Något jag verkligen har problem med.

Hoppas du haft en trevlig vecka!

Svar: Hej! Jag ska skriva ett inlägg om detta faktiskt :) förhoppningsvis dyker det upp i veckan!
Emma Grann Fotografi

2017-02-19, 13:51:22 - URL: http://nouw.com/linneabroberg

Tjäna pengar på din blogg! (adlink)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: