Follow

2017-listan

Och helt plötsligt var det bara några få dagar kvar på år 2017, det känns både lite jobbigt och lite härligt på något sätt. Det är alltid kul med ett nytt år tycker jag, jag ser fram emot så mycket saker och det känns som att man får ny kraft. Samtidigt är det lite tråkigt att lämna ett så bra år som jag har haft, ett utav de bästa i mitt liv än så länge. Med många motgångar men också så mycket energi, framgång, utveckling, lycka och kärlek! 
 
Men det nya året är på väg, oavsett om vi vill det eller inte. Så nu tänkte jag börja avrunda det här blogg-året med den väldigt klassiska "listan" som ni alla känner till. 
 
Gjorde du något 2017 som du aldrig gjort förut?
Många saker! Köpt en lägenhet, opererat mig, tältat (+ tältat offroad), badat i varma källor, simmat i en glaciärsjö, fått flera editorials publicerade på magasin online och i tryck, gjort fotojobb för större kunder, varit på spa, sett norrsken, sett midnattssolen, blivit nominerad till Årets Fotoblogg - och vunnit!! 
 
Cirka halv tre på natten i Nordnorge när jag och Johanna hade varit ute och kört och fotat så länge att ingen camping var öppen, så vi fick hitta en ramdom gräsplätt att sätta upp tältet på. 
 

Vilka länder besökte du?
USA, Tyskland, Estland, Norge, Storbrittanien och Island
 
Jag utforskade ödeplatser i Berlin med Mira och Thilda
 
Jag och Philip köpte en tavla av en konstnär på en trottoar i Tallin, den står nu på min TV-bänk
 
Åkte skidor i Hafjell en helg i mars med Pappa, min bror och min syster. 
 
Njöt av solnedgången på en av alla magiska platser på Fotoresan till USA i juni. 
 
Jag och Johanna på toppen av Djevelporten i Lofoten. 
 
En fantastisk kväll på Fotoresan till Island i september. 
 

Är det något du saknade år 2017 som du vill ha år 2018?
Mer egentid på sommaren. I år jobbade jag nästan hela sommaren och även om jag älskar mitt jobb så ledde det till att jag nästan inte fick någon "riktig" sommar alls. Jag var bara hemma på västkusten några få dagar och träffade knappt Philip (och vi bor ihop, haha) för att vi båda reste så mycket i jobbet. Det får det bli ändring på! 
 
Vilket datum från år 2017 kommer du alltid att minnas?
10/10. Min operationsdag. Det finns många andra dagar som betytt mer för mig men just det datumet har fastnat, jag har pratat med så många om just det datumet, både innan och efter. 
 
En gång du grät:
När jag fick veta att jag troligtvis behövde operera knät, exakt samtidigt (!) som Philip ringde och sa att vi hade högst bud på lägenheten vi ville ha och vi behövde skriva på inom någon timme om vi ville köpa den. Det hände verkligen exakt samtidigt och jag ville gråta av både ilska, ångest, glädje och panik. Så det blev en blandning av det hela, på en sten utanför Nacka sjukhus med mamma i telefon. 
 
En mobilanteckning: 
Det blev två. 
 
 

Vad var din största karriärsmässiga framgång?
Jag blev befordrad från att vara fotografassistent till att jobba heltid som juniorfotograf på Studio Emma Svensson vilket gör att jag får jobba mot större kunder och vara med i större fotoproduktioner. Jag jobbar även med Fotoresor på ett djupare plan. Nu är jag med i produktionen och skapar resor och workshops från grunden vilket båda har gjort att jag har utvecklats så otroligt mycket i mitt yrke det senaste året. 

Och din största framgång privat?
Vi köpte en lägenhet! Vilket är mer vuxenpoäng än jag någonsin samlat på mig tror jag. Sedan kändes det som en revolutionerande framgång när jag efter 10 veckor äntligen kunde gå vanligt i en trappa igen efter min operation i knät. Ni där ute som vet hur det är att leva utan ett fungerande ben, stor eloge till er! 

Bästa läsupplevelse?
När jag och Johanna (äntligen!!) nådde toppen av Segla i Norge, det var runt midnatt och allt var bara så magiskt. Jag minns att jag stod där uppe och försökte komma på ett ögonblick i mitt liv som var bättre än just det jag upplevde då, men jag kom aldrig på något. Så, topp-1 bästa jag gjort! 
 
Bilder från toppen, ni kan läsa hela det inlägget här
 

Bästa tv-serie?
Skam, Orange is the new black, Stranger Things, Game of Thrones, Modern Family. 
Samt att jag tittade på hela Grey's Anatomys 14 säsonger (har aldrig sett ett enda avsnitt innan) på cirka 10 veckor. Hehe. 
 
Dina 5 mest gillade blogginlägg 2017: 
- Tips: Så fotar du en stjärnhimmel
- Det häftigaste jag någonsin gjort
- Öppet brev till mitt 14-åriga jag 
- 3 steg: Såhär organiserar jag mina bilder
- Tips: 15 saker du alltid borde ha i din kameraväska

Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?
Det känns som att jag har lärt känna mig själv på en djupare nivå. Att jag vet varför jag reagerar på olika sätt nu, som jag kanske inte visste innan. Jag vet inte om det gör mig gladade eller ledsnare, men det har gjort mig mer säker i mig själv. Men over all har jag nog varit gladare. Det har varit ett jättebra år för mig! 
 
Den maträtt du åt oftast 2017?
Säkert pasta av olika slag. Och sjukt mycket dumplings. Väldigt mycket! 
 
Vad gjorde du på din födelsedag 2017?
Jag var i New York med Philip :) 
 
Just på min födelsedag åt vi middag på den här mysiga restaurangen som heter Freemans. (Deras artichoke-dipp är fantastisk!) 
 
 
Högsta önskan just nu?
Att mitt knä läker ordentligt utan komplikationer och att jag blir helt återställd och kommer kunna hoppa/springa/dansa igen snart. 

Vad fick dig att må bra?
Min familj, mina vänner, mina arbetskamrater, foto och god mat! Och såklart Philip, som har varit min trygga pelare, både när jag har haft det väldigt stressigt under perioder och under min sjukskrivning när jag inte orkade gå upp eller ibland hade för lite att göra (och fick ångest över det).

Vem saknade du?
Alla! När jag var i Stockholm saknade jag min familj och mina vänner på västkusten, när jag var utomlands på jobb saknade jag Philip och när jag var sjukskriven i över sex veckor saknade jag mina kollegor på jobbet. 

Planer för 2018? 
Massor! Det händer för det första så mycket nytt och roligt på Studion nästa år, jag har jättemånga nya projekt och fotograferingar inplanerade och jag och Philip håller på att sätta ihop en sommarresa som jag tror kommer bli helt fantastisk. Göra nya saker, saker som jag aldrig gjort förut, prata med nya människor, utmana mig själv fysiskt och psykiskt! 
 
 
Årssammanfattningar tidigare år: 
2016 - 2015 2014 
 
Postat av: Mamma Anna

Jag älskar dig och är otroligt stolt över vad du har upplevt och utvecklats under 2017. Ingenting kan stoppa dig nu, här kommer 2018! Kram Mamma

Svar: ❤️❤️❤️❤️❤️❤️
Emma Grann Fotografi

2017-12-29, 13:15:38 -
Postat av: Marie

Vilken härlig läsning! Gott Nytt År!

2017-12-30, 06:40:00 - URL: http://maarrre.blogg.se
Postat av: Lena

Vad roligt att läsa och titta tillbaka på! :D
Ha ett fint Nyår! :D

2017-12-30, 16:00:33 - URL: http://nouw.com/moonshinelullaby
Postat av: Meg

Wow, vilket år och vilka bilder! Är verkligen en fröjd för ögat att se dina foton :) gillade dina gamla inlägg, särskilt om hur man fotar stjärnhimmel, ska bokmärka det!

2018-01-05, 15:19:23 - URL: http://megs.blogg.se

Tjäna pengar på din blogg! (adlink)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: