Follow

TIPS: Fem steg för att förstå din kamera & ta bättre bilder!

Jag och kameran, fotat av Rebecka.
 
Okej, nu skall jag ta tag i det som jag velat ta upp länge här på bloggen. Hur man fotograferar manuellt; alltså hur man ställer in alla inställningar själv, så som bländare, slutare och ISO och varför man gör som man gör. Om ni lär er att fotografera manuellt och om ni förstår hur de olika delarna påverkar varandra så kommer ni komma långt! 
 
Jag får frågor varje vecka på bloggen och andra sociala medier som låter ungefär såhär: "Vad har du för kamera?", "Jag har en blabla kamera, hur tar jag bäst bilder?", "Hur får du det så där suddigt i bakgrunden?", "Hur mycket kostar en sån kamera som du har?", "Jag har en likadan kamera som du, men mina bilder blir inte likadana, hur gör du?". 
 
Jag vill bara börja med att understryka att det inte är kameran som avgör om ni tar bra bilder, det är i första hand inställningarna ni använder. Om ni fotograferar på "auto" kommer bilden se nästan likadan ut - vilken kamera ni än använder.
Såklart är det skillnad på kameror och vilken kvalitet man kan få i bilderna, men de största skillnaderna brukar oftast vara att man kan ha andra inställningar på de lite dyrare kamerorna, och vet ni inte hur man hanterar inställningarna så kommer ni inte upptäcka någon större skillnad i era bilder. 
 
Jag och kameran, fotat av Amanda.
 
Jag vill erkänna att det tog väldigt lång tid för mig att börja fotografera manuellt. Jag orkade inte lära mig inställningarna för jag var rätt nöjd med mina bilder ändå, plus att det lät väldigt jobbigt i mina öron att jag skulle behöva ändra inställningar hela tiden beroende på ljus, motiv, location och känsla. Jag ville bara veta vad jag skulle ha för inställningar och liksom köra på dem hela tiden. MEN en vän till mig drog för ett par år sedan med mig på en liten fotokurs som varade i två dagar där jag fick lära mig att fotografera manuellt och efter det så har jag aldrig någonsin fotograferat på något annat än "M" (Manuellt).
 
1. Ställ in kameran på "M". 
Börja med att ställa in kameran på "M", nu har du kameran inställd på att fotografera manuellt, det betyder att det är du som bestämmer vad kameran skall göra, den överlåter alltså alla inställningar (slutare, bländare och ISO) till dig. Jag har en Nikon D600 men alla systemkameror har ett manuellt läge, hittar du inte det på din kamera så kan du titta i manualen för kameran (eller googla). 
 
 
2. Vad är BLÄNDARE och SLUTARE?
Om du bara ändrar kameran till M och börjar fotografera så kommer det antagligen bli helt galet. Nu är kameran helt  beroende över vad du säger till den att göra. 
 
Olika "bländartal". 
 
Bländare - det är bländaren som reglerar mängden ljus som släpps in i kameran. Den kallas i kameran för "F" som ni ser här på bilden ovan. Bländaren kan gå i olika steg, och de olika stegen kan variera lite beroende på vilken kamera och (framför allt) vilket objektiv man har. De objektiven jag använder mest går från F1,8 till F16 som på bilderna här ovanför, då F1,8 är när kameran släpper in mest ljus och F16 är när kameran släpper in minst ljus. Jag reglerar bländaren på en liten ratt som finns på min kamera men det varierar väldigt mycket på vilken kamera man har, läs i manualen (eller googla) om du inte hittar vart du reglerar detta på just din kamera. 
 
Om du (som jag) är ett stort fan av kort skärpedjup (när det blir suddigt i bakgrunden) så är det här på bländaren du skall reglera det. Om du vill ha kort skärpedjup så vill du släppa in så mycket ljus som möjligt, det gör du genom att ha ett litet bländartal, som till exempel F1,8 eller F2,8. Och vill du ha långt skärpedjup (till exempel om du vill ta bilder där du vill ha skärpa i hela bilden) så skall du ha ett så högt bländartal som möjligt, om till exempel F14 eller F16. 
 
Kort och långt skärpedjup, bilder från New York förra året. 
 
Här till vänster er ni en bild med kort skärpedjup (bländare F2), där jag ville att staden i bakgrunden skulle bli lite suddig, och till höger ser ni en bild med långt skärpedjup (bländare F11) som jag tog några minuter tidigare där jag ville ha hela staden i fokus och med skärpa nästan hela vägen bort.
 
Olika slutartider. 
 
Slutare - det är den delen av kameran som bestämmer hur snabbt en bild skall tas, den bestämmer alltså "slutartiden". Den inställda slutartiden bestämmer hur länge slutaren är öppen och därmed hur mycket ljus som hinner komma in när bilden tas. Du kan ta en bild på 1/4000-dels sekund (se första bilden här ovan) eller så kan du ta en bild på hela 30 sekunder eller mer! Det är här du bestämmer det. Jag reglerar slutaren på en liten ratt som finns på min kamera men det varierar väldigt mycket på vilken kamera man har, läs i manualen (eller googla) om du inte hittar vart du reglerar detta på just din kamera.
 
Oftast vill man ha en snabb slutartid, eftersom att man då minskar risken att bilden blir suddig. Har du en så snabb slutartid som 1/4000 (står oftast bara "4000" på kameror, men det kan variera) så kan du skaka kameran hur mycket som helst utan att bilden blir suddig.
 
MEN är du inomhus eller när det börjar bli mörkt utomhus så kommer kameran inte hinna få in tillräckligt med ljus på den snabba tiden och din bild kommer att bli svart. Det är därför man måste reglera slutartiden beroende på vilket ljus man skall fotografera i. Om du skall handhålla kameran (alltså fotografera utan stativ) så rekommenderar jag att inte gå under 1/80 (se bild i mitten här ovan) för då kommer bilden få oskärpa eftersom att du hinner röra på dig på den långa tiden. Men även här på 1/80 måste du hålla kameran väldigt stilla när du fotograferar för att det inte skall bli oskarpt. Om bilden ändå blir för mörk så skulle jag försöka fixa det med hjälp av ett mindre bländartal istället, eller använda stativ. 
 
Vill du fotografera nattbilder med ganska långt skärpedjup så kommer du behöva stativ om kameran skall orka ta in så mycket ljus som möjligt utan att skaka. Och vill du fotografera när det är helt mörkt ute (till exempel fotografera stjärnor eller ett hus mitt på natten) så kan man gå ner och få ännu längre slutartider, som flera sekunder eller till och med flera minuter. Det finns en funktion som heter "bulb" (eller på vissa kameror bara "b") som dyker upp när man skruvar ner så långt som möjligt på slutartiderna. Bulb betyder att du trycker på knappen för att ta en bild och när det har gått så lång tid du vill så trycker du igen för att slutaren skall stängas och göra en bild. Det är kanske lite överkurs, men är ni intresserade av det så går det att läsa mer om det på internet. 
 
Kort och lång slutartid, bilder från arkivet. 
 
Till vänster ser ni en bild jag tog på Josefine i höstas, där slutartiden är väldigt snabb (slutare 1/2000) för att jag ville frysa rörelsen på bild, skulle jag haft en lång slutartid skulle hela Josefine blivit suddig. Och på bilden till höger ser ni en nattbild jag tog för ett par veckor sedan, där slutartiden är lång (slutare 25 sekunder) eftersom att det var väldigt mörkt och bilden skulle blivit svart om jag hade en kortare slutartid. 
 
 
3. Vad är ISO?
 
Olika ISO-tal. 
 
Det första du kommer att märka när du höjer eller sänker ISO är att slutartiden påverkas. Mer kortfattat kan man säga att ju högre ISO-tal du väljer, desto ljuskänsligare blir kameran (bilderna blir ljusare) och detta i sin tur innebär att du med hjälp av ett högre ISO-tal kan få kortare slutartider. MEN, ju högre ISO-tal du använder desto brusigare blir bilden. Och desto mindre kontrast får den. 
 
Det kan vara kanonbra att höja ISO-talet vid vissa fotograferingstillfällen men vid andra (läs: oftast) vill man ha en så låg ISO som möjligt (runt 100-200 ISO). Har du inte fullformatskamera skulle jag rekommendera att inte gå över 800 ISO (om ens det) men med fullformatskamera kan man gå ganska högt i ISO (ca 1600 ISO) utan att bilden hinner bli jättebrusig. Men gillar man brus så är ju ISO också ett verktyg man kan använda för detta!
 
Jag använder oftast ISO för att ljusa upp bilderna lite när jag inte kan göra det med hjälp av slutaren eller bländaren, men jag håller mig under 1600 ISO för att garantera en mycket skarpare och inte så brusig bild. 
 
4. Fotografera i RAW-format. (!!)
Om du planerar att redigera bilderna i efterhand så måste du se till att fotografera i RAW-format. Det ändrar du lätt på kameran och du behöver inte ändra tillbaka det någon gång (tro mig, ni kommer tacka mig senare!).Jag har så himla mycket gamla bilder som jag fotograferade i JPEG-format som jag i princip inte kan göra någonting med nu i efterhand. Om du fotograferar i JPEG-format så blir bilderna mindre och även väldigt mycket svårare att redigera och ändra i utan att det ser konstigt ut.
 
Planerar ni dock inte att redigera någonting utan bara vill lägga upp bilderna direkt från kameran så rekommenderar jag att du fotograferar i JPEG-format, då blir färgerna något klarare och du får bättre kontrast, samt att bilderna tar mindre plats på hårddisken. 
 
 
5. Testa, testa och testa mer!
Varje gång jag fotograferar kommer jag alltid hem med bilder på minneskortet som är helt svarta och helt vita. Detta för att jag har testat mig fram hur jag skall ställa in kameran i det ljus som finns. 
 
Två bilder från samma fotografering, en där jag ställt in inställningarna så att bilden råkade bli för ljus och en där jag ställt in inställningarna så att bilden råkade bli för mörk. 
 
Det gäller bara att ha tålamod och inte ge upp om bilderna ser konstiga ut! Träna och träna och träna! Nu sitter rattarna och alla knapptryck i mitt bakhuvud så jag vet ungefär vad jag skall ändra på för att rätta till bilden, men det tog mig flera år att komma dit och känna mig säker på vilket håll jag skulle snurra på ratten eller om det var snabbare eller långsammare slutartid som jag behövde. Men det var så himla värt alla gånger jag kom hem med bara dåliga bilder, eller bara för ljusa bilder. För misslyckas man inte så har man inte försökt, och jäklar vad jag har försökt, för nu kan jag få till i princip vilket ljus jag vill! WOHO!!
 
Bild på mig, tagen av Philip
 
Nu får ni bara springa ut (eller in) och testa och ratta på inställningarna fram och tillbaka och se vad som händer och vad som påverkas i bilden. Jag hoppas att ni förstod lite och om ni tyckte att detta inlägg var givande och bra så får ni gärna klicka på "gilla" här nedanför! :)  
 
 
Postat av: Emma

Bra att du gjorde ett inlägg om det här, för nu förstår man lite mer! Har haft riktigt svårt att förstå alla funktioner m.m! :)

2015-06-07, 16:45:28 - URL: http://engstromemma.devote.se
Postat av: Maria Ekblad - bröllops & nyföddfotograf

Bra inlägg! Jag körde länge på bländarprioritet, för jag tyckte också det verkade jobbigt att behöva ändra inställningar. Men man vänjer ju sig snabbt och nu känns det som JAG fotar bättre än kameran gör av sig självt. :)

2015-06-07, 16:50:10 - URL: http://dreamsof.se/
Postat av: Hanna Victoria Sahlqvist

Jag prövade att fota i RAW men tyckte det blev så himla komplicerat när jag skulle spara bilderna till png osv.. :s
Kram Hanna!

2015-06-07, 18:05:12 - URL: http://hannizons.blogg.se/
Postat av: Ida Lindborg ♡

vilket bra inlägg! :D

Sv: Tack så jättemycket :)

2015-06-07, 19:07:03 - URL: http://youknowiidaa.blogg.se/
Postat av: Amanda Jona [SPONTAN]

Superbra inlägg Emma, riktigt pedagogiskt! Kan avslöja att jag inte tog steget till manuellt förrän i höstas, innan fotade jag bara på de halvmanuella lägena. Visst, grymt att slippa ändra inställningar inför varje bild men jag har ju nu insett att det var kameran som bestämde slutresultatet och inte jag själv - och jag insåg även hur mycket bättre jag är på att fotografera än vad kameran är ;)

2015-06-07, 20:30:29 - URL: http://spontan.blogg.se
Postat av: Nora Bååth

Du förklarar så bra :D

2015-06-07, 21:56:40 - URL: http://norasfoto.se/
Postat av: Anonym

Bra inlägg!!

2015-06-07, 22:26:28 -
Postat av: Linn Strömberg

Grymt bra inlägg! tacktacktack :D

2015-06-07, 22:41:42 - URL: http://cigarettesncush.blogg.se/
Postat av: Sofia

Superbra inlägg :D

2015-06-08, 06:31:22 - URL: http://reduxsquad.com
Postat av: Netti

Åh jag älskar sådana tips och det kan man liksom inte få för mycket av :-D

2015-06-08, 07:12:31 - URL: http://starby.devote.se
Postat av: angelicasvarld.blogg.se

SUPER bra inlägg!! TACK!

2015-06-08, 09:15:10 - URL: http://angelicasvarld.blogg.se/
Postat av: Emma

Otroligt bra tips! :)

2015-06-08, 09:19:00 - URL: http://nouw.com/emmao
Postat av: sandra

bra inlägg!

2015-06-08, 12:11:22 - URL: http://www.sandramusic.spotlife.se
Postat av: Kohlers - Profilbloggare på Improveme

bra tips!

Tack för din kommentar, ska absolut testa det! Kram!

2015-06-08, 13:33:23 - URL: http://kohlers.se
Postat av: Johanna

MYCKET bra och lärorikt! Jag har lekt med kameran i drygt ett år och lärt mig förstå "sambandet" själv men det är alltid nyttigt att få höra ett proffs förklara! :D Hemskt gärna fler liknande inlägg med basic grejer, att fotografera i olika ljus, att tänka på vid porträtt/landskap/mat-bilder, olika objektiv till olika motiv osv. Jättekul att få lära sig mer på ett pedagogiskt sätt!! :D Kram

2015-06-08, 14:07:33 - URL: http://doowop.blogg.se
Postat av: Frida

You're welcome. Den vita schäfern var söt

Svar: :) jaaaa
Emma Grann Fotografi

2015-06-08, 14:56:05 -
Postat av: Daniella

Du vilka bra tips! Har bara hunnit kolla igenom de lite snabbt men ska lätt börja läsa hela inlägget senare. Jag känner att jag behöver förbättra min fotokunskaper lite ^^

2015-06-08, 15:36:46 - URL: http://pinkpower.webblogg.se
Postat av: Patricia♔ᴳᴽᵀᴱᴮᴼᴿᴳ

Det här var inga nyheter för mig, men trots det tycker jag att det var ett superbra inlägg. Du är galet bra på att förklara så nu har du nog hjälpt någon över till M läget:)

2015-06-08, 18:13:11 - URL: http://patriciac.blogg.se
Postat av: LIENE

Vilket bra inlägg! Visste lite om det här men nu kommer det sitta ännu bättre. Förstår mycket mer nu när jag läser ditt inlägg.
Den sista bilden är helt UNDERBAR! Tryckte så klart på gilla knappen på det här inlägget.
Förresten så har jag fotat i RAW men det går inte öppna bilderna med den photoshop som jag har. Det är en gammal dator och program, kan det vara det?

Svar: Vad roligt att du gillar inlägget :) ja, du måste uppdatera ditt Photoshop! Det gör du på adobes hemsida :)
Emma Grann Fotografi

2015-06-09, 08:00:55 - URL: http://liene.blogg.se
Postat av: Isabella [ Fotografi ]

Ah, jag minns tiden jag alltid fotade med det automatiska läget. Försökte mig på det manuella läget någon gång men bilden blev alltid helt svart för jag hade ju ingen aning om vad tusan jag gjorde med alla siffror haha! Kommer dock inte ihåg hur/när jag plötsligt lärde mig vad alla siffror betyder.. Men när man väl vant sig så vill man ju verkligen inte fota med något annat än det manuella läget haha. ^^

2015-06-09, 10:51:17 - URL: http://szalai.blogg.se
Postat av: Louise Dillmann

Tack för tipsen! Tänkte fråga om du har något tips på systemkamera? (tänkte köpa en ny till sommaren)

Svar: Kolla med Scandinavian Photo, de är väldigt duktiga! :)
Emma Grann Fotografi

2015-06-09, 10:57:35 - URL: http://louisedillmann.blogg.se
Postat av: Anna Pettersson

bra tips!! ska ut och öva när jag laddat upp kameran (kommer ej ihåg senast jag använde min systemkamera...)

2015-06-09, 14:33:50 - URL: http://apettersson.blogg.se/
Postat av: matilda ♥

Superbra inlägg!! :)

2015-06-09, 21:13:09 - URL: http://matiiildaa.blogg.se
Postat av: Emilia

Jättebra inlägg!

2015-07-11, 19:35:40 - URL: http://www.livetmedensheltie.blogg.se
Postat av: Josephine

Sjukt bra inlägg! Har precis skaffat ny kamera (läs igår haha) och var helt lost, nu har mycket klarnat! TACK!

2015-07-30, 01:17:30 - URL: http://josephinessmink.se
Postat av: Calle Engström blogger

Ett givande inlägg! Måste bara fråga, vad har du för inställningar på sista bilden? Är främst intresserad av slutartiden? Och brukar du köra på några förinställda färginställningar när du fotar? Må så gott!

2015-08-14, 14:11:00 - URL: http://calleengstrom.colin.se/
Postat av: Isabelle

ÅÅÅÅ Gud vilken fin sista bild du hade i inlägget!! Vart är bilden tagen från? Har du några tips på ställen att fota vid, för olika bilder?

Svar: Åh tack :D Den bilden är tagen på en åker i närheten av Tjolöholm i Halland :)
Emma Grann Fotografi

2017-01-30, 21:24:52 - URL: http://bellspower.blogg.se/
Postat av: fia

Tack för superbra tips!!
Fia

2017-11-24, 07:22:14 - URL: http://www.snutigtliv.blogg.se
Postat av: Thomas Corino

Hej bra förklarat kommer att gå in flera gånger!

2018-01-21, 18:38:47 -

Tjäna pengar på din blogg! (adlink)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: