Follow

5 Tips: Såhär tar du bra bilder i dåligt ljus

 
 
VECKANS FOTOTIPS
 
 
När du fotograferar, oavsett om du gör det med din systemkamera, polaroidkamera eller mobil så är det alltid ljuset som avgör hur bilden kommer se ut. Och är det dåligt ljus så betyder det att det är mycket svårare att ta en snygg bild.
 
Så jag tänkte dela med mig utav mina fem bästa tips på hur jag brukar lösa situationer där det är väldigt lite eller dåligt ljus. 
 
 
 
 
1. Tänk om!
Hitta eller skapa en ny ljuskälla genom att fota från andra hållet, flytta ditt motiv, gå ut eller ställ dig på en stol för att ljuset skall falla annorlunda på motivet. Är ljuset dåligt så är det oftast bäst att försöka lösa det så att ljuset blir bättre under fotograferingstillfället istället för att försöka "lösa" det i Photoshop i efterhand. Jag vet inte hur många gånger jag har flyttat ut mitt bord närmare fönstret eller lagt täcket på golvet i vardagsrummet istället när jag skall ta en bild "i sängen" för att ljuset är bättre där. 
 
Eller tänk om din bild helt och hållet som till exempel när jag skulle ta ett porträtt på Philip ute på balkongen men ljuset var för dåligt så han blev väldigt mörk, då funderade vi lite och valde sedan att ta bilden som en siluett istället, så att det var meningen att han skulle bli mörk = mycket bättre! 
 
 
 
 
2. Lång slutartid
Ett bra sätt att lösa dåligt ljus om man inte fotograferar människor är att fotografera med en längre slutartid, så att kameran hinner ta in mer ljus när bilden tas och därav får man en ljusare bild. Det funkar bra när man till exempel fotograferar stilleben hemma när det börjat mörkna eller stadsbilder på nätterna som den här ovanför. Det enda man behöver då är ett stativ (eller något platt att ställa kameran på). Jag har tidigare skrivit ett blogginlägg om hur man fotograferar med lång slutartid, ni kan läsa hela det inlägget här
 
 
 
 
3. Blixt 
Ibland går det varken att hitta en gatulampa, ett stativ eller något annat så då får man ta till blixten! De flesta kameror har en inbyggd blixt som funkar helt okej, eller så kan man använda sig utav en extern blixt om man har det (läs mer om externa blixtar i det här inlägget). Använder man sig utav den inbyggda blixten så blixtrar den oftast rakt på motivet, som på bilden på min bror här ovanför, men fotar du med en extern blixt kan du välja att rikta den lite hur som helst för att skapa både hårt och mjukt ljus. Just det kan ni också läsa mer om i det inlägget jag länkade till några rader här ovanför. 
 
Tänk på att blixten inte blixtrar så långt från kameran så det blir svårt att ta bilder med blixt om ditt motiv är långt ifrån kameran, som ett landskap, en stad eller till och med en gruppbild - då kan man behöva en starkare blixt. 
 
 
 
4. Gå närmare
Istället för att försöka ta en bild där det händer väldigt mycket och som har många olika moment så kan det vara bra att fukusera på små detaljer när ljuset inte riktigt håller måttet. Det är därför drink- och matbilder med kort skärpedjup är så populärt för ljuset inne på restauranger är oftast väldigt dåligt och gult och tråkigt. Men med lite kort skärpedjup och motivet närmare kameran så kan man ändå skapa en härlig bild med mycket stämning och mys-faktor. 
 
 
 
 
5. Svartvitt
Lösningen på alla (fotorelaterade) problem! Väldigt ofta när man fotograferar inomhus eller på kvällen när ljuset är dåligt så kan det bli mycket blandljus. Det betyder att ljuset som skapar bilden kommer från olika ljuskällor, som till exempel dagsljus, glödlampor, spotlights, TVn, neonskyltar eller vad som nu står och lyser där du skall ta din bild. Då kan bilden oftast bli ganska konstig i färgerna, och framför allt hudtonerna på människor, så då är det alltid ett säkert kort att konvertera till svartvitt i efterhand. 
 
Eller om man har använt dig utav väldigt hög ISO på grund av dåligt ljus så kan et svartvitt filter rädda dagen! Det är väldigt få bilder som inte funkar i svartvitt och det känns som att jag har med det här tipset i alla mina inlägg men det är för att det är så bra, haha!
 
 
 
 
Gilla gärna inlägget om ni tyckte om det ♥
Och glöm inte att följa mig på Bloglovin  för att inte missa nya inlägg!
 
Postat av: Carro

så bra tips! ahh vad jag ser fram emot USA så att jag kan ta del av dina grymma tips :D vill lära mig mer mer!

2017-04-16, 14:40:42 - URL: http://carro93.se/
Postat av: Caroline

Mycket bra tips! Tack! :D

2017-04-21, 18:12:44 - URL: http://nouw.com/awesomecaroline

Tjäna pengar på din blogg! (adlink)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: