Follow

Måste man vara social för att kunna bli en bra fotograf?

 
 
Godmorgon allihopa, här kommer ett litet Frågor & Svar inlägg igen med lite tema på den sociala sidan av att vara fotograf, hoppas ni känner att ni har fått bra svar på era frågor!
 
 
Kan du skriva om hur man som "newbie" fotograf handskas bra med modeller? Hur man borde gå till väga för bästa resultat för bilderna, då menar jag inte fotomässigt, utan socialt!!
Oj, svårt! Jag förstår exakt vad du menar för jag var livrädd för detta bara för något år sedan, men det har faktiskt nästan alltid gått bra! Musik är en jättebra grej, då blir det aldrig riktigt jobbigt tyst utan man kan alltid börja prata om en speciell låt eller köra några danssteg medans man fotograferar. 
 
Det som kan vara viktigt att tänka på för att vara på den säkra sidan är att ha en ganska klar bild från början av hur du vill att bilden eller bilderna skall se ut. Jag brukar kolla mycket på Pinterest (världens bästa sida!) för inspiration och ibland köper jag lite modetidningar och brukar kolla efter nya poser och stilar som jag gillar.
 
När jag kommer förberedd till en fotografering, oavsett om det är i studio eller på location, så känner jag mig mer trygg med att prata med modellen och beskriva mina idéer och tankar. Sedan brukar den sociala biten rulla på ganska bra, vi är ju alla människor och oftast alltid lite nervösa när vi skall göra något nytt. Det brukar ofta bli att man pratar om jobb man har gjort, eller hur det går i skolan eller någon resa man planerar. Men känner man sig extra nervös så kan man ju alltid fundera ut några frågor i förhand som man kan ställa om det blir lite pinsam tystnad. 
 
 
 
 
Hur får du tag på modeller till dina fotograferingar? Känner du alla eller hur hittar ni varandra?
I början kände jag inga riktiga modeller utan fotograferade mina vänner mycket. Det var först när jag flyttade upp till Stockholm som jag fotograferade David Lundin första gången, som jobbar som modell. Vi kom i kontakt via en gemensam kompis och efter att jag hade testat på att fota David så fick jag mer mod att försöka få till fler modellfotograferingar. Så jag mejlade runt till några jag tyckte var duktiga, som Ellinor bjurström och Joakim Journath som jag hade sett på Top Model Sverige (där David också var med, så det var lite skönt att kunna skriva att jag hade fotograferat någon som de kände). Båda var jätteprppade och vi har fotograferat flera gånger nu i efterhand, och deras kontakter har i sin tur blivit mina kontakter, så roligt!
 
Sedan finns det en annan väg att gå, och det är genom en modellagentur. Ibland kan man få turen att de har några nya modeller, "New Faces" som det kallas, som behöver nya bilder till sina portfolios och då får man låna dem gratis i utbyte mot nya bilder. Det har jag gjort ett par gånger med New Faces från agenturer som till exempel MIKAs och Stockholmsgruppen


 
 
Hur många timmar lägger du ner på sociala medier? Du är så duktig på till exempel Instagram. 
Haha, jag undrar om jag ens vill veta! Jag är nog inne på Instagram minst en gång i timmen, om inte mer. Jag använder mig utav Snapchat och Facebook dagligen. Jag försöker uppdatera min Instagram och Snapchat varje dag, ibland flera gånger om dagen! Utöver det så har jag ju bloggen också, som jag nog lägger ner i genomsnitt en timme om dagen på... nej det är nog mer....
 
Det är som ett heltidsjobb bara det haha, att försöka hitta nytt material och ständigt vara på jakt efter mer. Det är fantastiskt roligt när det går bra och man känner sig inspirerad, men det är nästan ångestframkallande när jag har små dippar där min kreativitet dör en stund. Jag kan ibland må dåligt när jag inte har uppdaterat mina sociala medier, haha! På riktigt! Det är ju inte hälsosamt antar jag, men it's true. 
 
Så i runda svängar skulle jag nog gissa på att jag lägger ner cirka 3-4 timmar (sammarlagt) på en dag på mina sociala medier och blogg. Det blir inte så mycket tid över till annat men jag tycker det är så roligt att jag knappt tänker på att det är så mycket timmar. Jag tidsinställer ju inlägg ibland och fixar ofta mina instagrambilder några timmar/dagar innan jag lägger upp dem så att det inte skall bli så stressigt. 
 
Mina sociala medier: 
Instagram: emmagrann
Snapchat: emmagrann
Pinterest emmagrann3
Youtube: Emma Grann
 
 
(Såhär ser det ofta ut, jag Snapchattar och Instagrammar på plats). 
 
 
Måste man vara social för att kunna bli en bra fotograf? 
Jag ser inte mig själv som en speciellt social person till vardags, men när kameran kommer fram så händer det något i mig, som att jag kliver in i en annan roll. Jag kan fortfarande vara blyg men så fort det är en fotografering på gång så tittar ju alla helt plötsligt på mig och har frågor så då måste jag ju kliva fram och prata. Så då gör jag det! Och jag tror att det blir så lite automatiskt. 
 
Jag tror inte att man behöver vara en supersocial person, jag tror på att vara sig själv (så klyschigt men så sant!), men som i de flesta sammanhang där människor är inblandade så skadar det ju inte att kunna vara lite social och ta för sig. Själv känner jag att jag har lite svårt att ta för mig och ta plats, och de gångerna jag har försökt har det bara känts konstigt och fel, så jag kör på att vara mig själv. Är du socialt begåvad så kör hårt!! Och är du inte det så kör hårt ändå, fast på ditt sätt, förstår ni? 
 
 
Bilderna i inlägget är fotade bakom kulisserna på olika fotograferingar jag har haft i studion.
Fotat av: Sarah, Amanda, Emelie och Elin
 
Postat av: Kashma Izat

Vilket bra inlägg! Du och Elin är så grymma!

Krävdes det av er att ha gått fotokurser eller liknande innan ni sökte till bildbehandlare? Jag tänker för ni tar så himla fina bilder! Eller är det något man får lära sig när man söker in till programmet?

Kram!!!

Svar: Tack!! :D Jag går inte bildbehandlarlinjen utan jag utbildar mig till fotograf på Fotoskolan Sthlm, och Elin går bildbehandlare, så vi är parallellklasser :) Det krävdes att man kunde det grundläggande till mitt program. På bildbehandlarlinjen som Elin går fotograferar de ingenting utan de lär sig "bara" om retusch, bildbehandling, färgställning och sådant. På fotograflinjen som jag går så lär vi oss mer om foto, och den biten :)
Emma Grann Fotografi

2016-04-22, 09:03:18 - URL: http://kashmaizat.blogg.se/
Postat av: Linn Strömberg

Jätteintressanta och bra frågor! <3

2016-04-22, 09:03:46 - URL: http://cigarettesncush.blogg.se/
Postat av: Emilia Westerström

Himla bra! det är nog lite samma med min tatueringsgrej, jag blir mer social när jag kliver in i min jobbroll, där är det jag som kan mest och folk är där för att det är just jag!

2016-04-22, 11:18:31 - URL: http://emiliawesterstrom.blogg.se/
Postat av: ♫♪ sandra

bra inlägg!

2016-04-22, 12:56:27 - URL: http://www.sandramusic.spotlife.se
Postat av: Kashma Izat

Då förstår jag! Tack för svar :D

Jag har suttit som en galning bakom skärmen hela dagen och läst igenom din blogg - du inspirerar mig som tusan! Alltså jag blir helt pirrig i kroppen av att få läsa dina inlägg, så sjukt bra skrivna och så sjukt fina foton!

Fortsätt som du gör, du är bäst!

2016-04-22, 13:20:42 - URL: http://kashmaizat.blogg.se/
Postat av: Ewelina

Superintressant att läsa :D

2016-04-22, 14:24:29 - URL: http://nouw.com/ewelinagranberg
Postat av: Netti Starby

Så intressant att läsa och jättefina bilder! Kram

2016-04-22, 14:33:44 - URL: http://nettistarby.blogg.se/
Postat av: sandra.

Så bra inlägg :) och du tar så fina bilder, jag la till dig på instagram :)
Jag brukar inte fota själv, men var ändå bra punkter du tog upp :D jag är nog mer den som vill va med på bilder än att fota haha =) ha en bra helg nu!

2016-04-22, 16:22:33 - URL: http://miinvardaag.blogg.se/
Postat av: Elina

Hej, jättebra inlägg! Tycker supermycket om dina porträtt och det har inspirerat mig till att börja vilja fota mer egna porträtt men jag undrar vilket objektiv/vilket slags objektiv du tycker passar bäst till porträttfotografering? Skulle vilja ha lite tips ifall jag vill införskaffa mig nåt i framtiden ;)

Ps. Superfin blogg!


Svar: Hej! :) min personliga favorit är ett 50 mm fast objektiv. Jag startade allt med mitt 50mm 1,8 och nu har jag uppgraderat objektivet till 1,4. Men jag tycker att 50mm 1,8 eller 85mm 1,8 är väldigt bra porträttobjektiv att starta med! :)
Kram!!
Emma Grann Fotografi

2016-04-22, 16:26:26 - URL: http://nouw.com/fotomixx
Postat av: Henrietta Nylund

Villet bra inlägg!

2016-04-22, 16:33:24 - URL: http://ettass.blogg.se/
Postat av: Elsa

Vilket bra och intressant inlägg! :)

2016-04-22, 16:38:49 - URL: http://nouw.com/elsahenriksson
Postat av: Natalie Honkonen

Det här inlägget är super lärorikt och jätte bra till folk som vill bli fotograf! Du verkar vara så duktig och kunnig inom fotografi! Kramar

2016-04-22, 18:26:13 - URL: http://nouw.com/nataliehonkonen
Postat av: Yohanna af Skovde

Kul inlägg! Du gör så välskrivna grejer!

2016-04-22, 19:40:26 - URL: http://yohannaafskovde.se/
Postat av: Hedda Rönnlund

Åh så många bra tips! Du är verkligen en jätteduktig fotograf!♥

2016-04-22, 19:44:22 - URL: http://nouw.com/heddaronnlund
Postat av: Hedda Rönnlund

Åh så många bra tips! Du är verkligen en jätteduktig fotograf!♥

2016-04-22, 19:44:22 - URL: http://nouw.com/heddaronnlund
Postat av: Angelica

Bra inlägg!! Alltså Emmaaaaa jag vill vara dig för en dag, fota snygga modeller och känna sig lite duktigt... får hoppas det kommer en dag :)
Jag tror på att man måste ha viljan att lära sig våga ta kontakt och fota modeller för att lyckas, men ofta kanske kameran gör att man känner sig trygg och tar för sig mer! :D

2016-04-22, 19:52:41 - URL: http://angelicabengtsson.blogg.se
Postat av: Camilla Naumburg

Åh vilka bra svar! Tack snälla du ❤️

2016-04-22, 19:53:51 - URL: http://ncamilla.blogg.se
Postat av: Livet i USA

Duktig du är alltså! Det ligger verkligen mycket tid bakom alla sociala medier.

2016-04-22, 21:16:16 - URL: http://ikalundin.blogg.se

Tjäna pengar på din blogg! (adlink)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: