Follow

Paddla kajak i midnattssolen

Dag två av resan i Nordnorge bestod mycket av det här. Oändliga vägar genom böljande landskap i flera timmar när vi skulle ta oss från ön Senja ner till Lofoten. Men vi klagade inte särskiljt mycket, landskapen var så vackra att titta på och med en spännande podd i högtalarna rullade vi söderut.

Vär framme i Svolvær hittade vi en camping där vi slog upp tältet och lagade sen lunch/middag i det mysiga köket som fanns där.

Sedan var det dags för dagens aktivitet - paddla kajak i midnattssolen!

Två taggade men nervösa tjejer som skall paddla kajak för första gången i sina liv.

Armarna, magen och låren brände men vad gjorde det när ljuset var såhär fint?

Som sagt, ljuset!!!

Efter att vi paddlat klart kände ingen av oss för att åka till tältet och sova. 1, för att vi hade så mycket energi från kajakturen och 2, för att vem kan sova när ljuset är såhär fint?

Så vi åkte runt i vår lilla bil till små städer och klippor runt om Svolvær och bara njöt av livet.

Såhär såg alltså himlen ut i cirka 2-3 timmar på natten. Drömmigt!

Vi åkte förbi Norges största träkyrka.

Och sedan återvände vi tillslut till campingen där vår utsikt var det här. Ganska svårt att sova ändå med tanken på att det såg ut såhär utanför tältet. Man ville sitta där hela natten...

Det häftigaste jag någonsin gjort!

Nikon D600 + Nikkor 28 mm 1,8

Idag kom jag hem från det häftifaste äventyret jag någonsin varit med om!
För exakt en vecka sedan stod jag här uppe på toppen av Segla efter en två timmars hike från en liten stad vid en stor klarblå fjord i Nordnorge. Strax innan midnatt var vi uppe och en konstant solnedgång/uppgång i några timmar väntade på oss. Jag vet att jag säger ibland att "det här är något utav det häftigaste jag gjort och det finaste jag sett" men den här senaste veckan jag har haft i Norge ÄR det häftigaste och jag någonsin har gjort och det finaste jag någonsin sett! Utan tvekan.

Ni som följer mig på Instagram kanske har sett på min "story" att jag har spenderat min senaste vecka med att bestiga små bergstoppar, campat och roadtrippat genom Norgnorge och Lofoten. Jag var där på uppdrag av Fotoresor för att reka platser inför en eventuell resa vi kommer göra till Lofoten (se till att följa @fotoresor på Instagram för att hålla koll på våra kommande resor!).

Världens bästa Johanna följde också med på resan och de här bilderna är från vår första hela dag i Norge. Det var helt fantastiskt, helt overkligt vackert. Det finns liksom varken ord eller bilder som kan beskriva känslan vi hade när vi nådde den här toppen och långsamt såg molnen bildas under oss medans himlen gick från ljusblå till rosa till orange till rosa och orange igen. Vi ville aldrig gå ner, och vi hade nog inte gjort det om vi inte hade frusit så mycket som vi gjorde (det var cirka 8 grader). Så vid 03 var vi tillbaka i vårt tält igen, fyllda av spänning inför den kommande veckans äventyr!

Solnedgång och soluppgång vid Horseshoe Bend

Nikon D600 + Nikkor 28 mm 1,8

Under fotoresan i USA besökte vi Horseshoe Bend i Arizona en av alla vackra kvällar och fotograferade solnegången där tillsammans vid kanten. Sedan åt vi middag och kom tillbaka till hotellet ganska sent, men jag hade ändå en sån lust att gå upp tre-fyra timmar senare och fotografera soluppgången där också (fråga inte varför, men jag blir så fylld av adrenalin på dessa resor att jag knappt behöver sova, haha). Och med lite övertalning fick jag med mig Simon på ett morgonäventyr och lite senare hoppade också tre deltagarne på.

Vi missade tyvärr det där allra bästa pastelliga ljuset precis i början på soluppgången men det var verkligen en mysig stund ändå. Jag älskar galet tidiga soluppgångar på vackra platser för det är alltid bara riktigt nördiga fotografer där som ställer klockan på 3:30 bara för en riktigt bra bild liksom...

Teufelsberg

Nikon D600 + Nikkor 50 mm 1,4 & Nikkor 28 mm 1,8

Hår & Smink: Galina Nurmi

Under den andra dagen på Fotoresan Ödeplatser i Berlin i juni besökte vi Teufelsberg, och vi fotograferade modellen på flera olika ställen i det stora området varvat med att fotografera grafitti och den coola platsen helt utan modell också. Sedan spelade vi lite pingis innan vi åkte tillbaka till Berlin och åt en god middag tillsammans.

Jag tror att jag har nämnt det förut men en utav mina favoritögonblick på fotoresorna är kvällarna då vi pratar om det vi fotograferat under dagarna och skrattar och bara umgås med varandra. Jag älskar såklart att fotografera och vara på alla häftiga platser också, men det är liksom något speciellt med tiden precis efter också, när vi slappnar av och bara är

Djupa grottor i Arizona

Nikon D600 + Nikkor 28mm 1,8

Antelope Canyon!
Jag besökte den här häftiga platsen med Fotoresor i höstas också men då var det 12 grader varmt och alla fick köpa tjocktröjor och jackor innan vi åkte dit. Nu var det så varmt att svetten rann och jag önskade ett par gånger att det faktiskt var 12 grader (fast ångrade mig direkt efter varje gång jag tänkte tanken, haha).

Antelope Canyon är lite svårfotat för att det är för mörkt inne i grottorna och för just där solen lyser in. Men verkligen otroligt vackert och surrealistiskt!

Hela fantastiska gruppen ♥

Så varmt att skorna smälte

Nikon D600 + Nikkor 28 mm 1,8

Death Valley, en av världens varmaste platser, är såklart ett stopp på våra Fotoresor i USA. När vi var där i mitten på juni mätte temperaturen 51 grader celsius. Det är omöjligt att beskriva den hettan med ord, men det går inte att vara ute i mer än en kvart, för man blir så snurrig att man knappt kan tänka. En utav deltagarnas skor smälte (!!) när hon gick på sanden i några minuter. Så de skorna fick vi slänga sen, haha!

Men det är en fantastiskt vacker plats, och verkligen att rekommendera om ni besöker västra USA. Men ta med ordentligt med vatten, gå inte för långt från bilen och ha inte på er tunna skor eller sandaler, för sanden är så obeskrivligt varm...

Valley of Fire

Wow!
Ungefär en vecka in på Fotoresan i USA besökte vi Valley of Fire. Jag hade aldrig tidigare varit här så det var extra spännande även om jag inte hade så höga förväntningar på platsen. Men som en käftsmäll öppnade det här röda landskapet up sig framför bilen när jag körde i hettan (det var typ över 40 grader varmt långt efter solen gick ner) och jäklar var vackert det var, och så enormt stort! Ni kanske inte ens märkte Daniel som syns på bilen här över, han står där uppe på en klippa i solen lite till vänster i bild. Och det var bara en bråkdel av hela landskapet....

Det är verkligen såna här kvällar jag lever för. Varje kväll var som att bli kär på nytt. Det pirrar liksom lite i mig när jag tittar igenom de här bilderna.

Zombie Hospital i Berlin

Hår & Smink: Galina Nurmi

Under vår andra dag på fotoresan Ödeplatser i Berlin höll vi fotoundervisning på förmiddagen och sedan besökte vi två coola ödeplatser där vi fotograferade Aava. Just det här stället hette (eller kallades) Zombie Hospital och var ett gammalt ödelagt sjukhus. Lite obehagligt att gå omkring där faktiskt.

Det var väldigt bra ljus i just det här rummet så vi fotograferade modellen här men det fanns så otroligt många rum och byggnader på den här platsen. Ett rum med tusentals bananer målade på väggarna och ett med bara massa hjärtan. Så sjukt!

Gotland i bilder och lite tankar kring livet

Nikon D600 + Nikkor 28 mm 1,8 & Nikkor 50 mm 1,4

Fina fina Gotland!
Igår kom jag hem från Gotland efter lite drygt fyra dagar där på fotojobb för Studio Emma Svensson. Både jag och Rasmus från studion var där nu under Almedalen och jobbade. Jag har varit i Vidby och runt om på Gotland en gång tidigare (för åtta år sedan!) och det var lika mysigt och vackert som jag minns det, bara med några tusen männsikor extra på gator och torg.

Vi bodde hemma hos Thomas som faktiskt var en deltagare på Fotoresan till Berlin som jag var handledare på i juni. Så himla kul att träffa gamla deltagare igen efter fotoresor! Han hade också två gulliga hundar som fick lite extra kärlek under de här dagarna (jag älskar hundar!).

Jag känner att min blogg är så himla spretig just nu med inlägg från här och var och jag förstår om ni inte har en aning om vart jag befinner mig för tillfället. Det gör knappt jag heller, haha! Den tredje juni åkte jag till Berlin och efter det har hela min vardag varit en enda bubbla av resor, flytt, jobb och mer jobb. Jag har liksom ägt en lägenhet i över tre veckor men bara sovit där i tre nätter. Jag klagar absolut inte på mitt liv, det är snarare tvärt om. Mitt megastora (!!) i-landsproblem just nu är att jag gör alldeles för mycket roliga saker och tar för många bilder så jag hinner inte gå igenom dem eller lägga upp dem, haha. Men idag har jag hunnit gå igenom ganska mycket bilder från Berlin och även börjat klippa ihop en härlig film från den resan så förhoppningsvis kommer det upp här på bloggen inom kort.

Men jag kan be om ursäkt i förtid över att min lilla blogg kommer vara lite hackig framöver, men dock med bilder från helt magiska och fantastiska platser! För mina äventyr är långt ifrån över den här sommaren. Nu om någon timme åker jag till Göteborg över helgen igen, sedan är jag hemma i min lägenhet i Stockholm i drygt en vecka innan jag drar iväg igen på ett sjukt spännande uppdrag den 20e juli. Så sjukt spännande, jag är jättetaggad!!

Laundry Day

Modell: Louise Xin
Kamera: Nikon D600 + Nikkor 28mm 1,8 + Nikon Speedlight SB700

Jag älskar att hänga med den här tjejen och hitta på knäppa saker. Som att fota en outfit nere i min gamla tvättstuga till exempel. Vi båda har liksom tröttnat lite på att ta vanliga "dagens-outfit" bilder till Louise blogg nu så vi hittar alltid på något knäppt istället. Jag lägger inte upp allt här på bloggen men jag tyckte de här bilderna blev rätt coola!

Det blev lite konstig stämning när det kom in en kille som skulle tvätta och Louise satt i en tvättkorg och jag med kamera och blixt bredvid dock, haha!

Grand Canyon

Nikon D600 + Nikkor 50mm 1,4 och Nikkor 28mm 1,8

Att komma till Grand Canyon är som att gå fram till ett stup och försöka förstå att det inte är en stor kuliss man tittar på där framme. När det väl sjunker in att allt det här finns på riktigt precis framför ögonen är det väldigt svårt att fotografera helheten. Hela känslan och storleken är väldigt svår att fånga. Och sedan att ljuset är helt galet magiskt också så att man tillslut, när det börjar bli för mörkt för att fota, bara sitter där på kanten, dinglar med benen i värsta adrenalinkicken och njuter.

Jag trodde inte jag skulle få samma wow-upplevelse den här gången som första gången jag besökte Grand Canyon i höstas men jo, det fick jag. Det var som att bli kär på nytt.

(Har jag nämnt att jag älskar mitt jobb?)

Lunch på Mr D'z Diner

Nikon D600 + Nikkor 50 mm 1,4

Nu var det över en vecka sedan jag kom hem från USA men det är väldigt få bilder som har tagit sig hit till bloggen och min Instagram. Jag har spenderat den senaste veckan hemma i Göteborg med min familj, vänner och Philip som också åkte ner för att hälsa på västkusten.

Jag har tänkt så många gånger under veckan att jag skulle blogga och gå igenom alla bilder men istället har jag kastat frisbee i trädgården med syrran, plockat smultron i kvällssolen, badat i bubbelpool i regnet, sovit alldeles för länge, gosat med katter, ätit hemmagjord brunch och bara njutit, skrattat och kramats. Verkligen en vecka som behövdes efter väldigt mycket jobb och egna projekt de senaste månaderna. Även om USA var helt fantastiskt (och jag skulle inte byta ut det jobbet mot något annat) så ligger det otroligt mycket arbete bakom och i en sådan resa så det var skönt att rensa hjärnan lite nu efteråt.

Bilderna är från en lunch vi åt någonstans på Route 66 på väg mot Grand Canyon. Så himla mysigt och fotovänligt ställe, älskar alla färger!

Just nu befinner jag mig på Gotland på jobb sedan några timmar tillbaka, men jag har hunnit tidsinställa några inlägg som dyker upp här på bloggen i dagarna medan jag jobbar på här borta. Bland annat från Grand Canyon och Valley of Fire!