Follow

Åtta tips när du fotograferar bröllop

 
 
Jag inser att jag borde ha publicerat det här inlägget i typ maj-juni (när bröllopssäsongen startade) men jag har också samlat på mig några fler tips nu under sommarens bröllopsfotograferingar så jag hoppas att ni kan få nytta utav det ändå. Ni kan ju alltid spara inlägget på till exempel bloglovin och läsa det innan nästa bröllopssäsong igen om ni (som jag) fotograferat klart alla bröllop för i år!
 
 
 
 
1. Träffa brudparet minst en gång innan bröllopsdagen
Jag har fotograferat bröllop både där jag har träffat brudparet innan och när jag inte har gjort det. Nio gånger av tio går det mycket lättare och bättre när man redan träffat dem en eller två gånger. Då är alla mer bekväma med varandra och det är superskönt för brudparet men också (och kanske framför allt) för dig som fotograf kan jag lova! 
Ta en fika några månader innan, och visa varandra inspirationsbilder så att ni är överens om vilka slags bilder som du som fotograf tar och vilka som bröllopsparet kanske önskar om de har någon speciell fundering (vilket de alltid har!). Det allra bästa är om ni till och med hinner boka in en testfotografering, så att ni kan känna er helt bekväma när kameran dyker upp på bröllopsdagen, men också för att testa locations och vad man gillar där. 
 
2. Reka locations innan bröllopsdagen
Och ja, som sagt är det jättebra om man hinner kolla in platserna runt och i kyrkan (eller vart de nu gifter sig) och även på de platser som ni har bestämt att bröllopsporträtten skall tas. Ibland väljer jag bara att åka dit dagen innan eller samma dag bara för att känna på det lite och leta upp några personliga favoritplatser. 
 
3. Gå igenom utrustningen innan du går hemifrån
Testa så att allt fungerar, formatera minneskorten, ladda batterierna och ta med ett eller två extra. Det finns så många tillfällen när jag har glömt batteriet i laddaren eller minneskorten på skrivbordet för att jag har varit stressad. Så nu för tiden packar jag alltid dagen innan, och på morgonen öppnar jag väskan igen och testar så att allt fungerar. Sedan är det bara att tuta och köra!
 
4. Skriv en lista 
Skriv ner en lista på de bilder du vill ta, jag brukar göra det i anteckningarna på mobilen så att jag sedan kan ta upp den enkelt och checka av de bilder vi tagit. Några exempel: Närbild på ringarna, porträtt på brudparets föräldrar, helkroppsporträtt, brudbuketten, baksidan på brudklänningen och "pussbild". Även om många bilder är självklara så är det så lätt att glömma av dem i all stress och press under bröllopsdagen. 
 
 
 
 
5. Ha/Skaffa en assistent
Det behöver inte vara någon du tar med dig utan jag brukar fråga någon utav tärnorna eller någon nära vän/släkting till brudparet om hen vill följa med och hjälpa till under fotograferingen. Som kan puffa upp klänningen, hålla buketten och ser till att allt ser bra ut när allt du vill fokusera på är att ta den där perfekta bilden. 
 
6. De viktiga detaljbilderna
Se till att ta reda på om brudparet har några speciella önskemål om detaljbilder. TIll exempel ett par speciella örhängen, skor, hårklämma, tatuering eller liknande. Något som betyder extra mycket för dem som de vill ha med på bild. 
 
7. Fokusera inte för mycket på det tekniska
Låt inte din tekniska perfektionist ta över situationen (händer mig allt för ofta). Fokusera på att fånga de fina ögonblicken, och om bilden blir lite brusig gör det inte så mycket så länge du fångar en fin känsla. Brudparet kommer exempelvis inte bry sig om en bild från festen är lite suddig om skratten och allt annat är äkta och om bilden är fin i övrigt. Så istället för att borra ner blicken på alla inställningar - fokusera på nuet så att du inte missar de fina ögonblicken. Ibland kan en "mittimellan-bild" (när du fotograferar utan att någon riktigt vet) vara så mycket mer äkta och vacker än de vanliga uppställda porträtten. 
 
8. Slappna av!!
Är du nervös och stressad så smittar det lätt av sig på de andra så det är viktigt att försöka behålla lugnet även i de stressiga momenten under dagen. Bjud på dig själv, dansa lite fult när ni fotar porträtt eller hitta något annat sätt att få alla att känna sig bekväma. Om bröllopsparet är lite stela framför kameran brukar jag be dem att viska mysiga saker till varandra, och bilderna blir så himla fina! De där äkta skratten och den där fina pirriga kärleken brukar oftast dyka upp då... 
 
 
 
 
Gilla gärna nedan om ni vill se fler tipsinlägg här på bloggen! ♥
Och vill ni se fler av mina bröllopsbilder kan ni göra det på min hemsida!
Postat av: Josefine Svärd

Mycket jag tänker på när jag har fotograferat bröllop är att ha så kul som möjligt, för som du nämner, slappna av är bland det viktigaste! Vet inte hur många listor jag skriver innan jag ska ut på en bröllopsfotografering! Superbra tips verkligen! Hoppas många läser!

2016-08-21, 00:34:00 - URL: http://josefinesvard.blogg.se/
Postat av: Tovegranfeldt

vilket jättebra inlägg!

2016-08-21, 11:23:35 - URL: http://nouw.com/tovegranfeldt
Postat av: Johanna

Bra tips! :) Jag fick hoppa in med kort varsel och fota ett bröllop för några veckor sedan då den bokade fotografen ställde in bara några dagar innan vigseln. Det var mitt första bröllop, jag är egentligen bara en amatör med begränsat med utrustning, jag hade aldrig sett kyrkan och inte träffat brudparet, första gången jag såg dem var när dörrarna öppnades och de klev in i kyrkan. Jag gjord en kompis en tjänst men MY GOD vad svettigt det var!! Haha!! :D Det blev dock en hel del bra bilder och jag fick lite blodad tand, är det något jag skulle vilja satsa mer på i framtiden tro...? :)

Svar: Haha men oj!!! Vad läskigt men kul! :D Jag tycker att bröllop är superspännande och mysigt att fota, så kände du att det var lite din grej så tycker jag absolut att du skall göra det igen! :)
Emma Grann Fotografi

2016-08-22, 10:11:53 - URL: http://doowop.blogg.se
Postat av: Annie - Fotograf i Linköping & Stockholm

Superbra tips! Speciellt att träffa brudparet innan, jag har börjat göra det nu och det är så mycket skönare. Speciellt om de vill ha bilder från vigseln och sen porträtt efteråt. Är lite konstigt att "träffa" brudparet för första gången när de går fram till altarringen i kyrkan :P

2016-08-26, 23:11:32 - URL: http://blogg.anniesfotografier.se

Tjäna pengar på din blogg! (adlink)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: