Follow

Frågor & Svar om Fotoskolan STHLM och bloggbilder som blir bleka...

En utav de första dagarna på Fotoskolan STHLM när vi tog porträtt på varandra. Känns som sååå längesedan... 
 
 
Vad går ni igenom på din utbildning? Vad för lektioner/kurser har ni och hur ser ungefär en vecka ut?
Jag får den här frågan ofta och har redan skrivit ett långt inlägg med svar på många frågor, det hittar ni om ni klickar → här! Ni kan också hitta alla inlägg jag har skrivit som har med skolan att göra under kategorin "Fotoskolan STHLM". 
 
 
Hur tufft är det att gå i skolan med tanke på att du ofta skriver om att du är hemma sent? Börjar ni på eftermiddagen?
Skall jag vara helt ärlig så är det inte så tufft (dock trivs jag också med att ha mycket att göra). Men jag skulle säga att det har varit allra stressigast nu i slutet, men då är det nästan bara roligt att hänga här i skolan hela dagarna och kvällarna (typ kl 9-23, haha!) med alla härliga människor i skolan.Just nu har vi inte så mycket lektioner (nästan inga) utan vi jobbar på med examensprojekt, egna projekt och printar inför utställningar, portfolio och redovisningar.
 
Men överlag under de här två åren så skulle jag säga att vi har haft lektioner 3-4 dagar i veckan från kl 9-16 ungefär. Resten av tiden har vi fått jobba med egna projekt, eller chilla och hitta på annat om man nu vill det. Mycket utav det ni har sett här under de här två åren i skolan har varit egna projekt som jag har fotograferat utanför skoltid. 
 
 
Igår när jag printade sent på kvällen...Så himla kul att printa stort!
 
 
Får man låna en kamera på din skola eller måste man köpa en egen? 
Det finns absolut möjlighet att låna kamera i skolan, då måste man boka kamera och objektiv på en sida och sedan hämta och lämna varje vecka. Alla i klassen har dock en egen fullformatskamera, och jag skulle rekommendera att man har det om man vill söka utbildningen. Du vet ju aldrig om alla kamerorna och objektiv är utlånade (det finns ungefär tio stycken tror jag) och man behöver en egen kamera, allt blir så mycket lättare då! 
 
Men det finns absolut möjlighet att låna riktigt stora och häftiga kameror som Phase One i studion på skolan, det är så roligt! Och jag önskar att jag hade testat det lite oftare faktiskt... 
 
 
Hur sparar du bilderna för bloggen? Mina bilder tappar färg och blir alltid blir lite blekare på bloggen än vad dem egentligen är.
Det här är också en fråga jag får ganska ofta och ni kan läsa allt om det → här! Ett inlägg jag skrev för länge sedan men det är på samma sätt jag gör även idag!
 
Ni kan hitta massor av andra tips och trix under kategorin "Foto & Redigeringstips" i menyn längst upp! 
 
 
Fotoskolans anteckningsbok 2016, den kan ni få ta med er hem om ni tittar förbi vår slututställning den 7 juni! Ni kan läsa all info om det → här! Och tacka gärna ja i eventet (och bjud in era vänner) och kom och hälsa på mig och mina klasskamrater, det hade varit jättejätteroligt!!
 
  
...och kom ihåg att ställa alla era frågor → här ← om det är något ni undrar över eller vill veta! Jag kikar in där ganska ofta och svarar på era frågor här på bloggen sedan! :) 
 
Postat av: Yohanna af Skovde

Kul att läsa!

2016-06-01, 20:03:07 - URL: http://yohannaafskovde.se/
Postat av: Anonym

Bra inlägg :) gillar frågor och svar! Mer sånt!

2016-06-03, 00:13:14 -
Postat av: Beatrice Jakobsson - Fotograf

Vad roligt att läsa dina svar!! :)

2016-06-04, 21:59:02 - URL: http://beattriicee.blogg.se/

Tjäna pengar på din blogg! (adlink)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: