Follow

Från RAW-fil till bloggbild!

Före och efter redigering. 
 
 
När jag satt och redigerade den här bilden så insåg jag hur mycket en RAW-fil verkligen kan "räddas". Det är ju en sån stor skillnad på själva RAW-filen och bilden jag sedan lägger upp! Även om ljuset den här kvällen såg mer ut som min färdiga bild så är motljus ett svårt ljus att fotografera i, speciellt när det börjar bli väldigt mörkt. Då kan det lätt bli blått, mörkt och dassigt, men fotograferar man i RAW (som jag predikar jämt om här känns det som) så går det verkligen att göra "vad som helst" med bilden... 
 
 
 
 
Såhär såg bilden ut när den fotograferades. Det är Stina som har fotat mig när vi var på väg hem från den här kvällen. Ganska (väldigt!) tråkig rakt från kameran men den hade absolut potential att bli så fin!
 
 
 
 
Såhär såg den ut efter cirka fyra minuter i Camera Raw och Photoshop CS6. Mycket bättre! Det drömmiga ljuset som vi upplevde den kvällen fick liv igen och färgerna lyfts fram ordentligt och i mycket varmare toner.
 
Jag valde att spela in när jag redigerade bilden och gjorde en liten video av det som ni kan se här nedan. Inte lika snabbspolad som förra gången men jag vet att jag kan redigera snabbt så om ni vill hänga med så kanske ni får pausa och kolla igen om det känns som att jag är för snabb. Men jag använder mig utav verktygen Selective Color (♥), Curves, Exposure och ett varmt filter i Photo Filters. Gilla gärna om ni vill se fler videos! 
 
 
Postat av: Ida

Shit Emma vad du är grym! Men för en (jag) som är lite extremt korkad gällande ps, kan du inte berätta vad du gör, samtidigt du gör det i ps? Antingen med text eller röstfil? :P

Svar: Jo jag borde väl göra det! :) Men tänkte att ni hinner med om ni pausar mellanåt och gör samma grej? Men jag funderar på att sätta ljud på ja!
Emma Grann Fotografi

2016-07-11, 21:03:38 - URL: http://nouw.com/ibu
Postat av: Jenny

Jättebra video! Alltid inspirerande och lärorikt att se ditt arbete bakom dina stämningsfulla foton. Det var ett välvalt musikstycke du hade till videon. Får man fråga vad det heter? =)

Svar: Oj! Hmm.. jag laddade ner det från en sida med gratis och royaltyfree musik (laglig musik). Minns inte var sidan hette dock! Men googla på "royalty free music" så borde det komma upp!
Emma Grann Fotografi

2016-07-11, 21:20:20 -
Postat av: julia johansson

Åh! Du är så duktig på att redigera! Ska testa några av de knepen du gjorde som inte jag gör. :)

2016-07-12, 07:30:11 - URL: http://fotarjulia.blogg.se/
Postat av: Mikael

Bra, kör på, det är alltid bara att fotografera i motljus! Själv hade jag exponerat ljusare från början ;-)

Svar: Ja det är väl tur att vi alla gör olika :) jag försökte exponera lite ljusare men jag ville behålla täckningen i himlen så Photoshop fick göra jobbet istället! :)
Emma Grann Fotografi

2016-07-12, 07:43:24 - URL: http://www.mikaelstiller.com
Postat av: alma

så fin bild och redigering! älska raw <3

2016-07-12, 15:28:32 -
Postat av: Malin Bergsell

Gör fler sådana videos :) Superbra :)

2016-07-14, 14:29:58 - URL: http://malinbergsell.blogg.se

Tjäna pengar på din blogg! (adlink)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: