Follow

Frågor & Svar

Här kommer ett litet "Frågor & Svar" inlägg igen! Jag tycker verkligen bara att det är roligt när ni frågar saker så fortsätt att fråga så skall jag svara så bra och mycket jag kan! 
 
 
 
 
Vilka bloggar läser du? 
Tyvärr läser jag inte lika många bloggar som jag en gång brukade göra, det blir ju (tyvärr) lätt att man bara följer andra på instagram "these days". Men jag är ett troget fan till några bloggar, faktiskt många modebloggar då de ofta har så fina bilder!
 
Mina favoriter är:
Elin, Angelica, Lina, Kenza, Isabella, Angelica, Amanda & Lisa
(klicka på namnet för att komma till deras bloggar)
 
 
Vilka fotografer inspirerar dig? 
Utöver de ovan och deras respektive fotografer (de som har någon) så inspireras jag mycket utav bland annat Emily Soto, Lara Jade, Emelie Olsson & Nina Holma
 
 
 

Vad är det bästa och sämsta med att vara fotograf och att fota?
En svår fråga, det finns så mycket! Men jag tror att det allra allra bästa är precis i det där ögonblicket när jag tar bilden och bara vet att det blev superbra. När modellen, ljuset, fokuset och allt bara stämde. Ibland behöver jag inte ens titta på displayen efter ett sånt ögonblick för jag bara vet att det blev bra. Det är lite magiskt faktiskt. 
 
Det sämsta... hmm... jo men det är nog när jag står där och bara tappar inspirationen, speciellt om jag fotograferar åt en kund eller med en modell! Det händer inte så ofta men ibland får jag verkligen hjärnsläpp och glömmer bort hur man fotograferar typ, haha! Jag får inga nya idéer eller hittar ingen bra vinkel... det tycker jag är superjobbigt och jag har så svårt att komma ur det när jag väl har hamnat där. 
 
 
Vilket är ditt absolut bästa fototips? 
Lätt: Lär dig att fotografera manuellt! (Jag har skrivit ett helt inlägg om det, läs det här!)
Jag vet själv att jag total-ignorerade det här tipset när jag var yngre och ändå var hyfsat nöjd med mina bilder men när jag väl tog in det, faktiskt tog det seriöst och lärde mig det så ändrades hela min fotovärld! Jag lovar att det är värt det! När du lär dig att fotografera manuellt kan du (med lite träning) ta iprincip vilken bild du vill sedan. 
 
Utöver det tipset så har jag massor av andra tips, ni kan se alla mina tipsinlägg, både foto och redigeringstips → här!
 
 
Bilderna på mig i inlägget är fotade av Julia Rajkovic och Alma Bengtsson
 
 
Ha nu en superfin kväll och krama lite extra på dem ni tycker om!
Och som sagt, fortsätt ställa frågor! :) 
 
Postat av: Linn Strömberg

Älskar såna här inlägg :D

2016-04-11, 21:29:48 - URL: http://cigarettesncush.blogg.se/
Postat av: Jarina

Så roligt med Q&A inlägg, mer sånt! :)

Svar: :)
Emma Grann Fotografi

2016-04-11, 22:52:44 - URL: http://jarinafoto.blogg.se/
Postat av: ♫♪ sandra

kul att läsa :)

2016-04-12, 13:36:21 - URL: http://www.sandramusic.spotlife.se
Postat av: Emelie

Hej! Tack för sjukt bra blogg!! har en liten fråga.
Jag har precis uppdaterat min mac och har då fått iPhoto ersatt med vad de kallar för "Bilder". Laddade precis över mina RAW bilder från min kamera men de omvandlas automatiskt till JPEG... Vet du hur jag får bilderna att stanna i RAW? Hur gör du när du laddar upp bilder på datorn?
Kram

Svar: Hej :) Hmm.. konstigt tycker jag! Jag använder aldrig "bilder" på min mac utan bara "Finder". Testa därifrån och se om det hjälper!
Emma Grann Fotografi

2016-04-12, 16:13:17 - URL: http://emelieannelouise.blogg.se/
Postat av: ISA

jaaa mer Q&A tycker jag, så så roligt <3

2016-04-12, 19:51:35 - URL: http://isabyl.devote.se
Postat av: Tilda Barkselius

Jättekul att läsa, kämpar just nu med att byta från automatiskt till manuellt :)

Svar: Åh, kämpa på! Det kommer gå så bra!
Emma Grann Fotografi

2016-04-12, 20:59:11 - URL: http://fluring.blogg.se/
Postat av: Alice

Så roligt att du tar dig tid att svara! Jag ska verkligen kolla in ditt inlägg om att fota manuellt! ^^

Svar: :) <3
Emma Grann Fotografi

2016-04-13, 08:27:54 - URL: http://lallizzlife.blogg.se
Postat av: Cassandra Haraldsson

Åh, superbra inlägg Emma! :)

Svar: :) <3
Emma Grann Fotografi

2016-04-13, 09:48:26 - URL: http://sensor.blogg.se/
Postat av: Alma-othilia

Skulle inte du kunna göra ett inlägg om reflexskärmar? Jag är helt lost på hur och när man ska använda de olika sidorna av skärmen, men är taggad på att börja använda den jag har liggandes här hemma! Superfint inlägg som vanligt, och så kul med Q&A!!

Svar: Hej!! Ja absolut, jag börjar skissa på ett sånt blogginlägg direkt! :) tack så mycket!
Emma Grann Fotografi

2016-04-13, 12:48:49 - URL: http://almaothilia.blogg.se

Tjäna pengar på din blogg! (adlink)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: