Follow

Tips: Fotoutrustning för en backpacker!

Grekland 2013
 
Eftersom att jag inte vet när vi hörs nästa gång (detta är ett tidsinställt inlägg, är på väg till Australien nu!) så tänkte jag visa er vad jag har för utrustning med mig på en backpacking-resa som denna. Jag kommer alltså vara borta i nästan sex veckor och kommer vara på resande fot nästan hela tiden, vilket betyder att tyngden men också smidigheten har en stor betydelse jämfört med en vanlig semester där man slår läger på ett och samma hotell i 1-2 veckor. 
 
Vilka objektiv skall jag ta med mig? 
 
Det är såklart upp till var och en hur mycket man vill bära med sig, det handlar om prioritering också, hur mycket som får plats i väskan, men för mig är det ett självklart val att välja bort ett par extra skor och en utav strandklänningarna mot ett extra objektiv. Visst blir det tyngre att bära men när man knäpper den där perfekta bilden sedan så är det värt varje meter!
 
Det första självklara objektivet som hänger med är ett fast. Jag kör med ett 50mm men det går utmärkt med ett 35mm också. (85mm skulle jag tro blir för komplicerat att fotografera "vardagsbilder" med). Som en duktig och enkel fotograf så räcker det gott och väl med ett fast objektiv i kameraväskan men vill man utöka sig lite (eller i mitt fall, mycket) så kan man välja att ha med sig en zoom också. Jag har med mig mitt Sigma-objektiv som är 150-500mm, det väger bly men åh så fina bilder det tar när man väl får till det! 
 
 
Tillbehör som kan vara bra att ha med sig..
 
Laddare
Något man verkligen inte får glömma! Det allra bästa är att ha med sig ett extra batteri (köpte mig ett i förra veckan för att vara på den säkra sidan). 
 
Extra minneskort
Det värsta skulle vara att stå där med ett fullt minneskort, så jag skulle rekommendera att ta med ett extra, och ett till extra om de två första blir fulla. Jag har med mig ett på 32gb och två på 16gb. Sedan har jag med mig en hårddisk att lägga över bilderna på när minneskorten blir fulla (man kan aldrig vara nog försiktig). Sedan spelar det ju mycket roll vad man har för kamera och vilket format man fotograferar i, jag fotograferar alltid i RAW och med en fullformatskamera så tar det mycket stor plats. 
 
Motljusskydd
Om man skall dit solen skiner så är det bra att ta med sig motljusskydd till objektiven för att solens strålar inte skall förstöra dina vackra bilder. Det fungerar också bra som skydd mot till exempel regn. 
 
Undervattenskamera
Det finns många bra undervattenskameror till hyfsade priser, och när man skall ta dykarcertifikat i stora barriärrevet i Australien så kändes det som ett självklart val, men det kan ju vara kul att ha oavsett vart man åker, så länge man tänker bada eller befinna sig i vatten. 
 
Min vattentäta Nikon Coolpix S31. 

Vi hörs förhoppningsvis snart med mina första bilder från Australien!

Postat av: Viktoria Eriksson

bra tips! <3

2014-03-11, 06:36:13 - URL: http://vickons.blogg.se/
Postat av: Veronica

Jag åker till Australien om ett halvår så detta var verkligen perfekta tips! Ser fram emot dina bilder med :)

Svar: Åh vad kul :) kommer snart bilder!
Emma Grann Fotografi

2014-03-11, 12:12:22 - URL: http://veronicato.blogg.se/
Postat av: Linnéa Alpsten

Jättebra inlägg! :D

2014-03-11, 14:44:53 - URL: http://linneaalpsten.blogg.se/
Postat av: Ida ☯ the sky under the sea

Bra inlägg! Men om man bara ska ta med ett enda, är det bättre med fast eller ett man kan zooma med?

Svar: Det beror nog helt på vart man skall åka. Men jag skulle själv inte klara mig utan mitt fasta!
Emma Grann Fotografi

2014-03-12, 01:25:04 - URL: http://theskyunderthesea.blogg.se/

Tjäna pengar på din blogg! (adlink)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: