Follow

Före & Efter: Svartvitt

 
 
Att redigera i svartvitt går verkligen i perioder för mig. Ibland går det många månder utan att jag ens funderar på svartvita bilder men just nu är jag inne i en period då jag gillar det, och som ni märker har det blivit en del svartvita bilder det senaste. Hoppas ni gillar det lika mycket som jag! 
 
I det här inlägget tänkte jag visa hur stor skillnad en redigering i svartvitt kan göra jämfört med hur bilden såg ut i färg, plus ge er lite tips man kan tänka på när man jobbar i svartvitt. 
 
 
 
 
Ibland är det efter fotograferingstillfället som jag bestämmer att jag vill göra bilden svartvit, men oftast tänker jag faktiskt ut det innan och fotograferar då med ett lite annorlunda tänk än om jag skulle fotograferat en serie bilder i färg.
 
När en bild blir svartvit är det lätt att detaljer som man annars skulle se försvinner, vilket är både bra och dåligt beroende på hur bilden ser ut. Helt plötsligt spelar det (nästan) ingen roll vilka färger på kläder man har eller om det var jättekallt och händerna, näsan och kinderna blir helt röda, haha! 
 
 
 
 
När jag redigerar i svartvitt så tänker jag på att lägga på lite extra kontrast jämfört med när jag arbetar i färg. Det gör jag för att detaljer lätt försvinner när färgerna försvinner, och bilden kan lätt bli "mjölkig" (kännas kontrastlös och platt).
 
Det är lätt fixat med (till exempel) verktygen "Curves" eller "Exposure" i Photoshop. Jag brukar experimentera lite med båda verktygen för att se vad jag gillar bäst. Det gäller att vara försiktig att inte dra för mycket i verktygen dock, så att det vita i bilden blir "för vitt" till exempel, då kan bilden plötsligt kännas platt igen. 
 
 
 
 
Det finns även ett verktyg i Photohop som heter "Black & White" som jag gillar att leka med! I det verktyget kan man välja att de delarna av bilden som var gula innan skall bli extra mörka eller ljusa i svartvitt. Eller de blåa, eller de röda. Exempelvis brukar jag mörka ner de gula delarna för att få fram fräknar tydligare eller mörka ner de blåa färgerna för att få en mer effektfull himmel i svartvitt. Det är ett himla roligt verktyg, som Selective Color fast i svartvitt! 
 
En bild kan verkligen få nytt liv i svartvitt, det viktigaste är att testa sig fram och se vad som händer med bilden beroende på vilka verktyg och metoder man använder. Lycka till med era svartvita bilder! 
 
 
 
Kom ihåg att "gilla" inlägget om ni tyckte om det! ♥
 
Postat av: Ulrica

Det är spännande att se hur en bild kan ändra karaktär helt beroende på om man låter den vara i färg eller i svart-vitt. Vissa bilder försvinner när färgen försvinner medan andra tar plats på ett mycket starkare sätt!

2016-04-14, 14:59:11 - URL: http://livetochn.blogg.se
Postat av: Cassandra Haraldsson

Älskar svartvita bilder!

2016-04-14, 19:28:15 - URL: http://sensor.blogg.se/
Postat av: Linn Strömberg

Åhh vad roligt att läsa! :D Älskar svartvitt. Det blir verkligen en helt annan känsla!

2016-04-14, 20:14:26 - URL: http://cigarettesncush.blogg.se/
Postat av: Netti Starby

Vilka bra tips att tänka på! Kram

2016-04-15, 07:04:09 - URL: http://nettistarby.blogg.se/
Postat av: Rebecca

Det blir ofta mer effektfullt i svartvitt tycker jag! Superfina bilder! :)

Svar: Tack så mycket!! :)
Emma Grann Fotografi

2016-04-15, 10:59:45 - URL: http://nouw.com/rebeccahjortskull
Postat av: Johanna

Går i perioder här med, men det kan var så himla vackert med svartvita bilder! :)

2016-04-15, 20:27:55 - URL: http://doowop.blogg.se

Tjäna pengar på din blogg! (adlink)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: