Follow

Nytt år - nya spännande fotokurser och fotoresor!

 
 
Efter en extra veckas semester hemma på västkusten är jag så redo att börja jobba igen och jag är extra peppad på alla fotokurser, workshops och fotoresor jag kommer hålla det här året! 
 
Jag har redan fått träffa några av er som klickar in här på en del av de kurserna och workshops jag hade förra året och jag är spänd på att få se vilka som kommer på årets resor och kurser. Allra mest speciellt är resorna, för man kommer verkligen varandra så nära och flera av mina vänner som jag har nu hade jag aldrig träffat om det inte vore för det här jobbet, vilket jag är så tacksam för. 
 
Redan om två veckor kickstartar jag Fotoresors år med en Grundkurs i foto och en Grundkurs i bildbehandling, och sedan rullar det på med grundkurser under hela året som jag och Frida håller ungefär en gång i månaden. 
 
Idag satt jag och Frida och planerade en workshop vi skall hålla i mars tillsammans, en som heter Modefoto Portfolio där alla deltagare kommer få fotografera åtta modeller från en av Sveriges största modellagenturer under en hel dag på olika stationer i vår studio, med proffesionell hårstylist, makeupartist, stylist och med handledning och feedback från oss hela tiden. Vi har haft den här workshopen vid flera tillfällen innan men varje gång har vi nya modeller och ny styling och stationer så varje tillfälle är unikt. 
 
 
 
 
Vi kommer också hålla en Grundkurs i Ljussättning där vi går igenom allt från ljusteori och ljusformare till hur man faktiskt planerar och sätter upp sitt ljus. Även under den här grundkursen fotograferar vi på flera olika stationer i vår studio och även ute i dagsljus.
 
Skall jag vara helt ärlig så lärde jag mig själv mer om ljus och ljussättning när jag faktiskt höll och undervisade i den här kursen första gången, allt handlar ju om att faktiskt göra praktiska experiment och testa. Även om jag läste i en bok eller hörde från en anna fotograf att ljuset beter sig på ett visst sätt så är det så mycket mer gicande att faktiskt se det med egna ögon. 
 
 
 
 
 
Förra året gick en av flera research-resor till Berlin tillsammans med Mira och Thilda Berglind, vilket resulterade i vår fotoresa "Ödeplatser i Berlin", som gör comeback även i år vilket jag är så peppad på! Den betyder ändå lite extra för mig eftersom att jag själv är en av huvudpersonerna som formare resan från grunden. Vi kommer bland annat besöka övergivna sjukhus från mitten på 1900-talet, en övergiven skola, en övergiven fabrik och en övergiven radarcentral som användes av USA i Kalla Kriget. Allt detta tillsammans med en proffesionell modell som man får chansen att fotografera på alla de här platserna med nya looks varje dag! Det här är lätt våran mest nervkittlande resa och det skall bli så roligt att få hålla i den än en gång - Ödeplatser i Berlin 2018 - jag längtar! 
 
Bilder från Berlin 2017
 
 
Sommaren startar på samma (bästa) sätt som förra året med en Ungdomsresa i USA (upp till 21 år) där jag och Frida tar med deltagarna på en roadtrip genom fyra olika stater och besöker kända platser som Grand Canyon, Yosemite National Park, Las Vegas, Los Angeles, Joshua Tree, Death Valley och många fler! 
 
Jag minns hur jag var så otroligt fylld av energi när jag kom hem från förra årets resa, men samtidigt helt utmattad efter 12 dagar av äventyr och fjärilar i magen efter att ha kört genom alla dessa fantastiska platser. Det är så svårt att förklara den känslan, men jag levde på den energin så väldigt länge efteråt. 
 
Bilder från USA 2016 och 2017
 
 
Sedan när hösten närmar sig drar jag och Frida iväg igen, men den här gången på vår Fotoresa till Island som är en helt ny Islandsresa med fyra dagar fyllda med sagolika landskap och upplevelser. Under en av dagarna kommer även deltagarna få möjlighet att fotografera en modell på en svart strand (en av mina favoritplatser) vilket kommer bli riktigt snyggt! 
 
En av de bästa sakerna (enligt mig) med fotoresorna är att vi alltid har bildvisningar med feedback och undervisningar i foto med i schemat också, så att deltagarna inte bara får se och uppleva alla dessa platser, utan även utvecklas som fotografer. Det slutar alltid med att jag är avundsjuk på hur fina bilder deltagarna tar, haha! 
 
Bilder från Island 2017
 
 
Vi har också fler resor och workshops på gång som vi finslipar på och som kommer släppas under året, och Emma Svensson håller två resor till utöver de här som också kommer bli magiska, ingen tvekan. Så för att inte missa något kan ni följa oss på Instagram och Facebook
 
 
Förstår ni hur peppad jag är?! 
Förra året var första gången jag stod framför folk och höll i en kurs, lärde människor hur man använder hela kamerans prestanda och mina bästa knep inom foto och bildbehandling och det har verkligen öppnat upp dörrar för mig personligen, och inte bara i mitt yrke.
 
För 3-4 år sedan kunde jag knappt så framför min egen klass eller mina vänner och redovisa en uppgift, jag var den som inte räckte upp handen även om jag visste svaret, den som hellre satt tyst och nickade även om jag inte förstod ett ord. Det är så kul att se tillbaka och känna hur mycket jag har växt, från min första grundkurs jag höll för ett år sedan, då jag kom en timme för tidigt och läste igenom allt 100 gånger och svettades hela dagen, till nu när jag tycker att det är mysigt att åka in till studion en helg och prata om- och lära ut foto under en heldag med grupper av människor som är genuint intresserade av mitt yrke och mina färdigheter. 
 
Ni har hört det förut, men jag älskar mitt jobb! 
 
 
 
 
 
Postat av: Saga

Galet vackra bilder, särskilt den första på dig! Är så sugen på att följa med er till USA eller Island, får bli någon gång i framtiden när jag inte längre är student och lever på CSN!

Svar: Jaaa gör det vad kul!!
Emma Grann Fotografi

2018-01-08, 21:51:15 - URL: http://nouw.com/sagaaginger
Postat av: Alma

vilka drömresor du har framför dig i år!! Så avis!!

2018-01-09, 10:16:38 - URL: http://almabengtsson.se
Postat av: Lena

Jag är så sjukt avis på era resor och blir alltid så glad och inspirerad när ni kommer tillbaka och visar dem sedan. Tänk om något sådant här fanns när jag var yngre!! :) Bra jobbat!

2018-01-09, 16:32:56 - URL: http://thelenaelisastory.blogg.se
Postat av: Emilia Westerström

Som vanligt när jag kommentrerar här har jag bara en sak att säga; du är grym! Ser verkligen fram emot att se vad du levererar från resorna som kommer!

Svar: Men åh tusen tusen tack!! Så kul :D
Emma Grann Fotografi

2018-01-09, 21:24:47 - URL: http://emiliawesterstrom.se

Tjäna pengar på din blogg! (adlink)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: