Follow

Tips: 3 sätt att fota med extern blixt

 
 
VECKANS FOTOTIPS
 
 
Jag fick ett önskemål om att skriva ett inlägg om hur man använder sig utav en extern blixt så jag samlade alla mina tankar, erfarenheter och lite fakta om just externa blixtar i ett och samma inlägg här nedan. Jag har börjat använda min blixt mer och mer det senaste året och har samlat på mig en del små tips på vad som funkar och inte som jag hoppas även skall kunna hjälpa er att ta finare bilder i framtiden! Fråga gärna om det är något ni tycker att jag har missat, och kom gärna med fler förslag på vad ni vill att skriver om i framtida tips-inlägg. 
 
 
 
 
Vad är en extern blixt? 
Nikon kallar dem Speedlight och Canon kallar dem Speedlite (vilket jag lärde mig bara för några veckor sedan faktiskt, det låter ju samma när man pratar om dem). Det är en extra blixt som man kan sätta fast på sin kamera. Jag har en Speedlight SB-700 som jag trivs jättebra med. Verkligen ett tips för er med Nikon som letar blixt!
 
Fördelarna med en extern blixt är att du kan rikta blixten åt vilket håll du vill, till skillnad mot den inbyggda blixten som alltid blixtrar dit din kamera pekar. Du kan exempelvis rikta blixten uppåt (vilket är väldigt användbart!). Eftersom att avståndet mellan blixten och objektivet är större med en extern blixt även när den sitter fast på kameran så minskar risken för röda ögon i dina bilder. Du kan minska eller öka ljusstyrkan och du får också mycket bättre kvalité på ljuset än vad en inbyggd blixt ger!
 
 
 
 
Tre olika sätt att fotografera med extern blixt:
 
1. Hård blixt
Riktar du blixten rakt mot ditt motiv så får du en väldigt "hård" blixt. Det betyder att du får tydliga och mörka skuggor, det kan vara snyggt när du tar till exempel ögonblicksbilder. Det brukar kännas ganska dokumetärt och jag använder mig utav det ofta när jag tar bilder backstage eller på event, när jag fotograferar mingel eller annat som händer. Men också när jag fotograferar porträtt ute i mörkret, typ som de här bilderna, eller dessa
 
Backstage på Fashion Week i höstas. Här har jag använt mig utav en hård blixt. 
 
 
2. Mjuk blixt 
Har du en vit vägg eller vitt tak? Testa att rikta blixten upp i taket eller in i väggen så kommer hela den stora vita ytan att agera som blixt istället för bara den lilla blixten. Då kommer du får ett mjukt och stort ljus. Den här metoden använder jag mig allra mest utav faktiskt. Speciellt när jag fotograferar hemma eller inomhus på andra ställen. När man använder blixten på det här sättet känns det snarare som mjukt dagsljus, och inte som blixt. Så det är perfekt nu på vintern eller annars när det är mörkt om man inte hunnit ta fina bilder på dagen så kan man "luras" att bilderna är tagna mitt på en solig, ljus, fin dag. Jag har gjort såhär när jag exempelvis tog de här bilderna och dessa
 
Här har jag riktat blixten upp i mitt vta tak för att få ett så stort och mjukt ljus som möjligt. Egentligen var det helt mörkt i rummet. Jag får fortfarande en del skoggor som ni ser, men helt utan dem skulle bilden kännas platt. 
 
 
3. Lätta upp mörka porträtt
Det här är en metod som jag inte har testat så många gånger men som jag vill testa mer! Jag har faktiskt velat testa det sedan Elin lade upp det här inlägget, vilet var hundra år sedan (typ), men jag har inte riktigt fått till det när jag har testat själv ännu = inga bra bilder att dela med mig utav. 
 
Men istället för att använda sig utav en reflexskärm när man fotograferar till exempel porträtt i motljus så använder man blixten istället. För att lätta upp mörka delar i bilden. Blixten bör vara inställd på en ganska låg styrka för att inte bilden skall kännas platt. 
 
Ofta när man fotograferar människor i motljus så blir personen väldigt mörk eftersom att solen i bakgrunden är så ljus. Det blir svårt att få till en fint exponerad bild. Det är så du tar fram blixten! Och med blixt rakt på personen gör du att bilden blir väldigt mycket lättare att exponera, plus att du inte behöver en extra person som håller i reflexskärmen. Bra va? I sommar när jag fotograferar massor i motljuset (längtar!) skall jag verkligen testa detta mer! 
 
 
→ Läs alla mina inlägg med foto- och redigeringstips här! 
 
 
Gilla gärna inlägget om ni tyckte om det ♥
Och glöm inte att följa mig på Bloglovin  för att inte missa nya inlägg! 
Postat av: Emma Broberg

Himla bra tips! Tydligt och läsvärt :)

2017-02-03, 13:12:19 - URL: http://nouw.com/emmabroberg
Postat av: Sara, 31 år Stockholm [email protected]

Tack för bra tips! Sånt här är toppen för mig att läsa om som inte har så mycket erfarenhet av kameror :)

2017-02-03, 15:10:50 - URL: http://sarettas.blogg.se/
Postat av: LIV RINGSTRÖM

Så bra tips!

2017-02-03, 16:28:13 - URL: http://livringstrom.se
Postat av: Elina

Åh superbra tips! :D Jag har haft ganska svårt att förstå mig på hur och varför man ska ha blixt så det här inlägget hjälpte väldigt mycket, speciellt delen om mjuk blixt :D

2017-02-03, 16:33:08 - URL: http://nouw.com/fotomixx
Postat av: Amanda

Å bra tips!!

2017-02-03, 18:48:51 - URL: http://www.nouw.com/amandassofi
Postat av: Yohanna af Skovde

Grymma tips! Har en extern blixt som jag inte riktigt kommit gång med, måste testa den nu!

2017-02-03, 19:32:54 - URL: http://yohannaafskovde.se/
Postat av: Cilla

Jag är inte vän med min blixt... men borde bekanta mig lite tror jag..

2017-02-03, 20:50:36 - URL: http://nouw.se/cillaphoto
Postat av: Sara Ekman

så bra tips :D

2017-02-03, 21:05:37 - URL: http://aamaziing.blogg.se/
Postat av: Louise

Såå bra tips!

2017-02-04, 12:21:46 - URL: http://louiseamanda.se
Postat av: Rebecka

Vilket superbra inlägg! Har samma blixt som du och inte riktigt förstått hur det funkar. Visste inte heller att man kunde ändra ljusstyrkan på den. Fick verkligen bra tips och har redan börjat testa mer här hemma. Tack!

2017-02-04, 22:55:51 - URL: http://www.rebeckalarsson.se
Postat av: Ida bj - vardagsfasoner

Ska prova imorgon!!! 😎

2017-02-08, 22:56:50 - URL: http://idaannabj.blogg.se

Tjäna pengar på din blogg! (adlink)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: