Follow

Fotoskolan STHLM: Hur jag sökte, uppgifterna i skolan, bra utbildning?

 
Det har dykt upp mycket kommentarer, mejl och meddelanden angående min utbildning (inte minst i min bloggundersökning) det senaste. Så jag tänkte att jag gör ett helt inlägg om processen, utbildningen och mina egna synpunkter kring den så att ni alla kan få svar på era frågor, bra va? Och är det något jag har glömt så får ni gärna fråga i en kommentar! Det blir ett långt inlägg, så sätt på en kopp te och sätt er bekvämt! 
 
 
Folkuniversitetet (där Fotoskolan ligger) lite tidgare idag, det är ju sååå mycket vackrare på sommaren dock (se bild här).  
 
 
Kort info om min skola och utbildning
 
Jag vill börja med att säga att jag önskar att jag hade fler roliga (och finare!) bilder at visa! Ni får nöja er med lite mobilbilder och halvkasst nu tyvärr! Men jag hoppas att informationen är desto bättre och mer givande! :)
 
Jag går just nu sista året på min utbildning på Fotoskolan SthlmMin utbildning heter Kommersiell Fotograf. Just den utbildningen finns inte att söka till längre eftersom att fotovärlden ständigt ändras så ändras också utbildningarna så att de skall passa in i det nya. Den utbildningen som motsvarar samma som jag går heter nu Visuell Kommunikatör/Fotograf och ni kan läsa mer om den → här. På Fotoskolan Sthlm finns även en Bildbehandlarutbildning som ni kan läsa mer om → här
 
 
Ansökan & Arbetsprover 
 
När jag sökte in till Fotoskolan så var det första steget att urföra två uppgifter/arbetsprover, printa dem och sedan skicka in till skolan tillsammans med sin ansökan och 10 valfria bilder ur en eller flera serier. Det ser lite annorlunda ut nu, ni kan läsa om årets arbetsprover/uppgifter till Fotoutbildningen → här
 
Om jag inte minns fel så fick vi uppgiften att tolka "Kul med kondom" hur vi ville, det skulle vara två bilder med olika idéer. Samt de där 10 valfria bilderna och ett personligt brev. Sedan var det någon skrivuppgift som jag minns att jag satt med hur länge som helst innan jag tog tag i det och verkligen gjorde det. Jag försökte hitta den nu på datorn men jag måste ha tagit bort den... 
 
En kall dag i mitten på mars 2014 samlade jag ihop de uppgifter och arbetsprover jag behövde för en ansökan till Fotoskolan (och även motsvarande utbildning i Göteborg, som dock inte går att söka till detta året tyvärr). Sedan lade jag allt i ett kuvert, för det var analogt på den tiden, haha! (Nu sker allt digitalt). Sedan stack jag ifrån Sverige i två månader på världens bästa resa till Australien och under den tiden postade min kära mamma mina brev när antagningen startade och några veckor efter att jag kom hem så hade jag ett nytt mejl med informationen att jag gått vidare till "antagningsdagarna"!
 
 
En utav mina "kul med kondom"-bilder (jag hade verkligen inga bra idéer, haha!). Och förberedelser inför första antagningsdagen, där syns även min "syntes"-bild. 
 
 
Ny uppgift & Antagningsdagarna
 
Jag kom vidare till antagningsdagarna! Woho! Det var runt 50 personer som gick vidare hit och vi fick en tid och plats då vi skulle befinna oss på Fotoskolan i Stockholm. I det mejlet fick alla som gått vidare också en ny uppgift som skulle vara klar innan antagningsdagarna. Den uppgiften var att tolka ordet "syntes" på en intressant bild och det var så himla svårt!! (Jag visste inte ens vad ordet betydde innan jag googlade!) Jag minns hur jag bara fortsatte att skjuta upp det tills det bara var någon vecka kvar till min resa upp till Stockholm och antagningsdagarna... 
 
Helt plötsligt blev det maj och antagningsdagar! Philip följde med mig upp till Stockholm och jag var så nervös att jag höll på att kissa på mig! I en undervisningssal på Folkuniversitetet (där Fotoskolan ligger) träffades 50 personer framför några lärare och medlemmar i ledningsgruppen. De berättade, tillsammans med några elever som gick första året då, om Fotoskolan och vad som pågick där, hur uppgifterna var och att man aldrig någonsin hade en fritid. Om jag ska vara ärlig (och det ska jag ju!) så blev jag lite skrämd, det kändes plötsligt så seriöst och stort. Men jag hoppar inte av i första taget så jag hängde på! Vi fick en tid för en intervju med fyra eller fem personer som på något sätt hade med uttagningen att göra (lärare, elever och andra ansvariga). Min tid var dag två, så jag pustade ut lite och kände att jag kunde vara nervös imorgon istället.
 
Vi fick två (eller om det inte var tre) nya fotouppgifter som var väldigt specifika. Jag minns att en uppgift var att ta 10 bilder på Långholmen (en ö i Stockholm) som skulle locka turister dit, samt printa och hinna ha med dem till slutet på dag två. Och gissa om det inte var världens regnigaste dag?! Försök ni att locka turister till en pissblöt ö (under sjuk stress och prestationsångest) haha! Åh, jag var så nära att bara ramla ihop! Men jag åkte dit både första och andra dagen och fick till mina bilder samt bilder till de andra uppgifterna och lämnade in i tid (vilket var väldigt viktigt!). 
 
Min intervju har jag dock såna minnesluckor ifrån, jag var så nervös att jag bara babblade på och sedan när jag gick därifrån och skulle analysera allt som hänt så mindes jag knappt något! Det enda jag mindes klart och tydligt var att Björn (min nuvarande huvudlärare) sa "Bra svar!" till ett svar jag gav, och jag försökte haka upp mig på att det var en bra intervju även om jag verkligen inte är så duktig på sociala situationer. Men tydligen gick det ju bra! 
 
 
Två utav mina bilder från regniga Långholmen, jag hade sån tur att jag mötte den här kaninen!
 
 
Beskedet & Flytt till Stockholm
 
Vi fick veta att vi skulle få ett mejl den andra juni (cirka en månad efter antagningsdagarna) med information om vi kommit in på utbildningen eller fått en reservplats. Jag minns att jag jobbade i butiken den dagen och mitt hjärta slog extra hårt varje gång min mobil vibrerade i bakfickan. En utav de vibrationerna var ett mejl från Fotoskolan där det stod "Grattis!", och mer behövde jag inte läsa just då! Var så glad! Jag hade gjort det!!
 
Sedan började lägenhetsletandet, vilket är en galen djungel i den här staden! Men tillslut, när Stina kommit in på en utbildning här också, så hittade vi en lägenhet som vi sedan flyttade in i någon gång i slutet på augusti 2014 (vi har nu bytt lägenhet två gånger efter det... ja, en djungel som sagt). Har egentligen ingen konkret tips om hur man hittar boende i Stockholm, jag tror att jag mejlade totalt 300 pers och fick typ 4 svar och två av de lägenheterna hann jag kolla på innan någon annan tagit dem! Så sjukt! Men låt inte det stoppa er, sånt där löser sig alltid! 
 
 
Stockholm! (Gif: Ni som kollar via mobil, klicka på bilden)
 
 
Här kommer era frågor som har trillat in angående utbildningen...  
 
Hur är det på skolan? Vad får du göra på din utbildning? Hur ser en dag ut i skolan för dig?
 
Högskolor i allmänhet är väldigt annorlunda till skillnad från gymnasiet! Även om min utbildning är "heltid" så går jag sällan till skolan varje dag i veckan. Ofta har vi en eller två självstudiedagar i veckan då vi får jobba med uppgifter vi fått eller egna projekt. Det är mycket eget ansvar och det gäller att ha koll på allt som händer för det är ingen som påminner om man har glömt att lämna in något, haha! 
 
Vi har oftast några kurser samtidigt, till exempel någon kurs i bildbehandling, någon i juridik och någon annan fotokurs där vi får en specifik uppgift som vi har några dagar på oss att göra klart. De dagarna vi har lektioner börjar vi nästan alltid 9:00 (aldrig tidigare) och slutar runt 16:00. 
 
Från en ljussättningsuppgift där vi fotograferade porträtt på varandra i studio. 
 
 
Vi har också en hel del föreläsningar, där fotografer och andra duktiga människor inom branchen kommer och berättar om deras jobb och ger massor med tips och trix angående framtiden och hur det verkligen är "på riktigt". Det tycker jag är superroligt! Vi har haft besök av många fotografer som jag har sett upp till!
 
Det händer inte så ofta att vi har prov eller tentor, jag tror att jag har haft det totalt 5-6 gånger under den här tiden (snart två år). Det är mycket fler små uppgifter, ibland fotouppgifter som skall vara klara samma dag (det är stressigt, haha!) och lite längre fotouppgifter eller uppdrag. Vi har också haft en del workshops, där en eller flera fotografer hänger med oss under en eller flera fotodagar där vi får hjälp, tips och råd när vi fotograferar bilder till en uppgift. En utav de grejerna jag har gillat bäst, man lär sig så mycket!
 
 
 Från en workshop med bland annat Bengt O Pettersson där vi fotograferade drinkar. 
 
 
Är det svåra uppgifter?
Om jag skall tänka i genomsnitt så tycker jag nej. Jag tycker inte att uppgifterna har varit så svåra, snarare ganska öppna (att man har fått göra det på sitt sätt) och det har ofta känts bra. Men vi har absolut haft svåra uppgifter, och jag tror att nästan alla fick underkänt på någon utav de första bildbehandlingsuppgifterna, haha! Men vi får nästan alltid chans att göra om något om vi behöver, och ibland har jag lärt mig mer av att det gick dåligt än att det gick bra! Eftersom att jag då har funderat på vad som gick fel och fått konstruktiv kritik utav lärare, istället för "bra" och sedan var det klart, hänger ni med? 
 
 
 

Hur bra var du på Photoshop innan du började på skolan? 
Jag tyckte själv att jag var ganska bra, och det var jag nog, men nu är jag hundra gånger bättre! Har lärt mig så mycket! De gick igeom grunderna från noll så egentligen behövdes ingen erfarenhet, men det var såklart bra att kunna lite grunder. 
 
 
Före & Efter från en uppgift vi hade i skolan. Vi skulle göra en reklambild för Twinings Te. 
 
 
Kan man "kugga" och inte klara utbildningen?
Nja, det skulle vara om jag aldrig skulle dyka upp på lektionerna och strunta i alla uppgifter. Men även om jag inte gjorde det det så skulle det nog vara svårt att "kugga". 
 
 
Vill du fortsätta med mode?
Åh, jag vet inte! Det känns som en galen värld, med mycket stress och hets som kanske jag inte trivs med egentligen. Men samtidigt skall ju jag köra mitt race och passar det inte så gör det väl inte det, men jag tycker det är väldigt roligt! Så ja, tanken är väl att försöka med det, och mycket porträtt och sådant kul! 
 
 
Modebilder från min senaste plåtning i studion, här testprintade jag lite på A4 med bildbehandlaren Lina i skolan, sedan skall det printas större! Det är så kul at vi har tillgång till stora printar i skolan! Stort plus! 
 
 
Är skolan bra? Trivs du?
Jag trivs! Väldigt bra! Jag är ofta väldigt blyg i början i nya stora grupper (som en klass eller på ett jobb) men nu har jag värmt upp mig och känner att jag har fått flera vänner för livet och massor av duktiga kontakter, både fotografer och bildbehandlare! Så himla roligt! 
 
Jag tycker att utbildningen har varit givande! Jag har nog lärt mig mer än vad jag själv tror! När jag tittar tillbaka på gamla bilder från två eller tre år tillbaka så är mina nyaste bilder så mycket bättre och mer... MER! Det är kul att se tycker jag, och jag är så glad att jag sökte till skolan när jag gjorde det, jag har trivts jättebra med att plugga nu! 
 
 
Jag idag utanför skolan när jag fotograferade inledningbilden till detta inlägg, haha! (Fotat av Sarah) 
  
 
Ni kan se fler inlägg och läsa mer om vad jag gör på Fotoskolan under kategorin "Fotoskolan Sthlm" här på bloggen! :) Gilla gärna inlägget om ni tyckte om det! Och fråga mer om det är något ni undrar! 
 
 
Postat av: Yohanna af Skovde

Kul att läsa!

2016-03-16, 22:00:08 - URL: http://yohannaafskovde.se/
Postat av: Linn Strömberg

Åh vad roligt och intressant inlägg!
Det skulle vara kul att se lite gamla bilder innan du började plugga :)

Svar: Vad kul :) Bloggen har jag haft rätt länge så det är bara att gå bak i tiden i arkivet så ser du mycket av mina bilder "från förr" haha :)
Emma Grann Fotografi

2016-03-16, 22:05:47 - URL: http://cigarettesncush.blogg.se/
Postat av: Veronica - var dig själv, för alla andra finns redan

Intressant läsning! Låter riktigt spännande :3

2016-03-16, 22:07:53 - URL: http://musicismyboyfriend.spotlife.se
Postat av: Alice

Åh gud vad bra att du skrev om detta! Jag håller på att fundera på vad jag ska göra för bild till ansökan, så nervös haha! Superskönt att höra mer om utbildningen från en som går där! :)

2016-03-16, 22:32:44 - URL: http://aaliicen.blogg.se
Postat av: Cassandra Haraldsson

Men åh så bra inlägg! Är lite sugen på att börja där faktiskt :)

Svar: Ja men sök in :) det går att göra det nu!
Emma Grann Fotografi

2016-03-17, 17:38:09 - URL: http://sensor.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jätte intressant och bra att läsa!:) Letade efter något sånt för att få bättre inblick från en elev inifrån liksom haha :) Håller med om att det skulle vara nice att få se dina foton innan utbildningen :)

2016-03-18, 15:24:16 -
Postat av: Elin

Superbra inlägg, tack! :D

2016-03-27, 14:06:27 - URL: http://elinolssonsfoto.blogg.se
Postat av: N

Så sjukt intressant att läsa! Så den här utbildningen finns i göteborg också, typ? Vilken skola går man på då?

Funderar på att läsa vidae när jag flyttar hem till Sverige. Men jag vet inte om jag redan kan allt ni lär er efter mina år här.

Svar: Ja absolut, den finns i Göteborg, du kan läsa om de olika städerna och utbildningarna på Yrkeshögskolans hemsida :) den fanns till exempel inte i Stockholm förra året och i år finns den här men inte i Göteborg. Det är lite olika varje år :)
Emma Grann Fotografi

2016-04-19, 09:55:06 - URL: http://narannie.se

Tjäna pengar på din blogg! (adlink)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: