Follow

Tips: 15 saker du alltid borde ha i din kameraväska

 
 
VECKANS FOTOTIPS
 
 
Förra året skrev jag den här listan till Emmas blogg och hittade den nyligen igen när jag läste igenom gamla inlägg där. Jag tyckte att den var relevant och bra fortfarande så jag delar med mig av den här också för er som missade den. 
 
Det är inte bara viktigt att ta med sig kameran och rätt objektiv när man skall fotografera utan det finns en hel del andra grejer som kan underlätta och faktiskt rädda en fotografering. Så här kommer en lista på sånt som du alltid borde ha i din kameraväska!
 
Putsduk för objektiv
”Must-have” i kameraväskan! Smutsigt objektiv = smutsig bild.

Extra minneskort
Ta med två extra, eller tre. Man vet aldrig om du kanske tappar ett, ett slutar funka eller om du på vägen hem ser något du verkligen vill ta kort på och dina andra minneskort är fulla!

AA batterier
Det som man alltid behöver när man inte har det! Till blixten, synken eller allt vad det nu kan behövas till. Jag brukar ha minst ett 6-pack med mig i kameraväskan.

Extra kamerabatterier
Utan batteri i kameran kommer du inte så långt så se alltid till att ta extra batterier med dig!

Batteriladdare
Ibland räcker det inte med extra batterier, så se alltid till att du har med dig laddaren också, du kommer tacka dig själv i efterhand!

USB-sladd
Kanonbra om du plötsligt måste lägga över bilderna till en dator eller liknande!

Tejp
Många gånger är tejp den enda och bästa lösningen på problemet, så se alltid till att ha en rulle i väskan.

Fjärrutlösare
Det perfekta lilla verktyget om du till exempel skall fotografera med lång slutartid (för att förhindra rörelseoskärpa) eller om du vill ta en bild på dig själv eller kanske hela kamerateamet utan att någon skall behöva stå bakom kameran? En smidig liten pryl som knappt tar någon plats i väskan men som kan vara till stor nytta!

Enkrona
Det perfekta verktyget att skruva åt stativ med - och det tar ingen plats! 

(Hyfsat stor) Plastpåse
Har du ingen assistent med ett paraply? Se till att du har en kasse undanstoppad i kameraväskan om du skulle råka ut för ett oväntat regnoväder, vilket inte är så ovanligt. Allt du behöver är ett hål i påsen för objektivet, och vips så har du ett billigt sätt att hålla kameran torr och ändå få din perfekta bild.

Våtservetter
En liten förpackning med våtservetter kan vara en livräddare. Perfekt för rengöring av dina händer, torka smuts av kläder (du vet aldrig vad som kan hända) eller om du försöker att äta en glass med en hand och hålla kameran i den andra, de är perfekta för att torka droppar av kamerahuset!

Klämma
Man vet aldrig när man kan behöva en schysst klämma! För att snygga till ett klädesplagg, för att sätta upp din reflexskärm eller för att hålla något annat på plats, det är en fiffig uppfinning som kan rädda dagen.

Sy-kit
Fotograferar du till exempel bröllop eller mode så kan du bli utsedd till dagens hjälte om du har ett sy-kit i väskan!

Tops
En mycket behändig uppfinning! Perfekt (till exempel) för att torka bort droppar av sås om du fotograferar mat eller för att snabb-fixa sminket om du fotograferar människor.

Vattenflaska!
Är du inte 100% säker på att den inte läcker så kanske du inte skall stoppa den inuti kameraväskan, men har du möjlighet – ta med vatten! Uttorkning rekommenderas inte!
 
 
 
Gilla gärna inlägget om ni tyckte om det ♥
Och glöm inte att följa mig på Bloglovin  för att inte missa nya inlägg!
 
Postat av: LIL BABUSTYLE - Chronic pain warrior

Så bra inlägg! Jättebra tips! 😊
Ville bara kika in och berätta att jag har igång en Veckans Blogg-tävling nu om du är intresserad. Enkla regler som vanligt.

http://nouw.com/lilbabustyle/veckans-blogg-1-28458781

Om du inte är intresserad så ber jag om ursäkt för detta tips.

2017-01-13, 11:37:20 - URL: http://nouw.com/lilbabustyle
Postat av: Johanna

Superbra lista! :) Det gläder mig att jag redan har mycket av det som står på listan, haha! :)

Svar: Haha ja vad bra :) Kul att jag kunde tipsa om några nya grejer också :)
Emma Grann Fotografi

2017-01-14, 00:35:13 - URL: http://nouw.com/johannashouse
Postat av: jessy

Så bra tips :D

2017-01-14, 09:45:14 - URL: http://nouw.com/jessygunnarsson
Postat av: Celine

Jättebra tips!

2017-01-14, 11:10:50 - URL: http://celinelf.blogg.se/
Postat av: Tarn

Vilka bra punkter! Superbra tips :)

2017-01-15, 10:45:22 - URL: http://nouw.com/tarn
Postat av: hantverksbloggen.blogg.se

Bra lista! Vissa saker har jag inte ens tänkt på att man kunde ha i kameraväskan, som topsen eller enkronan. Annars så har jag rätt många saker som du har med på listan i min kameraväska. Nästan så att jag blev överraskad själv.

2017-01-30, 23:06:47 - URL: http://hantverksbloggen.blogg.se/

Tjäna pengar på din blogg! (adlink)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: