Follow

Frågor & Svar

 
 
Jag kämpar lite med att att ta bilder där det mesta är skarpt, alltså både motiv och bakgrund utan att det blir för mörkt. Kan du inte ge lite tips?
Jag förstår vad du menar. När man skall ha allt skarpt i bild så behöver man ha en liten bländare, runt 16-22, och då blir bilden automaiskt ganska mörk. Då är ett tips att använda en lite längre slutartid eller att höja ISO-talet. Ni kan läsa mitt inlägg om hur man fotar manuellt här
 
Vilket/vilka objektiv skulle du rekommendera för att fota bröllop?
Det beror lite på din prisklass men alla gånger kommer 24-70mm f2,8 vara generellt bäst för just bröllop tror jag! Jag själv brukar köra med 50mm f1,4 och 28mm f1,8, fast det är ju lite krångligt att byta hela tiden. Men det beror ju på vad du vill ha för stil på dina bilder, om du gillar närbilder, översiktsbilder eller bilder med väldigt kort skärpedjup. Det viktiga (om man fotar i en kyrka) är att ha ett väldigt ljuskänsligt objektiv (en bländare någonstans mellan f1,2 till f2,8), eftersom att det ofta är mörkt.
 
 
Just den här bilden är fotad med mitt Nikkor 28mm f1,8 objektiv. 
 
 
Angående det här inlägget:
Härligt med New York! Jag ska också dit i april och exakt detta motiv (med bron i bakgrunden) hade jag velat fotografera! Kan du berätta exakta adressen/gatan ni står på här?
Absolut! Den här bilden är tagen ungefär där Water Street möter Washington Street i Brooklyn. Det är Manhattan Bridge man ser i bakgrunden. 
 
Har du några tips på ställen att fota på, för olika bilder?
Så mycket!! Haha! Men jag kan referera till tre inlägg som jag och Emma Svensson har skrivit till hennes blogg med våra favoritplatser för foto. Jag håller själv på att samla på lite platser, och tänker att jag skall göra ett inlägg med dem när jag har tillräckligt många bra. Men ni kan börja med att titta på de här tre inläggen som har många fina platser: 
- Klicka här för favoritplatser för foto  i Stockholm. 
- Klicka här för favoritplatser för foto i Göteborg. 
- Klicka här för favoritplatser för foto i Skåne. 
 
Hur var det att jobba på Sthlm Fashionweek, jag förstår att det kan vara stressigt men förutom det? Vad var det roligaste?
Ibland när det är väldigt stora eller krävande jobb på gång så kan jag få en del ångest innan faktiskt. Även om jag sedan tycker det är jätteroligt och så givande (och inte alls jobbigt på plats) så är det som att jag blir nervös innan. Det blir en större press. Men de senaste två tillfällena jag har jobbat på Fashionweek har jag haft väldigt roligt, även om små ångestnerver har spökat innan under båda gångerna. Det är ju som att komma in i en helt annan värld, och man får träffa så mycket roliga och duktiga människor! 
 
 
Här är Niklas Berglind fotad av mig för Studio Emma Svensson och Levi's Jeans på Fashionweek i januari. 
 
Postat av: Jessica

I det inlägget som tipsar om locations i Stockholm så finns den vita trappan med som jag vetat finns i Hammarby Sjöstad, men inte att det är i samma byggnad som mitt gym haha. Vet du om man behöver tillåtelse för att få fota där, det är ju i en byggnad liksom? :)

Svar: Haha :D Jag har inte stött på några problem när jag har fotat egna bilder där, men skall bilderna användas i kommersiellt syfte (reklam) skall man nog skaffa tillstånd såklart :)
Emma Grann Fotografi

2017-02-22, 12:06:01 - URL: http://jessical.blo.gg/

Tjäna pengar på din blogg! (adlink)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: