Follow

Min Kamerautrustning

 
 
Det har dykt upp mycket frågor kring vad jag har för kamera, objektiv och tillbehör det senaste. Jag har ju en liten flik uppe i min meny som heter "Kamera" där jag samlar alla mina inlägg om min utrustning, nya objektiv och sådant, men jag kollade själv in där och såg att jag inte riktigt har samlat allt i ett inlägg någon gång så det gör jag nu tänkte jag, så att det finns ett ordentligt inägg om allt detta! 
 
Ni som följer mig på Youtube har kanske redan sett min video om detta men jag tänkte att jag lägger in den här överts också, samt skriver ner allt i text. Det är så himla skönt att äntligen ha allt samlat... 
 
 
KAMEROR
 
 
Nikon D610
 
Sensorstorlek: 35,9 x 24 mm
Upplösning: 24,3 miljoner pixlar
Videoupplösning: 1920 x 1080, 30p, 25p, 24p
 
Min älskade älskade kamera! Vad skulle jag göra utan den? 
Nikon D610 är den minsta fullformatskameran som Nikon gör och den passar mig perfekt. Då jag ofta rör mig mycket utomhus när jag fotograferar så vill jag inte släpa på en tyngre kamera om jag inte behöver det (jag har redan svårt att orka ta med mig stativet liksom). Jag köpte kameran i juli 2016 eftersom att min slutare i min Nikon D600 helt plötsligt lade av och det tog flera månader att laga den. Och jag hade flera jobb inbokade så jag blev "tvungen" att köpa en ny kamera. Men jag trivs jättebra med den, och är jätteglad att jag köpte D610! 
Ni kan läsa mer om kameran här. 
 
 
 
 
Nikon D600 
 
Sensorstorlek: 35,9 x 24 mm
Upplösning: 24,3 miljoner pixlar
Videoupplösning: 1920 x 1080, 30p
 
Min första fullformatskamera! Jag köpte kameran precis i slutet på 2013 och den håller fint ännu (efter den där lagningen i juli-oktober), "tyvärr" gör de ju inte D600 längre utan den är uppgraderad till D610 nu. Men den är minst lika bra! Jag har tänkt använda D600 kameran som extrakamera nu, på exempelvis bröllop och andra stora fotograferingar där det känns tryggt att ha en extrakamera ifall att något skulle hända med den andra. Men också för att filma/fota behind the scenes när jag redan använder min D610. 
 
 
 
 
Olympus OM-D E-M10
Med objektivet: 14-42mm f/3,5-5,6
 
Sensorstorlek: 17,3 x 13,0 mm
Upplösning: 15,9 miljoner pixlar
Videoupplösning: 1920 x 1080, 30p
 
Också en utav de nyaste i samlingen! Den perfekta lilla kameran som gör det lite lättare att lämna den stora kameran hemma ibland (oftast tar jag med mig båda nu istället but I'm getting there). Men den är grym! 
Läs min egen recension av kameran här
 
 
 
 
Supercolor 635 CL
 
Min polaroidkamera som jag använder allt för sällan (mest på grund av att filmen är så dyr). De här kamerorna producerades under 80-talet (och början av 90) så den här är köpt på en loppis en gång för några år sedan. Men den funkar! Och film brukar jag köpa → här
 
 
 
 
Instax Mini 8 
 
Min allra nyaste kamera i skrivande stund! Jag köpte den i USA och har endast fotograferat med den där (+ några få bilder här hemma). Jag har tänkt samla ihop ett fint inlägg med mina tankar om kameran och bilder som är tagna med den men jag har inte riktigt kommit till skott med det. Men när jag har gjort det skall jag länka det inlägget här
 
 
 
 
Nikon Coolpix S31
 
Min vattentäta lilla kamera som hängde med i Australien. Jag längtar tills jag får användning för den igen! Att simma i Stora Barriärrevet gör jag gärna fler gånger!
 
 
OBJEKTIV
 
 
Nikkor 28 mm 1,8
 
Brännvidd: Fast 28 mm
Maximal bländare: f/1,8
 
Det objektivet jag använder allra mest i skrivande stund. Älskar vidvinkeln och det är verkligen det perfekta bloggar-objektivet för du behöver inte backa och hålla på att krångla för att få med allt i bild. Du kan sitta kvar på din stol i lugn och ro och ta en bild på maten (haha!). Jag tar de allra flesta bilder i ner här på bloggen med detta objektiv. Om det hade haft en bländare på 1,4 så hade det varit perfekt! 
Ni kan läsa mer om objektivet här. 
 
 
 
 
Nikkor 50 mm 1,4 
 
Brännvidd: Fast 50 mm
Maximal bländare: f/1,4
 
Också ett objektiv jag inte kan leva utan. Att bländaren går ner till 1,4 är drömmen, det ger så fluffigt fina bilder och 50mm är ett superbra objektiv för enkla (och komplicerade om man nu vill det) porträtt. Jag skulle vilja ha ett 85mm 1,4 också men det får bli när jag är rik någon gång i framtiden. 
 
 
 
 
Nikkor 60mm 2,8 Micro 
 
Brännvidd: Fast 60mm 
Maximal Bländare: f/2,8
 
Ett objektiv jag verkligen borde använda oftare, eller sälja till någon som skulle göra det! Jag använde objektivet väldigt mycket när jag precis började fotografera och det kanske är därför jag har lite svårt att göra mig av med det nu. Det var liksom med det objektivet jag tog mina första grymma bilder och det är ett väldigt bra objektiv, det är bara jag som inte är så intresserad av närbilder/naturbilder längre. Men nu när jag sitter och skriver om det blir jag lite sugen på att ta med det ut och testa igen! Nästa gång snön kommer kanske... 
 
 
 
 
Sigma 150-500mm f/5-6,3 DG APO HSM OS
 
Brännvidd: Zoom 150-500 mm
Maximal bländare: f/5,0
 
Ett objektiv jag köpte inför min resa till Afrika 2013. Det var superduperbra på safarin när man behövde zooma långt för att få med alla fina djur. Jag är inget stort fan av zoom-objektiv i allmänhet men det här är riktigt bra för er som letar efter en prisvärd stor zoom! 
Ni kan läsa mer om objektivet här. 
 
 
TILLBEHÖR
 
 
Speedlight SB700 & Nikon Speedlight SB400
 
Två portabla blixtar varav den förstnämda använder jag ganska ofta nuförtiden. Både på jobb och i mina vardagsbilder och speciellt nu på vintern när det är mörkt jämt och man inte hinner fota något på dagarna. Då är det superbra! Jag började med min SB400 och uppgraderade mig senare till en SB700 som jag är jättenöjd med! 
 
 
 
 
Fjärrutlösare
 
Blogger-must-have! Jag har två stycken för jag råkade få två stycken i julklapp ett år. Men det gör mig ingenting, tvärt om, för jag är så bra på att tillfälligt tappa bort saker så oftast hittar jag en utav dem i alla fall!
 
 
 
Reflexskärm 
 
En stor hjälp vid många utav mina fotograferingar. Speciellt i motljus eller i starkt dagsljus. Ni kan läsa mer om mina tips kring reflexskärmar → här
 
_________
 
Så! Då vet ni, och jag tänkte att jag uppdaterar detta inlägg så fort jag fyller på med nya grejer i utrustningen. I fortsättningen hittar ni inlägget längst upp i menyn under "Kamera". 
 
Vill ni läsa mina andra inlägg angående min kamerautrustning kan ni läsa dem → här! Eller under "Min Utrustning" bland kategorierna här på bloggen. 
 
Har ni några frågor kring utrustningen eller något annat så kan ni alltid kommentera Så svarar jag på dem i kommande Frågor-&-Svar-inlägg. Fråga hur mycket och hur konstiga frågor ni vill, ingen fråga är dum! 
 
Postat av: johanna

åh Olympysen <3 Som jag längtar efter en lite mindre kamera och jag har dreglat efter denna sen du skaffade den, haha! :)

2016-11-18, 20:24:12 - URL: http://nouw.com/lindholm
Postat av: Emilia

så många roliga kameror du har! Jag har också en olympus (pen) men har så svårt att lära mig den av nån anledning, känner mig trygg med min canon liksom. Du måste spenderat supermycket tid på att lära dig märkena

2016-11-18, 20:26:00 - URL: http://emiliawesterstrom.se
Postat av: Zyllah

Väldigt intressant att läsa. Jag måste köpa en riktig kamera, när jag får pengar, men jag har så otroligt dålig koll på kameror så jag vet inte vilken jag ska välja. <3

2016-11-23, 10:37:06 - URL: http://zyllah.com/
Postat av: Sarah

fina kamere

2016-11-27, 19:18:40 - URL: http://klarahs.blogg.se

Tjäna pengar på din blogg! (adlink)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: