Follow

Recension: Nikon AF-S 50mm 1,4

 
 
För ett par veckor sedan gick jag och köpte mig ett nytt objektiv som jag har velat ha länge. Nikon AF-S 50mm 1,4. Efter flera år med ett 50mm 1,8 (som jag har älskat) så kände jag att det var dags att uppdatera mig! Det är ju ändå i stort sätt porträtt som jag jobbar med och jag trivs med 50mm väldigt bra när jag fotograferar porträtt. 
 
 
Information om objektivet
"50 mm standardobjektiv med stor bländare, högkvalitativ optik och Nikons exklusiva ultraljudsmotor för nästan ljudlös fokusering. Med en största bländare på f/1,4 som ger en ljus sökarbild. Idealisk för fotografering i situationer med svagt ljus eller när ett kort skärpedjup är önskvärt som till exempel vid porträttfotografering"
 
 
Vilka jag valde mellan
Även om valet kändes ganska självklart i slutändan så handlar det ju alltid om en viss summa pengar som skall spenderas så jag läste också på en del om objektivet Nikon AF-S 85mm 1,4 som jag innan har haft en del funderingar kring. Så att jag inte skulle gå och ångra mig sedan liksom!
Anledningen till att jag tillslut valde 50mm var att jag ofta vill få med mycket utav naturen också när jag fotograferar porträtt, och med 85mm skulle det bli krångligare då jag skulle behöva backa flera meter extra för att få med det jag vill få med, då det är mer inzoomat. 
 
 
Vad tyckte jag? 
Jag kände bara JAA! Jag knäppte första bilden på Emmy där i solnedgången och tittade ner på skärmen. Redan där kunde jag se att det var mycket bättre färgåtergivning och skärpedjupet satt som en smäck! Precis sådär luddigt och mysigt som jag vill ha det i bakgrunden. Helt ärligt så trodde jag inte att det skulle vara sån skillnad, men det var det verkligen, vilket såklart gjorde mig jätteglad! 
 
Objektivet skall tydligen också vara mycket snabbare på att hitta fokus än 50mm 1,8 - det var dock ingenting jag märkte nu första gången i alla fall, men det är oftast svårare att hitta fokus i motljus så just där kanske det inte hjälper mig så mycket ändå, hehe. Dock är det ju tillräckligt snabbt, precis som 50mm 1,8 är tycker jag. 
 
Så jag kan sammanfatta det hela med att jag är positivt överraskad, inte bara över min fina nya stora bländare, utav även över objektivet i övrigt, ett perfekt objektiv för porträttfotografering som jag nog kommer trivas med!
 
 
Vilket blir mitt nästa objektiv? 
Drömmen skulle ju vara att ha både en 50mm och en 85mm med bländare 1,2 men så mycket pengar kommer jag nog inte ha på väldigt länge. Nästa steg blir nog istället att införskaffa mig en ny och bättre dator, eventuellt en bra skärm också. 
 
 
 
PS: Jag vill också påminna om att jag säljer mitt Nikon AF-S 50mm 1,8 (ett så jäkla bra objektiv det med!), mejla mig på [email protected] för mer information, eller om ni har frågor angående objektivet. 
 
 
Postat av: Linn Strömberg

Verkar vara ett grymt objektiv!

2015-10-09, 08:16:46 - URL: http://cigarettesncush.blogg.se/
Postat av: Yohanna af Skovde

Vad kul att du är nöjd! Blev väldigt nöjd när jag bytte upp mig också :)

2015-10-09, 09:50:08 - URL: http://yohannaafskovde.se/
Postat av: Boel

Intressant inlägg :D

2015-10-09, 15:02:25 - URL: http://musicwithboelish.blogg.se
Postat av: i h e a r t p h o t o - tilda

Åh! Bästa objektivet någonsin :)

2015-10-09, 16:07:23 - URL: http://iheartphoto.webblogg.se
Postat av: Sara Ekman

Intressant :)

2015-10-09, 18:11:28 - URL: http://aamaziing.blogg.se/
Postat av: Maja

Mitt nästa inköp kommer bli ett macroobjektiv tror jag :) Tycker det är så himla häftigt med närbilder!

2015-10-09, 18:56:56 - URL: http://majasl.webblogg.se
Postat av: corneliaeriksson.blogg.se

Åh vad roligt! Jag är sugen på ett nytt objektiv, men det känns som det börjar bli dags för en ny kamera också... Så jag får nog spara mig ett tag. Vet inte om det är jag som är dålig eller om kameran faktiskt börjar bli lite väl sliten och gammal, framförallt så är displayen väldigt svår, bilderna ser helt annorlunda ut där och på datorn, vilket gör det väldigt svårt att fota (kollar ju i displayen medan jag fotar och gör inställningar så att bilden ser ut som jag vill ha den, när jag sedan laddar över bilderna är det som natt och dag. Något helt annat än det jag såg på displayen). Tips? :)

2015-10-09, 19:38:47 - URL: http://corneliaeriksson.blogg.se/
Postat av: Angelica Bengtsson

ÅHHH vill köpa ett sådant, fast för Canon, de verkar ju så grymt bra. Fotar mest porträtt så tror ju absolut det kommer vara en investering, men får nog vänta lite :)

2015-10-09, 21:26:56 - URL: http://angelicabengtsson.blogg.se
Postat av: Viktoria Eriksson

så kul, grattis till dit konto! :) ska kolla in det! Bra tips också! :)

2015-10-11, 13:02:49 - URL: http://vickons.blogg.se/
Postat av: Amanda

åh, köpte ett sånt fast för canon, men har inte kunnat använda det än då fokuseringen var trasig, längtar så tills jag får använda det!

2015-10-14, 16:10:45 - URL: http://nouw.com/amandamaria

Tjäna pengar på din blogg! (adlink)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: