Follow

Frågor & Svar

Mia, Louise och Neira ♥ Alla som jag någon gång träffade för första gången men som jag nu har haft med på fler fotograferingar än jag kan minnas! 
 
 
Vilka är dina bästa tips för att våga börja fota människor som man inte känner?
Det här är svårt (jag själv är ganska blyg i nya situationer), men det viktiga är att du själv behåller lugnet. Även om du är jättestressad över att du inte riktigt vet hur du skall göra eller vad du skall säga så är det alltid bra att behålla lugnet ändå - för då blir även din modell lugn och allt går mycket bättre. Sedan kan du tänka ut redan innan hur du vill att bilderna skall se ut, kanske till och med ta med lite inspirationsbilder i mobilen så att du snabbt kan kolla om du tappar bort dig eller behöver ny inspiration.
Oftast tycker personen du fotar att det är lite nervöst eller läskigt också, så försök ha så mycket planerat som möjligt redan innan, så slipper du stressa över det sedan och du kan istället lägga tid på hur bilderna skall se ut och att modellen mår bra och är glad!
 
 
Hej! Jag är nybörjare som ska köpa ny kamera och objektiv. Fotar mestadels hundporträtt, hundtävlingar, hunduställningar mm för eget bruk. Mycket hund i rörelse helt enkelt. Jag använder idag en något sliten Nikon D90 som är inköpt hösten 08. Jag vill ha något inte alltför dyrt som täcker mina behov, men samtidigt något som jag kan utvecklas med. Några tips?
Jag startade med min Nikon D60 (typ som en D90) och hade den i väldigt många år, sedan bytte jag till Nikon D3100 och hade den i massor av år också innan jag köpte min fullformatskamera. Det vom är viktigare än en dyr kamera ör att lära sig att använda sin kamera. Att fotografera manuellt eller halvmanuellt. Då kan du iprincip få till vilken bild du vill sedan (såklart lite beroende på kameran men absolut mest på hur du använder den). Använder man inställningen "Auto" så spelar det ingen roll vilken kamera man har utan det blir ungefär samma. Jag har skrivit ett inlägg om hur man lär känna sin kamera, ni kan läsa det → här. Annars skulle jag rekommendera att gå och prata med någon på till exempel Scandinavian Photo eller någon annan foto-butik där de är kunniga och duktiga. 
 
 
Hur fick du ditt jobb? Vad är dina största uppgifter?
Jag sökte faktiskt ett sommarjobb här på Studio Emma Svensson men det slutade med att jag fick komma på intervju för ett heltidsjobb och jag fick det! 
Jag är "Senior Assistent" och mina största uppgifter är just att assistera. Både på plåtningar och när det behövs fixas innan eller efteråt, som att plocka ihop grejer, förbereda fika, frukost, ta behind-the-scenes-bilder och se till att allt rullar på som det ska. Jag gör även retusch och annat som behövs göras under veckorna, som att skriva blogginlägg och uppdatera sociala medier. Cirka en gång i veckan gör jag ett fotojobb också, oftast ett kvälls- eller dagsevent där jag fotograferar mingelbilder och sedan redigerar dem. Det är väldigt blandade uppgifter, ena veckan är aldrig den andra lik! 
 
 
Ena dagen kan vi vara i ett gym i Solna Centrum och fotografera det svenska skidlandslaget för NOCCO...
 
... Andra dagen är vi i Palm Springs i Californien och plåtar Angelica Blick för BIKBOK. 
 

Har du något tips på var man kan köpa en bra kamerarem? Min kamera har varit nära på att falla i asfalten på grund av en dålig kamerarem!
Jag har köpt min senaste på Scandinavian Photo, och innan det har jag köpt två eller tre på Etsy.com. Farlig hemsida dock, jag hittar alltid hundra saker jag vill ha, haha! Men de har hållt jättebra allihop och jag har varit nöjd. 
 
 
Har du några tips för självporträttsfotografering? 
Öva!! Det gick jättedåligt för mig i början, men efter kanske tio olika försök (ett halvår senare) började jag få mer kläm på det och det känns ändå som att jag är helt okej på det nu, men det är fortfarande mycket svårare än att själv stå bakom kameran tycker jag. Med ett stativ och en självutlösare kommer du långt! Försök att bestämma hur du vill att bilden skall se ut innan du börjar, så kan det förenkla processen också, när det känns som att man bara fastnar och ingenting går bra. 
 
 
Jag undrar vad du har för inställning när du fotar personer som slänger med håret? Det ser alltid så fint ut!
Allt handlar egentligen om slutartiden (ungefär) och att den måste vara tillräckligt snabb för att inte det som rör sig skall bli suddigt. Om det bara handlar om hår och inte supersnabba bilar/tåg eller någon som springer så skulle jag tro att det räcker med en slutartid på 1/250, men helst så snabbt som möjligt (dock får man alltid anpassa sig efter ljuset som man har). Jag har även skrivit ett mer avancerat blogginlägg om det här, det kan ni läsa → här!
 
 
 
Stina levererar lite hår-släng!
 
 
Kom ihåg att ni alltid kan fråga mig vad ni vill → här ← så fortsätter jag att svara på alla era frågor i kommande Frågor-&-Svar-inlägg! ♥
 
Postat av: Silja

Så snygga bilder!

2016-11-01, 17:05:34 - URL: http://callshappines.blogg.se
Postat av: Beatrice Jakobsson - Fotograf

Vad roligt att läsa!! :)

2016-11-01, 18:20:01 - URL: http://beattriicee.blogg.se/
Postat av: Peter

Bra inlägg med fina bilder

2016-11-02, 10:13:27 - URL: http://stillastund.blogg.se
Postat av: ensekundtusentankar.blogg.se

Så grymma bilder från USA ! Riktigt avis!

Syrran rocker fett med korta håret!

2016-11-02, 13:21:31 - URL: http://ensekundtusentankar.blogg.se/
Postat av: FrökenTV, bloggen om tv och film

väldigt intressant att läsa dina svar :D älskar alltid dina bilder dessutom.

2016-11-03, 17:42:33 - URL: http://efji.blogg.se/
Postat av: sandra

kul att läsa :)

2016-11-05, 12:48:50 - URL: http://www.sandramusic.spotlife.se
Postat av: Emma Broberg

Så himla bra tips!

2016-11-07, 21:21:27 - URL: http://emmaex.blogg.se/

Tjäna pengar på din blogg! (adlink)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: