Follow

Frågor & Svar

 
 
Hur hittade du lägenhet i Stockholm? Känns som att det är omöjligt...
Jag satte upp en gräns för hur mycket hyra jag/vi hade möjlighet att betala och sedan mejlade jag allt och alla som lade upp något nytt på Blocket dygnet runt i cirka två veckor. Jag skickade kanske totalt 50-60 mejl och fick svar på högst 10. Där sedan 5 svarade att de hade gått vidare med någon annan och resten frågade om jag kunde komma och kolla på lägenheten samma dag (haha!). Och där satt jag i Göteborg liksom, så jag bestämde mig för att åka upp till Stockholm över en dag och testa lyckan. Jag hade bestämt visning på en lägenhet innan jag åkte och på tågresan upp mejlade jag kanske 10 personer till, en av dem svarade att jag kunde få titta på lägenheten om jag kom NU (!). Så jag tog första bästa tunnelbana dit och åkte och tittade på lägenheten. Sedan tittade jag på två lägenheter till men bestämde mig senare under dagen för den första (som jag liksom mejlade om på tåget redan påväg mot Stockholm!). Så ja, det går snabbt och det gäller att vara snabbast helt enkelt. Stort lycka till i ert lägenhetsletande i Stockholm i framtiden! Jag är så glad att det är över för mig för tillfället! Nästa gång hoppas jag att jag har råd att köpa något istället...
 
 
Stockholm!
 
 
Vart har du köpt den fina koftan? (Angående det här inlägget). 
Det är Stinas fina kofta (som jag kommer sakna nu när vi inte bor ihop och jag inte kan låna den längre haha...). Den är från Hollister, köpt för kanske ett och ett halvt år sedan. 
 
Jag är nyfiken på hur du får till så fina hudtoner i motljus? Tycker det är det absolut svåraste. För mig blir det bara trötta mörka skuggor. Använder du reflexskärm?
Jag använder mig utav reflexskärm ibland (ni kan läsa mer om hur man använder en reflexskärm här), men oftast kör jag utan och fixar sedan hudtonerna i RAW-konverteraren och Photoshop. Känns ansiktet mörkt brukar jag antingen höja ISO-talet eller köra på en lite längre slutartid under fotograferingen. Men ja, hudtonerna är svåra i motljus och bilderna behöver nästan alltid lite extra hjälp i efterbehandlingen sedan. Vill ni läsa om hur jag redigerar mina motljusbilder så kan ni höra det → här
 
 
 
Sara i motljuset...
 
 
Åhh, kan inte du berätta lite mer om ditt utbytesår i USA? 
Oj, vad vill ni veta? Jag bodde i ett litet samhälle som hette Rowlett i utkanten av Dallas i Texas. Där bodde jag från augusti 2010 till juni 2011 med en amerikansk familj och deras två katter och två hundar. Jag gick "Junior Year" på High School och läste alla ämnen som de andra Juniorerna gjorde. Skolan var så stor att jag var tvungen att ha en karta de första två veckorna innan jag förstod hur och vart alla klassrum låg, haha! Det tog lång tid att hitta nära vänner i skolan eftersom att man inte har samma lektioner med samma personer (och eftersom att skolan var väldigt strikt så man hann knappt prata med någon).
Jag åkte till USA och intalade mig själv att inte ha några fördomar om hur det skulle vara men det var verkligen exakt som man ser på filmer. Cheerleaders sitter med andra cheerleaders, fotbollsspelarna med fotbollsspelarna, nördarna hänger bara med nördarna. Man var tvungen att köpa sin egna mat i skolan där det fanns lite olika "restauranger" att välja mellan. På mornarna kastade brevbäraren upp tidningen på gräsmattan och på biograferna fanns det inga specifika platser utan man satte sig liksom där man fick plats och drickorna var så stora att jag var tvungen att hålla med båda händerna, haha! 
De första månaderna var tuffa, men sedan hade jag så himla roligt och jag växte verkligen som person där borta. Även om jag saknade min familj så otroligt mycket! Jag är glad att jag gjorde det, det har liksom gjort mig till mig och nu har jag vänner från hela världen. 
 
 
En favoritbild från min senaste USA-resa sommaren 2014 (se alla bilder från den resan här). 
 
 
Kan du inte nämna några platser ni besökte i Skåne? Bilderna var ju så himla fina! (angående det här inlägget). 
Absolut!! Vi åkte till (bland annat) Mölle, Kullaberg, Ale Stenar, Skanör, Ravlanda och Brösarps Backar!
 
Hur många tatueringar har du?
Jag har tre. En kamera (Olympus OM-1) i nacken, en drömfångare (som min bror har ritat) på handleden och en text på foten där det står "Längtan bor i mina steg". Men nu var det många år sedan jag låg under nålen och jag börjar bli sugen igen!
 
 
 
 
Kom ihåg att ni alltid kan fråga mig vad ni vill → här ← så fortsätter jag att svara på alla era frågor i kommande Frågor-&-Svar-inlägg! 
 
Postat av: Yohanna af Skovde

Kul att läsa och rolig tatuering!

2016-07-29, 08:03:27 - URL: http://yohannaafskovde.se/
Postat av: Emmy

Så jäkla sugen på tatuering! Nu har jag lite andra ideer (hehe) som jag funderar på.. Måste bolla dem med dig innan du drar :'(

Svar: Jaa!! :D
Emma Grann Fotografi

2016-07-29, 16:10:36 - URL: http://emmythornelofs.blogg.se/
Postat av: ♫♪ sandra

kul att läsa :)

2016-07-31, 13:17:36 - URL: http://www.sandramusic.spotlife.se
Postat av: Kashma

Men gud vad roligt! Letar själv bostadsrätt i Uppsala län då jag bor i området och ska snart på visning :D Håller tummarna för att det går igenom för mig också! Är det ett förstahandskontrakt i hyresrätten som ni fick tag på? :)

2016-08-12, 11:09:56 -

Tjäna pengar på din blogg! (adlink)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: