Follow

Instax Mini 8

 
 
 INSTAX MINI 8
Ni kan hitta kameran här
...och film till den här
 
 
Nu äntligen har jag satt mig ner och skrivit ihop mina tankar kring min nyaste kamera i samlingen, nämligen min andra (fungerande) polaroidkamera, en Instax Mini 8 från Fujifilm. Jag köpte den på Urban Outfitters när jag var i Dallas i oktober efter att jag fick testa Fridas någon vecka tidigare på fotoresan i USA och blev lite kär. 
 
 
Plus
+ Enkel att förstå. 
+ Det finns olika inställningar beroende på vilket ljus man fotar i...
+ ...och kameran säger själv till vilken inställning den tycker att man skall välja! 
+ Bilderna blir klara snabbt.
+ Det är ju så kul!!
 

Minus
- Funkar inte i mörkter, om man inte fotar väldigt nära objektet så att blixten når. 
- Funkar heller inte i totalt mitt-på-dagen-på-sommaren-solljus, utan då får man försöka hitta skugga eller vänta. 
- Filmen är lite dyr för att man skall fota upp alla bilder på en gång (vilket man vill). 
 
 
 
 
Mina tankar kring kameran 
Jag tycker det är så kul med polaroid och har ju fotat till och från med det sedan början av 2013 om jag inte minns fel. Då har jag fotat med min "riktiga" polaroidkamera, alltså en som är gammal från 70-talet som jag har hittat på second hand och sedan köpt film till (se den här). Den hänger fortfarande med mig men den börjar bli lite opålitlig och skruttig tyvärr så jag har länge tänkt köpa en nyproducerad polaroidkamera för att vara lite mer säker på hur bilderna blir. 
 
När jag fick testa Fridas kamera i USA så kände jag att DEN skall jag ha! Och så blev det ju såklart. Inte så många dagar senare, haha!
 
Det är ju lite svårt och opålitligt med polaroidkameror över huvud taget men efter att jag textat och gjort fel några gånger så tycker jag att det var ganska enkelt att veta hur jag skulle hantera den och i vilka situationer den funkade och inte. Till exempel så funkar den inte speciellt bra i varken mörker eller när solen står som högst på himlen. Då blir bilderna antingen väldigt svarta eller vita, vilket är synd. Men oftast är ju ljuset finast på för- och eftermiddagen ändå, eller så får man hitta lite skugga eller någon ljus lampa om ljuset inte är optimalt. 
 
Men jag tycker att känslan av att fota direkt-bilder i en polaroidkamera, utan att egentligen ha så stor kontroll på hur bilden blir, väger upp allt det som är lite sämre med kameran. Jag gillar kameran hittills och skall försöka komma ihåg att använda den även här hemma i Sverige när det börjar bli lite finare ute. Eller om vi får snö igen? Det hade ju varit så mysigt med en vit jul! 
 
 
 
-Inlägget innehåller adlinks
Postat av: Netti Starby

Vad kul med en ny kamera! :-D Kramis

2016-12-22, 07:05:52 - URL: http://nettistarby.blogg.se/
Postat av: Jag är inte dum i huvudet! Jag har Aspergers syndrom!

åh vill med ha

2016-12-22, 09:40:17 - URL: http://familjeliv.se/blogg/domkallarmighannes
Postat av: Miss Baby Peaches

Vad roligt med polariod!

2016-12-22, 20:51:18 - URL: http://babypeaches.blogg.se/
Postat av: Elin Rohlin

Vad är det för sak du använder för att skriva ut text med som du har på lådan? :)

Svar: Det är en Dymo :) finns att köpa på typ Claes Olsson!
Emma Grann Fotografi

2016-12-25, 08:13:04 - URL: http://nouw.com/annaelinrohlin
Postat av: Rebecca

Åh måste nog skaffa mig en!

2016-12-26, 22:02:33 - URL: http://nouw.com/rebeccahjortskull
Postat av: sandra

åh en sån skulle en ha!

2016-12-27, 20:06:20 - URL: http://www.sandramusic.spotlife.se
Postat av: matilda

jag läste någonstans att blixten utlöses varje gång man tar en bild? Hur fungerar det? Stör det på något sätt? Jag funderar själv på att köpa en likadan men en modell nyare :)

Svar: Ja precis, jag tycker inte det gör något. Vill man verkligen inte ha blixt är det bara att hålla för den :) så jag har aldrig stört mig på det!
Emma Grann Fotografi

2017-11-25, 16:02:35 - URL: http://nouw.com/tildasofia

Tjäna pengar på din blogg! (adlink)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: