Follow

Analogt från en septemberdag i Stenstorp

 
 
En helg i början på september tog jag tåget ner till Skövde och Stenstorp där min bror bor nu eftersom att han pluggar i Skövde. Resten av familjen var också där och det var verkligen ett par mysiga dagar. 
 
Medan Mathias, mamma och pappa byggde möbler i Mathias nya lägenhet så passade jag och Sara på att fota lite i trädgården utanför huset. Jag hade bara med mig min analoga kamera (försäker ibland ta en paus från att hets-fota med min digitala systemkamera), och vi tog dessa fem bilder. Så sjukt ändå att vi endast tog dessa fem bilder och ingen mer, ingen slängd, ingen raderad, ingen som ligger och skräpar på en hårddisk någonstans bland 50 liknande bilder. Jag tycker att det finns något fint med det. 
 
Den här gången framkallade jag bilderna hos ett nytt ställe som också behöll den svarta ramen på bilderna, vilket blev så fint tycker jag ☺
 
Postat av: Isabella

Åh, jag har börjat bli så himla sugen på att köpa någon analog kamera och börja med det, tycker det känns så avslappnande på något vis. Digitalt i all ära men mina bilder hamnar mest på hårddisken ändå eftersom jag aldrig blir nöjd med efterarbetet och bilderna känns så opersonliga direkt från kameran, så vill ju inte skriva ut dem som dem är heller. Men analogt blir ju så personligt, men jag har noll koll på det. Hur gör man med exponeringen liksom? Byter du film själv eller får du det gjort där du framkallar rullen osv?

Svar: Åh ja, det är så mysigt och avslappnande, och man hittar tillbaka till konsten i det och inte bara hetsen i att ta många bilder.
Jag byter rullar själv och brukar samla på mig ca 3-4 stycken klara innan jag går och framkallar för det är lite billigare då (ju fler man kör samtidigt).

De flesta analoga har en ljusmätare så du ställer in den bländare du vill ha och den ISO som din film har (man köper film med olika ISO, exempelvis 400 ISO och 800 ISO), och sedan ser du på ljusmätaren vilken slutartid du borde ha till de inställningarna i det ljuset du fotograferar i :)

Det finns massvis med videos på youtube och det kommer vara olika beroende på vilken kamera du har :) Men det är ganska lätt när man har gjort det ett par gånger!
Emma Grann Fotografi

2018-10-17, 19:55:41 - URL: http://szalai.blogg.se

Tjäna pengar på din blogg! (adlink)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: