Follow

Recension: Olympus OM-D E-M10

 
 
Olympus OM-D E-M10 
Med objektivet: 14-42mm f/3,5-5,6
 
Sensorstorlek: 17,3 x 13,0 mm
Upplösning: 15,9 miljoner pixlar
Videoupplösning: 1920 x 1080, 30p
 
 
Plus
Fin bildkvalitet! Bra Autofokus! Stor sökare, pekskärm och funktioner du verkligen har användning för. Inbyggd Wi-Fi, väger nästan ingenting och det går att byta objektiv. Enkel att hantera även för någon som inte är så tekniskt kunnig. Och SNYGG! 
 
Minus
(...jag har just nu inte råd med nya objektiv). Ganska svag blixt. Har du inte lika små fingrar och händer som mig så kanske du kommer uppleva knapparna ganska små. 
 
 
Varför valde jag just den här kameran? 
I somras gick jag och köpte mig den här fina kompakta systemkameran. Jag valde mellan den här och en Sony a5000 men det blev till slut min Olympus, faktiskt på grund av att den är väldigt mycket snyggare (utöver det så skilde sig kamerorna inte så mycket förutom ett par hundralappar). 
 
Just den här versionen av kameran är den äldre varianten av Olympus och anledningen till att jag valde den framför den nya var mest en pengarfråga. Efter lite research visade det sig att den nya och den gamla versionen av kameran var ganska lika trots allt så jag valde att köpa den äldre varianten som kostade nästan hälften så mycket. Och både jag och min plånbok har varit jättenöjd och glad över det beslutet! (Även om den nya såklart hade varit jättekul att ha). 
 
Nu vet jag inte hur länge just den här kameran kommer finnas i butiker då den nog snart utgår men jag vill flika in detta som ett litet tips när ni väljer kameror i framtiden. Kolla över vad som egentligen skiljer de äldre och nyare varianterna och är det inget som känns nödvändigt som finns på den nya varianten så tjänar man ju nästan alltid på att köpa den lite äldre. 
 
 
Mina tankar kring kameran 
Äntligen kan jag lämna den stora kameran hemma med gott samvete! Visst, det blir ju aldrig den kvaliteten och djupet i bilderna som med min stora fullformatskamera men jag har också börjat gilla den enkla och fina känslan som blir i bilderna med den här kameran. Autofokusen är också jättebra och snabb, vilket är ett väldigt stort plus!
 
Så när jag tar en promenad, är ute på stan, på en liten utflykt eller skall fota behind the scenes, så är den här kameran nu mera min bästa kompis! Jag har egentligen aldrig haft problem med att bära runt min stora kamera, det gör jag utan att tänka liksom, men nu har jag faktiskt har en möjlighet att lämna den hemma ibland och ändå få fina bilder - LYX! 
 
Jag längtar tills jag har råd att köpa ett eller två nya objektiv till kameran och nörda lite till, men det blir nog inte än på ett tag. Än så länge funkar det här objektivet jättebra (men jag hade velat ha lite större bländare), och kameran över lag är väldigt enkel att handskas med. Jag fotograferar bara manuellt (när jag ställer in alla inställningar själv) och det är superenkelt med den här kameran, och jag tror att även den som inte är jätteteknisk eller lite nyare skulle förstå kameran och kunna lära sig den ganska enkelt också. 
 
 
Här kommer några bilder jag har fotograferat med kameran nu i sommar! 
 
Postat av: Alice

Åh detta var jättekul att läsa! Du skriver på ett så lättsamt sätt att man orkar läsa allt hahah. Har själv funderat på en äldre variant av kompakt systemkamera då dom är så mycket finare.

2016-09-06, 17:29:09 - URL: http://www.alicem.devote.se
Postat av: Maria Ekblad - nyföddfotograf i Göteborg

Åh köpa en liten kamera var det bästa jag gjort på länge också! Är så trött på att bära tungt. :)

2016-09-06, 19:14:54 - URL: http://www.mariaekblad.se/blogg
Postat av: MADDISENJ.SE

Vilka fina bilder

2016-09-06, 21:53:33 - URL: http://maddisenj.se
Postat av: FrökenTV, bloggen om tv och film

dina bilder<3

2016-09-07, 14:23:43 - URL: http://efji.blogg.se/
Postat av: ensekundtusentankar.blogg.se

Fina foton! Redigerar du från mobilen eller datorn? Vad tycker du om kvalitén om man för över genom wi-fi till mobilen?

2016-09-07, 21:37:02 - URL: http://ensekundtusentankar.blogg.se/

Tjäna pengar på din blogg! (adlink)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: