Follow

Tips: Så fotar du bäst i motljus

_DSC5704
 
 
VECKANS FOTOTIPS
 
 
Förra sommaren skrev jag det här inlägget till Emmas blogg och det var faktiskt ett utav de första inläggen jag skrev på hennes blogg. Det känns så längesedan nu, snart är det ett år sedan jag hade min första provdag på Studio Emma Svensson men det känns som att jag har varit där hur länge som helst för att jag har hunnit med så sjukt mycket! Det är så roligt! 
 
Jag snubblade in på just det här inlägget nyligen och tänkte att nu när det börjar bli ljusare och härligare så kan det vara bra att färska upp era minnen på hur ni fotar bäst i motljus! Så, här kommer mina bästa tips: 
 
 
Allt du behöver
- Kamera (där du kan ställa in inställningar själv)
- Sol eller annan stark ljuskälla

Andra hjälpmedel
- Reflexskärm, ju större desto bättre!
- Redigeringsprogram med RAW-konverterare (till exempel Camera RAW eller Lightroom)

Kortfattat
- Det är lättare under skymning eller gryning, när solen ligger ganska lågt på himlen och inte är lika stark.
- Kort skärpedjup (bländare 1,4 till 2,8 ungefär) ger ett mjukare ljus jämfört med långt skärpedjup. 
- Det går att höja ISO ganska mycket för att få fram ansikten tydligare, men om du inte har en fullformatskamera så borde du inte gå över 800 ISO, använd hellre reflexskärm i så fall. 
- Tänk på att fotografera i RAW-format, då blir det lättare att fixa till bilden i efterhand, vilket man ofta behöver då motljusbilder kan bli lite kontrastlösa annars.

 

 

Såhär gör du!

Hitta ett fint ställe där du vill ta dina bilder, och ställ kameran på manuellt läge, så att du kan ställa in alla inställningar själv. Testa dig fram, oftast går det bra när slutartiden är snabb, detta eftersom att det (oftast) är väldigt ljust, bländaren är väldigt stor (liten siffra) och ISO-talet ligger någonstans mellan 400-800, men det kan variera lite beroende på hur hårt ljuset är och i vilken miljö, tid på dygnet och årstid du fotograferar i. Och såklart vilken känsla du vill få fram i just dina bilder!

Om bilden blir för mörk kan du testa att ha en lite längre slutartid eller höja ISO-talet lite, och om bilden blir för ljus kan du testa med antingen en kortare slutartid, en mindre bländare eller att sänka ISO-talet lite. Som sagt, TESTA! Jag skulle rekommendera att alltid ha med en reflexskärm, det är också bra att ha en tredje person med sig som kan hjälpa till att hålla den!

 

livet10_55967f57ddf2b34c33421544

 

Kort eller långt skärpedjup? 

De vanligaste motljusbilderna man ser har kort skärpedjup (stor bländare) och är väldigt "fluffiga". Men det går absolut att fotografera även med långt skärpedjup (liten bländare), då blir ljuset och hela bilden hårdare och har man solen med i bild kan den bli väldigt spretig, som en stjärna nästan. Det kan vara en häftig effekt som man kan experimentera med! Här nedanför ser ni exempel på likadana porträtt, taget med kort och långt skärpedjup.

 

Kort skärpedjup (litet bländartal) vs. långt skärpedjup (högt bländartal).

 

När solen är för stark...

När solen är högt på himlen eller om den känns för stark så kan det ofta bli svårt att exponera rätt och få till en bild med täckning i både det ljusa och det mörka delarna. Då är det bra att hitta ett eller flera träd (eller något annat som solen lyser genom) och ställa sig bakom det. Då lyser solen in bland grenarna och blir (nästan) alltid mycket enklare att hantera. Det kan också bli sjukt snyggt, speciellt med kort skärpedjup och när det blir ordentligt med "bokeh".

 
 
 
 

Solen bakom eller bredvid motivet?

Här kan man testa sig fram lite vad man gillar bäst men det kan ge väldigt olika effekt i bilden om solen "syns" eller inte. Är solen för stark och du inte hittar några träd så kan även detta fungera för att du skall kunna exponera rätt. Sätter du motivet framför solen i bild så blir det genast mörkare och det kan bli lättare att både hitta rätt fokus men också att få fram detaljer i bilden.

 

Till vänster: Solen bakom modellen. Till höger: Solen bredvid modellen.

 

Svårt att hitta fokus?

Ibland kan kameran ha väldigt svårt att hitta fokus när man fotograferar i motljus, det är ju knappt så att man själv ser vad som fotograferas om ljuset är för starkt så hur skall kameran kunna se det? Men nu är det slut på djupa suckar för det finns ett superenkelt tips som funkar varje gång som jag tänkte visa för er nu! Du tar helt enkelt din andra hand (som du inte håller kameran med) och använder den som en keps för kameran. Håll för solen med handen och hitta fokus, sedan tar du bort handen och tar bilden! Så, hur enkelt som helst!

 

motljus1_56a52fe1e087c302629d095d

 

Hur och när används reflexskärmen?

Det här med reflexskärm är faktiskt ganska enkelt. Solens strålar studsar in i reflexskärmen och sedan studsar de vidare på personen, det kan vara lite pilligt att få till det så som man vill ha det men testa att vinkla reflexskärmen tills du ser att solen studsar rätt. Det blir en stor skillnad! Här (bilderna nedan) var solen ganska lågt på himlen (det perfekta motljuset!) så reflexskärmen hamnar automatiskt i ansiktshöjd för att det skall studsa rätt. Är solen rakt ovanför på himlen så hamnar reflexskärmen lite underifrån så att ljuset studsar upp i ögonen. Men sådant är lätt att testa på plats, det är bara att vinkla reflexskärmen åt olika håll så ser du vart den träffar rätt!

Det finns ofta två eller fler sidor på en reflexskärm, det vanligaste är en vit sida och en silvrig sida. Den silvriga sidan ljusar upp precis som den vita sidan fast ganska mycket mer. Den vita sidan ger ett mer naturligt ljus, men krisar det verkligen med ljuset så är den silvriga sidan superbra! Det är oftast ögonen och kontakten med personen som man vill åt, och det är dem som blir mörka när ljuset är svårt (haha, det rimmade ju!). Det är vid de tillfällena som reflexskärmen åker fram för mig. Oftast i motljus och svårt och hårt dagsljus där solen står högt på himlen, för då blir ögonen ganska lätt mörka eftersom att de sitter en bit in i huvudet så det blir bara som två små svarta gropar istället. Ni ser skillnaden här nedanför.

 

Utan reflexskärm → Väldigt mörka ögon och svårt att få personen lika ljus som bakgrunden. Det går såklart att dra i lite verktyg i photoshop men det är lätt att det blir kornigt och lite konstiga färger ändå.

 

blogg2_572c8c8fddf2b37471140d51

Med reflexskärm → Fint ljus i ögonen och plötsligt ser man ju personen! Hon blir lika ljus som bakgrunden och det blir lättare att exponera rätt och få en fin bild. Här använder vi den silvriga sidan för att verkligen visa skillnaden, det funkar också med den vita sidan, då blir inte ljuset lika starkt och istället mer naturligt.

 

Ni kan också testa silhuettbilder!

Det som också är roligt att testa är silhuettbilder. Där man inte ser några detaljer i ansikte eller kropp utan bara en siluett av en person eller ett träd eller vad du väljer att fotografera. Det enda du behöver göra här är att sänka ner ISO-talet till så lågt som möjligt, och fungerar inte det så kan du testa att öka på slutartiden så att den blir ännu lite snabbare. Testa också att ha personen "framför solen", alltså att kameran inte ser solen utan att personen skuggar kameran, eller att det är lite mörkare, nästan helt mörkt, då blir det enklare att få till en fin siluett.

 

Exempel på en silhuettbild.

 

Tre snabba tips när du fotograferar i solnedgången med mobilen!
1.
 Sätt fokus (alltså tryck på skärmen) i det ljusaste på bilden för att skapa en silhuettbild. Då fokuserar mobilen på att göra solnedgången så realistisk som möjligt och ditt motiv, om du har något, blir en siluett.
2. Sätt modellen/motivet framför solen i bilden så blir det lättare att både få fokus och få med detaljer.
3. Vänta tills det allra sista kvällsljuset (eller det tidigaste morgonljuset om du är morgonpigg), det blir lättare för mobilen att ta en snygg bild när ljuset inte är lika starkt.

 

_DSC3228

Så, hoppas ni har fått lite bättre koll på hur ni fotograferar i motljus! Nu är det bara att ladda kameran och dra ut i solen och testa på!

 
 
 
Gilla gärna inlägget om ni tyckte om det ♥
Och glöm inte att följa mig på Bloglovin  för att inte missa nya inlägg!

GIRLS RULE

 
 
Foto och redigering: Emma Grann 
Modell: Louise Xin 
Utrustning: Nikon D610 + Nikkor 28mm 1,8
 
 
I måndags skulle jag fotografera Louise i kvällsljuset och vi hade bestämt oss för att vara någonstans runt St Eriksplan så vi sågs där vid 17 och var i chock över hur högt solen fortfarande sken så vi tog en glass i solen och väntade på att den skulle gå ner lite till så att vi skulle få det där perfekta solnedgångs-ljuset. 
 
På väg till vår location stannade vi för att fixa med kläderna och då såg jag plötsligt en öppen grind och långt där inne stod en övergiven skinnsoffa! Så vi gjorde om helt i våra planer och släpade soffan till exakt rätt plats i solen och fotade våra bilder där istället, haha!
 
Det är ofta såna här spontana plåtningar blir dem bästa och mest kreativa tillslut, och jag älskar hur de här bilderna blev! Jag har alltid så himla roligt när jag är och fotar med Louise och vi säger alltid hejdå med 100 nya idéer och drömmar om framtida projekt och plåtningar, och det är så inspirerande! 
 
 
Jag, soffan och kryckan. 

Lite kär i Helsingborg

 
 
I onsdags kväll rullade jag in på Helsingborgs Centralstation och under torsdagen assisterade jag Beata när hon fotade en kampanj där nere. Och vi båda utvecklade en liten förälskelse för staden och naturen runt om kring. Alla de fina husen, stranden, vattnet och klipporna. Så himla fint! Vi tog oss runt med en turnébuss och ett härligt team i vårvädret. 
 
Det är verklogen en stad jag skulle vilja spendera några sommardagar i och jag blev ännu mer taggad på en Sverige-roadtrip som jag har funderat på så himla länge. Det finns så många städer och ställen i det här landet som jag vill upptäcka! 
 
 
 

Mina nya mobilskal

 
 
I månader har jag gått omkring med ett iPhoneskal som varken är mitt eller helt och rent. Så jag kände att det avr dags för ett nytt skal och jag har tidigare varit väldigt nöjd med ett skal från Caseapp så när de hörde av sig och ville göra ett samarbete så var jag ju superglad! 
 
Jag gjorde två skal med bilder från Fotoresan i USA i höstas och gjorde dem på matta skal. Älskar att ha matta skal! Och såklart passade jag på att fixa en rabattkod till er också om ni - precis som jag - är sugna på nya och fräscha mobilskal. Anger ni EMMAGRANN20 i kassan så får ni 20% rabatt! 
 
 
 
Det här är ett samarbete med caseapp.se
 

Vi köpte en lägenhet!

 
 
Här på bloggen har det ekat lite tomt men det har varit en (minst sagt) händelserik vecka! 
Vi har varit på lite fler lägenhetsvisningar, jag har varit i Helsingborg på ett roligt jobb, gjort sönder mitt knä när jag klättrade över ett staket och spenderat halva dagen på närakuten och röntgat benet, fixade ett par kryckor och sist men inte minst så köpte jag och Philip en lägenhet!! 
 
Ikväll skall vi fira med tacos och champange i soffan ♥
 

Långhelg i Lillehammer

Olympus OM-D E-M10 + 14-42mm f/3,5-5,6
 
 
I fredags tog jag morgonflyget till Oslo och tåget därifrån till Lillehammer där jag mötte upp pappa, Mathias och Sara som hade bilat upp från Göteborg. Och i konstant perfekt väder åkte vi skidor, spelade kort, åkte mer skidor, åt massa god mat, spelade pingis och åkte ännu mer skidor tills våra ben och kroppar var helt mörbultade. 
 
Jag har velat fram och tillbaka på om jag skulle åka med jättelänge men jag är så glad att jag tillslut struntade i allt annat och åkte med. Och även om hela min kropp gör ont med träningsvärk, blåmärken och ett stukat knä så känner jag mig så uppladdad! Älskar såna här små äventyr och att se nya platser, jag blir så fylld med ny energi och inspiration. 
 
 

Video från New York!

 
 
Woho!
Nu har jag äntligen hunnit gå igenom alla mina videos från New York och klippt ihop en liten vlogg-video-grej av allt! Ni kan se alla bilder från resan under kategorin New York, och gilla gärna om ni vill se mer sånt här ♥
 

Chanelle for Krull Magazine

 
 
 
 
Nya bilder för Krull Magazine!
Jag är så glad att jag äntligen får visa er de här bilderna som jag har gått och hållt på i över en månad nu. Idag publicerades dem i Krull Magazine (iiip!) och det betyder att jag också får visa dem på mina sociala medier. Vi fotade dem i januari så det känns som så längesedan nu, och vi hade så himla roligt när vi tog de här bilderna så jag har knappt kunnat vänta med att lägga upp dem! Ni kan kolla in lite behind-the-scenes-bilder från den här fotograferingen här. Och klicka in på Krull Magazine för att se min editorial på deras sida, så kul!

Dagarna går...

 
 
Mina dagar är fyllda med jobb, extrajobb, lite resor runt om i landet och en del lägenhetsvisningar just nu. Jag och Philip var i Västerås i söndags och tittade på William Spetz föreställning (så bra!!) och jag fotograferade bland annat en jättekul grej i fredags som jag längtar tills jag får visa upp för er. Iiip! 
 
Och idag var en del av jobbet att fota fina vardagsbilder, däribland frukostbilder, till en annan kommande grej som händer så jag och Nora sågs tidigt imorse och åt snygg-frukost på Pom & Flora och fotade som galningar. De som jobbade på caféet måste trott att vi var knäppa som fotade med både systemkamera och mobil, diskuterade vinklar, ljus och färger högt bland alla andra frukostsugna människor, haha! 
 
 

Tips: 5 steg till bästa kvaliteten på dina bilder till blogg och Instagram

 
 
 
VECKANS FOTOTIPS
 
Det här är nog faktiskt en utav de grejer jag får allra flest frågor om på både bloggen och Instagram. Hur man gör för att bilderna skall få bra kvalitet - alltså inte bli suddiga, kontrastlösa eller pixliga när man lägger upp dem på sina sociala medier. Det är lätt som en plätt att fixa så nu tänkte jag skriva ett ordentligt inlägg om det en gång för alla! 
 
Såhär gör du: 
 
1. Gör klart din bild
Du gör klart din bild i ditt redigeringsprogram tills du blir nöjd. Jag använder Photoshop CS6 men det funkar lika bra i de andra versionerna också. Nu skall du slål ihop alla lager så att din bild bara består av ett bakgrundslager. Det gör du enklast genom att högerklicka på bakgrundslagret och välja "Gör till ett lager" (Flatten Image på engelska Photoshop). Ett tips är att spara din Photoshop-fil innan du slår ihop alla lager, om du senare skulle vilja ändra något i bilden. 
 
 
 
2. Beskär
Om du skall lägga upp bilden på din blogg eller Instagram så behöver du sedan göra bilden mindre. Det kan låta som att bilden får sämre kvalitet men det som händer är att du får en mycket skarpare bild jämfört med om du lägger upp bilden i full storlek eftersom att den inte komprimeras ( = trycks ihop) när du lägger upp den. 
 
När jag lägger upp bilder på bloggen laddar jag upp dem i storlek 900. Så när jag har valt vilka bilder jag skall lägga upp på bloggen så förminskar jag dem alltid till 900 px på bredden. Det gör jag genom att använda beskärningsverktyget som man hittar i menyn till vänster, i rutorna som dyker upp längst upp skriver jag in 900 px i den vänstra rutan och beskär. Då blir bilden liten, 900 pixlar på bredden. Precis som den skall vara på bloggen, alltså kommer bilden inte komprimeras när du sedan laddar upp den i ditt blogginlägg. Om du laddar upp bilder i exempelvis 700 eller 800 på din egen blogg skall du alltså beskära bilderna i just de storlekarna. 
 
För Instagram brukar jag använda mig utav 1500 px på bredden för bästa resultat. 
 
 
 
3. Skärpa
Efter att du gjort bilden mindre vill du oftast lägga på lite extra skärpa för att få bilden att bli ännu lite finare. Då går du in på Filter högst upp i menyn där du klickar på Skärpa och sedan Smart Skärpa (se bild här nedanför). 
 
 
 
 
Då kommer du få upp den här rutan, där du ställer in hur mycket skärpa du vill ha. Här skall man vara riktigt försiktig, för tar man i för mycket kan det verkligen bli jättekonstigt. Jag brukar ha Radius på 0,3 (ibland upp till 0,5) och sedan flytta mängden (amount) utefter vad jag tycker blir snyggt. Gå helst inte över 75 här, jag hamnar oftast någonstans mellan 30-50 och det brukar kännas lagom fint. Bilden får inte bli "för skarp" för då känns den plötsligt fejk. 
 
 
 
 
På Instagram tycker jag att det alltid blir lite bättre om man lägger på lite skärpa i Instagrams eget redigeringsverktyg också. Ungefär 5-10 i skärpa men inte så mycket mer, annars kan det börja se konstigt ut. Det gör jag alltid, oavsett om jag har lagt på skärpa i Photoshop eller inte sedan innan. 
 
 
4. Ändra färgprofil
Det sista, men också viktigaste, steget är att ändra färgprofilen på din bild. Har du fotat i RAW-format har du färgprofilen Adobe RGB på din bild men när du lägger upp bilder på webben vill du alltid (alltid!) lägga upp dem i färgrymden sRGB. 
 
För att ändra din färgprofil går du in i Redigera (Edit) högst upp i menyn och klickar sedan på "Konvertera till Profil.." (Convert to profile). 
 
 
 
Du får då upp den här rutan där du bestämmer vilken färgprofil du vill ändra till. Du kan bläddra mellan supermånga färgprofiler men den du skall välja är sRGB (se bild här nedanför) och klicka sedan på OK. 
 
 
 
 
5. Spara & lägg upp!
Nu är bilden redo att läggas upp på webben, så det är först nu du trycker på "Spara som..." och sedan väljer du formatet JPEG. Finns det en ruta där det står "Bädda in färgprofil" (Embed color profile) så kan ni klicka i den, men den borde redan vara iklickad. 
 
Här kan ni se skillnaden på bilderna: 
 
Såhär ser bilden ut om man bara "Sparar som..." efter redigering Photoshop. 
 
...Och såhär fin blir den om man sparar den för webb enligt instruktionerna här ovanför! 
 
 
Väldigt stor skillnad på både skärpa och färger med bara några få extra klick. Hoppas att ni hängde med och att ni kan få nytta utav det när ni lägger upp bilder på era bloggar och sociala medier i framtiden! 
 
 
 
Gilla gärna inlägget om ni tyckte om det ♥
Och glöm inte attfölja mig på Bloglovin  för att inte missa nya inlägg!
 

Julia

 
 
Nikon D610 + Nikkor 50mm 1,4
 
 
Förra veckan var jag en sväng på Fotoskolan STHLM, vilket var första gången sedan jag tog examen därifrån i juni. Det kändes lite konstigt att komma tillbaka, men också väldigt kul att kliva in i studion igen. Den studion där jag lärde mig allt jag kan om studiofoto typ, där jag hängde om kvällarna och nätterna och bara testade, gjorde om, testade mer och tillslut hittade en stil jag gillade (som jag sedan bytte ut och gjorde om fler gånger). 
 
Julia hjälpte mig att ta min nya headerbild och sedan passade jag på att ta några bilder på henne också. Vi hade egentligen inte förberett något vilket jag är ganska ovan med nu för tiden faktiskt. Jag tycker själv att jag jobbar på ganska spontant i vanliga fall men jag har nog alltid en tanke bakom allt jag gör ändå, vilket slog mig först där och då.
 

Nicolina L

 
 
Foto & Redigering: Emma Grann 
Hår & Makeup: Mia Wahlström 
 
 
Förra veckan fotade jag de här bilderna på Nicolina L för modellagenturen Oh My Management. Jag och Mia hade egentligen tänkt oss något helt annat smink men på väg till studion spontanköpte jag en krukväxt och så blev det blommor i hela ansiktet istället. Men det är oftast såna spontana tankar och idéer som blir roligast och bäst i slutändan. Jag tyckte de blev våriga och härliga! 
 

Såhär redigerade jag bilderna

Före och efter redigering i Camera Raw och Photoshop CS6.
 
 
Jag älskar att leka med olika ljus och färger i efterbehandlingen av mina bilder och nu tänkte jag visa er hur jag redigerade de här bilderna på Adina och Nicolina med några enstaka verktyg. Det är så mycket enklare än man kanske tror!
 
 
 
 
Först öppnar jag bilden i Camera Raw (det är viktigt att bilden är fotad i RAW-format), och här gör jag bara några få justeringar för att "platta till" bilden. Och med det menar jag att jag mörkar ner de ljusa delarna av bilden och ljusar upp de mörka delarma, så att bilden inte blir så kontrastrik. Jag brukar också dra ner mättnaden lite för att jag tycker det ger en skönare känsla när inte alla färger blir så starka. Sedan öppnar jag bilden i Photoshop! 
 
 
 
 
I Photoshop startar jag alltid med att duplicera bakgrundslagret så att jag alltid kan gå tillbaka till orginalfilen om jag skulle ångra mig. Så jag låter alltid det understa lagret vara orört. I bakgrundskopian brukar jag ta bort dammfläckar på kläderna, ta bort eventuellt smink som trillat ner på fel ställe i ansiktet och ta bort någon finne om det behövs. Allt detta gör jag med det lilla plåsterverktyget som går att hitta i den vänstra menyn. 
 
När jag känner mig klar med det så lägger jag på ett lager med mitt favoritverktyg; Selective Color! (Selektiv Färgändring på svenska). Det gör jag genom att klicka på cirkeln längst ner till höger och sedan välja "Selective Color" (se bilden ovan). 
 
 
När du klickar på Selective Color så kommer det upp en ruta som liknar dessa här ovanför. Här kan du styra färgerna i din bild genom att välja en färg och sedan dra i de olika reglagen för att ändra den. I den här bilden har jag ändrat i färgerna svart, vitt, gult och rött som ni ser här i rutorna ovanför. 
 
 
 
 
Sedan, för att skapa lite mer kontrast i bilden har jag använt mig utav "Exposure", och på samma sätt som jag skapade ett lager med Selective Color klickade jag på den lilla cirkeln nere i högra hörnet och valde sedan "Exposure" (Exponering på svenska). I bilden här ovanför kan ni se mina exakta inställningar. 
 
 
 
 
När jag hade skapat lite mer kontrast i bilden så tyckte jag att färgerna blev lite för starka igen så jag lade på ett "Vibrance"-lager (Lyster på svenska) och drog ner mättnaden lite till. 
 
 
 
 
Efter det kände jag mig ganska klar med bilden och ville avsluta med att lägga på ett fint korn som jag tycker ger bilden en extra härlig känsla. Då börjar jag med att göra ett nytt lager (som ligger överst), och det gör jag genom att klicka på den symbolen längst ner i högra hörnet som pilen pekar på här i bilden ovanför. Sedan går jag in på Edit högst upp och klickar på "Fill" (Redigera och Fyll på svenska). 
Då får jag upp den här rutan och väljer 50% Gray, Normal och 100%, precis som jag gjort här. 
 
 
 
 
Då kommer bilden bli helt grå, men var inte orolig för det är precis det som skall hända. Efter det klickar jag på knappen som det står "Normal" på (se bilden ovanför) och ändrar den till "Soft Light" (Mjukt Ljus på svenska).
 
 
 
 
Efter det går jag in i Filter längst upp i menyn och väljer sedan Noise och Add Noise. (Brus på svenska). Då får jag upp den här rutan: 
Här kan man testa sig fram vad man själv gillar men jag brukar välja att ta i lite för mycket (och sedan ändra det i efterhand). Här är det viktigt att du också har inställningarna "Gaussain" och framför allt att du bockar för "Monocromatic" längst ner i rutan för att inte kornet skall bli helt färgglatt och galet. 
 
 
 
 
Sedan tycker jag att det är snyggt att kornet inte är så skarpt, så jag lägger på lite oskärna på det lagret genom att gå in i Filter igen och välja Blur och sedan Blur more (ibland gör jag det tre-fyra gånger för att få rätt känsla på kornet). 
 
 
 
 
När det sedan känns bra så går jag in i "Opacity" (där pilen pekar i bilden ovan) och drar ner den tills det känns rätt. För oftast blir det för mycket korn men jag tycker det är skönt att dra ner och dra upp här i Opacity för att hitta rätt mängd efteråt. 
 
Det kanske ser ut som många steg och i början tog det mig ganska lång tid att hitta ett system som funkade för mig med alla dessa lager och inställningar men nu för tiden gör jag dessa stegen på cirka fem minuter. Här kan ni se en video när jag redigerade bilden (snabbspolad). 
 
 
 
KLAR! 
 
 
 
Gilla gärna inlägget om ni tyckte om det ♥
Och glöm inte attfölja mig på Bloglovin  för att inte missa nya inlägg!
 

Adina & Nicolina


 
 
Foto & Redigering: Emma Grann 
Hår & Makeup: Mia Wahlström 
 
 
Här är min senaste serie bilder jag fotade i onsdags. Det blev väldigt drömmigt, lila och glittrigt som ni ser, och jag gillar det verkligen! Jag måste också erkänna att jag gått och blivit lite kär i HMI-ljuslampan vi har här i studion, de senaste fyra gångerna jag har fotat har jag faktiskt nästan bara använt mig utav den. Ljuset blir så fint och det blir enkelt att använda olika färgfilter och skapa fina skuggor. 
 
I skrivande stund skissar jag på en liten video där jag tänkte beskriva lite hur man fotar med en HMI-ljuslampa och LED-lampor. Jag hoppas att ni tycker det är lika intressant och kul som jag! Ni kan se en liten behind the scenes video från den här dagen på min youtubekanal där vi endast har använt HMI-ljus. Klicka här för att se den! 
 

Vårkänslor i studion igår

 
 
Igår hade vi två modeller i studion som jag, Nora, Alma och Rasmus (som också jobbar på studion) fotade hela eftermiddagen. Mia gjorde makeup och vi testade ljus, vinklar och massor av färgfilter och annat roligt. Tiden bara sprang iväg! 
 
Såhär såg det ut när jag fotade mina första bilder på Nicolina. Vi skapade ett fint "dagsljus" genom att ställa HMI-ljuset utanför fönstret så att det lös in och skapade alla de fina solkatterna i rummet. Och som ni ser kunde jag inte motstå den här lila färgen igen, hehe. Jag blev väldigt nöjd med bilderna så jag lägger nog upp dem på bloggen senare i veckan, när jag har hunnit kolla igenom alla andra bilder vi tog senare under dagen också. 
 

Stella E

 
 
Foto & Retusch: Emma Grann
Makeup: Galina Nurmi
 
 
Förra helgen höll jag i en Modefoto Workshop tillsammans med mina fina kollegor Frida och Alma för Fotoresor. I 14 timmar sprang vi runt i studion och korridorerna här på jobbet och fotade och fixade och höll i kursen för 12 andra fotonördar och åtta olika modeller, fonder och ljussättningar, makeupartist, stylist osv. Det var riktigt roligt och jag passade på att ta några snabba bilder själv i pauserna på de två modellerna på min station. Här är den första modellen jag hade under dagen, Stella från Stockholmsgruppen. Är helt kär i färgerna i de här bilderna!  
 
- Och juste, ni har kanske märkt att jag har ny header på bloggen. Jag ville ha något mer cleant och har även en nyfunnen kärlek till den här lila färgen så Julia hjälpte mig att ta en ny bild i måndags och jag tyckte det blev jättefint ♥