Follow

Från en drömmig rese-sommar till soffan och sjukskriven på heltid

 
 
Hej alla ni som tittar in här, nu skall jag berätta en grej! 
Nu känns det som tusen år sedan - men långt tillbaka i mars detta året skadade jag mitt knä ganska så rejält. Det tog allra mest skada när jag var nere i Helsingborg på ett fotojobb. Jag skulle klättra över ett staket, inget högt sådant heller, men det var morgon och lite sådär frost-halt så jag slant. Slant och vred benet vilket resulterade i att mitt knä vreds åt ett håll som det inte skall kunna vridas åt. 
 
Nästa dag (när jag kom hem till Stockholm) gick jag till vårdcentralen och de refererade mig direkt till närakuten. Sen dess har jag hoppat runt och pratat med vårdcentraler, flera läkare, ortopeder, minst tre sjukgymnaster och så vidare och så vidare. Till slut (i juni) fick jag tillbaka resultatet från en magnetröntgen och fick veta att jag behövde ett nytt korsband för mitt var helt trasigt och utom räddning (vilket gjorde att mitt knä gick ur led lite då och då, men såna detaljer kanske vi inte vill gå in på, hehe). 
 
I tisdags var det dags att få ett nytt korsband efter att ha tränat med sjukgymnast två gånger i veckan under en lång tid och förberett mig både mentalt och i jobbet. Jag har aldrig tidigare blivit sövd (eller opererad för den delen) men skall jag vara helt ärlig så tyckte jag att det hela var ganska spännande och intressant. Jag var inte nervös alls, vilket sen gjorde mig lite nervös, haha. 
 
Allt gick bra men det är inte över ännu. Nu har det liksom bara börjat. Jag är nu sjukskriven på heltid och tränar med min sjukgymnast och hemma flera gånger om dagen för att få igång knät igen. Mitt korsband är helt nytt, eller de har liksom tagit en sena från baksidan av låret och vävt ihop ett nytt korsband av det och skruvat fast det. Men muskeln har inga muskler, så det är den jag måste hitta och träna upp. 
 
Det är en lång process som kommer ta fera månader innan det är helt läkt och jag har liksom inte fattat det förrän nu typ (haha). Jag visste ju om det för jag har fått massor av information och pratat med så mycket kunniga männsikor under året men det är svårt att föreställa sig att någon skall pilla med verktyg inuti min kropp när man bara sitter och pratar om det. Än så länge går det bra, jag är bara väldigt trött hela tiden av all medicin. De senste dagarna har tröttheten övergått i en slags rastlöshet mer och mer men så fort jag gör något (typ går från sängen till soffan eller från soffan till köket) så blir jag så trött att jag somnar. 
 
Om det här lät lite osammanhängande kan det bero på att jag har halvsomnat cirka tre gånger medan jag skrev den här texten, haha, men jag kände bara för att skriva av mig lite. Att ta upp datorn och liksom se vad klockan är och vilkne dag det är. Dagarna går mest i ett här i soffan/sängen just nu. 
 
Är det någon där ute som har gjort en likande eller samma operation? Hur var/är processen för er?  
 
PS: Tips på bra filmer och serier mottages med glädje! 
Postat av: JOHANNA

Fy vad segt! Hoppas din rehab går bra :) Vi älskar White Collar här hemma, finns på Netflix :)

2017-10-14, 09:24:21 - URL: http://nouw.com/johannashouse
Postat av: Cilla

Men oj! Har inte gjort en sådan operation men titthål på båda knäna samtidigt. Dels för att jag förstört knäna samt för att vänsterknät låste sig hela tiden-inte skoj när man kör bil :/ hoppas du mår bättre snart!

2017-10-14, 13:37:49 - URL: http://nouw.com/cillasphotography
Postat av: Annie - Fotograf i Linköping & Stockholm

Vad jobbigt! Hoppas det går bra med rehab och att du blir bra så snabbt som möjligt!

2017-10-15, 19:47:58 - URL: http://blogg.anniesfotografier.se

Tjäna pengar på din blogg! (adlink)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: