Follow

3 steg: Såhär organiserar jag mina bilder

  
 
VECKANS FOTOTIPS
 
 
Det tog väldigt lång tid innan jag började sortera och organisera alla mina bilder på mina hårddiskar ordentligt, men nu skulle jag aldrig kunna tänka mig att lägga in mina bilder från minneskortet direkt till skrivbordet eller i en mapp som heter ”fredagskväll” eller ”blandat 2012” (eller ännu värre: ”Ny Mapp”) som jag gjorde väldigt ofta gjorde för bara några år sedan. 

Om jag skall hitta en specifik bild från 2013 så kan jag liksom behöva leta i en mapp som heter ”övrigt” inuti en annan mapp inuti en tredje mapp som heter ”Balen”. Och i ”Balen” ligger en mapp som heter ”Brännö” och där ligger bilden från Malmö som jag letade efter. Känner ni igen er? 

Nu skall jag förklara hur jag sorterar mina bilder. Det här är något väldigt individuellt och ni alla kommer säkert komma på ert eget sätt att hålla koll på era bilder men det viktiga är att skapa ett system som funkar och där du kan gå tillbaka om fem år och veta exakt vart du skall leta efter bilderna.
Nu känner jag äntligen att jag har hittat ett sätt som går snabbt och som funkar för mig och det går ut på tre enkla steg: 
 
Steg 1 - Döpa mapparna
Det är så lätt hänt att tänka ”jag fixar det sen” och så lägger man in alla bilder i en ”Ny Mapp” på skrivbordet. Men nej! Gör om - gör rätt! 

För några år sedan döpte jag mina mappar till det som kändes bra för stunden, typ ”Tågresa” eller ”Med Stina i solen” och just i det ögonblicket känns det så självklart men när jag nu några år senare har fjorton mappar som heter ”Med Stina” eller ”Solnedgång” så blir det så svårt att hitta den bild man letar efter. 

Såhär gör jag: 
Direkt när jag har fotat klart så lägger jag in mina RAW-filer i en mapp på en hårddisk. Oavsett om det är ett jobb eller om det bara är privata bilder eller bloggbilder. Jag är noggrann med att skilja på privata bilder och bilder jag tar för jobbet så jag har olika hårddiskar för detta. 

Jag döper alltid mappen till datum först. Det datumet när jag fotade bilderna. Då sorteras mapparna i kronologisk ordning på hårddisken så det blir väldigt lätt att hitta bland bilderna. Efter datumet lägger jag till ett eller några ord som till exempel ”2017-01-28 Krull Magazine” eller ”2017-03-25 hårddiskar bloggbilder” som mappen med bilderna till det här inlägget fick heta. Orden gör det lättare att komma ihåg vad som finns i mappen och datumet gör det lättare att hitta på hårddisken (och det är alltid kul att komma ihåg exakt när bilderna togs). 
 
 
Såhär ser det ut på en utav mina hårddiskar på jobbet. 
 

Steg 2 - Ordning inuti mapparna
När jag fotograferar så fotar jag alltid i RAW-fomat, sedan gör jag ett urval och antingen skickar bilderna till en retuschör eller redoigerar dem själv i Camera Raw och Photoshop. Till sist sparar jag bilderna för webb och eventuellt också högupplöst för tryck, lite beroende på vad det är för fotografering. Så då gäller det att ha ordning även inuti mappen du har skapat så att du lätt kan hitta både ditt urval, RAW-filerna och de färdiga bilderna om du skulle behöva. 
 
Såhär gör jag: 
I mina bildmappar på hårddisken finns det alltid olika mappar. Ibland fler och ibland färre, men det finns minst tre mappar och det är RAW, PSD och JPEG. Och de är ganska enkla att förstå, i RAW-mappen ligger samtliga raw-filer från kameran, i PSD-mappen ligger mina photoshop-filer med lager kvar om jag vid ett senare tillfälle skulle vilja gå in och ändra något litet i bilden utan att behöva göra om allt och i JPEG-mappen ligger de färdiga bilderna. När jag gör ett jobb som eventuellt skall gå i tryck (i magazin eller tidning eller liknande) så har jag även en mapp med TIF-filer som också är de klara bilderna fast i ett annat format. 
 
När jag jobbar med en retuschör har jag även en "Till Retusch" mapp där jag lägger de utvalda raw-filerna och markups (anteckningar) till retuschören om hur jag vill att bilderna skall se ut. 
 
Ibland händer det att jag har ännu fler mappar, men det här är oftast dem som jag håller mig till och som har funkat för mig när jag skall gå tillbaka och hitta bland mina gamla bilder. 
 

Två exempel på hur det kan se ut inuti mina mappar på hårddiskarna. 
 
 
Steg 3 - Säkerhetskopiera på mer än ett ställe
Det här fick jag lära mig den hårda vägen för flera år sedan när en hårddisk gick sönder och inte gick att laga. Då försvann alla mina bilder från en period i livet, tyvärr var de flesta personliga bilder som jag hade tagit på resor, med vänner och familjen och det är bilder jag aldrig kommer få tillbaka. 
 
Såhär gör jag: 
När jag är klar med mina bilder så ser jag till att kopiera dem på en extra hårddisk. Undantag är vissa bloggbilder som jag lätt kan fota om eller som inte betyder så mycket för mig om fem år.
 
Oftast lägger jag bara in det urval jag gjort i raw och jpegformat men ibland lägger jag in alla raw-filer om det känns som att jag kommer kunna hitta fler bilder jag vill redigera i framtiden. Helst skall man ju ha dessa olika hårddiskar på olika geografiska platser men just nu har jag både mina vanliga hårddiskar och mina backup-hårddiskar hemma. Men skulle det bli inbrott eller en brand eller liknande så hjälper ju inte det utan då är det bättre att ha sina vanliga hårddiskar hemma och backup-hårddiskarna på jobbet eller hemma hos sina föräldrar eller en kompis. Om oturen är framme så gäller det ju att vara på de säkra sidan! 
 
 
 
 
Tips på hårddisk: 
Det finns ju ett helt hav av olika hårddiskar man kan köpa, men de jag har varit mest nöjd med och som jag har hört att många andra använder är ett märke som heter La Cie, de har även ett gummiskydd runt sig som gör dem svårare att råka förstöra. Ni hittar dem här, eller på flera andra butiker och online! 
  
 
 
 
Gilla gärna inlägget om ni tyckte om det ♥
Och glöm inte att följa mig på Bloglovin  för att inte missa nya inlägg!
 
Postat av: Mirre - Sweetwords

Toppenbra inlägg =D

2017-04-09, 15:17:18 - URL: http://sweetwords.se
Postat av: Julia Persson

Så bra inlägg ;)

2017-04-09, 17:04:46 - URL: http://nouw.com/juliaperssonn
Postat av: Katta

Grymt bra tips! :D

2017-04-09, 21:56:33 - URL: http://hundredhooves.blogg.se/
Postat av: Amanda Jona [SPONTAN]

Så himla kul att få läsa hur du gör! Själv har jag två olika system, ett får privata bilder och ett för jobbilder, haha ;)

2017-04-10, 07:07:54 - URL: http://spontan.blogg.se
Postat av: Annette

Ojdå...här var det ordning och reda😂 själv har man kaos bland sina saker men hittar rätt bra ändr

Svar: Haha!! Jaa man hittar ju helt okej, men när man väl skall hitta biöder från flera år sedan så är det helt omöjligt utan lite ordning ;)
Emma Grann Fotografi

2017-04-10, 12:39:54 - URL: http://storstadslivetefter40.blogspot.com
Postat av: Netti Starby

Wow vilket grymt inlägg och tack för alla tipsen! <3 Kramis

2017-04-10, 12:50:32 - URL: http://nettistarby.blogg.se/
Postat av: Angus

MÅSTE ta tag i alla mina bilder och sortera
tack för tipset!

2017-04-10, 14:02:22 - URL: http://angusfoto.blogg.se
Postat av: Bella

Så bra tips!

Såg förresten frågan på min blogg och jag har ingen aning tyvärr. Men det var i San Marino, och hela det lilla landet är superfint!

2017-04-10, 18:25:13 - URL: http://nouw.com/bellss
Postat av: Sussi

Bra tips. Jag brukar sortera mina bilder på ett liknande sätt. Lägger också över på en extern hårddisk, problemet nu är bara att disken är full. Måste köpa en ny :)

2017-04-11, 00:58:14 - URL: http://nouw.com/enkelthemma
Postat av: Matilda Berlin

Bästa tipsen jag läst på sistone =)) Tack!

2017-04-11, 07:44:51 - URL: http://matildaberlin.blogg.se/
Postat av: Sriwanna Salomonsson

Toppen tips, är som du var för några år sedan nu men bara ibland. Måste bara komma ur det träsket :P

Har funderat på dom hårdiskarna med gummi runt, du är nöjd skriver du? :)

Svar: Ja de är grymma! :)
Emma Grann Fotografi

2017-04-14, 19:07:39 - URL: http://sriwanna.blogg.se/
Postat av: Carro

En sån hårddisk med gummi måste jag nog investera i! Har en gammal hårddisk hemma men fattade aldrig riktigt hur man använde den haha..

2017-04-16, 14:42:43 - URL: http://carro93.se/
Postat av: Emmelie

Tack för tips! :D Måste verkligen organisera mina mappar bättre!

2017-04-18, 20:42:26 - URL: http://nouw.com/emmelieamren
Postat av: petra

Jättebra och nyttigt inlägg!

2017-04-18, 20:46:58 - URL: http://koltorpsplan.blogg.se
Postat av: John Eriksson 67 år

Har ett antal tusen bilder JPG blandat från digitalkamera och mobiler men nu efter att jag har fått möjlighet att fota även i raw format så har det börjat snurra i huvet på mej. Har läst ditt inlägg och känner hur ett gigantiskt arbete med sortering i mappar mm kan ta sin början samtidigt som ljuset kan anas längre fram. Tack för dina tankar...

2018-04-29, 13:58:04 -

Tjäna pengar på din blogg! (adlink)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: