Follow

Frågor & Svar

Min GoPro Hero 4 Silver som jag använder när jag vloggar. Här vid otroligt vackra Mono Lake i USA. 
 
 
Vad använder du för kamera när du gör vloggar? 
Jag använder mig utav min Gopro Hero 4 Silver för det mesta och ibland min Nikon D610 när jag gör videos till min Youtubekanal
 
Angående det här inlägget:
Ett tag var jag helt inne på att jag skulle lära mig fota stjärnor, försökte ett par gånger, men sedan blev det sommar eller nått. Jag har inte försökt på länge i alla fall, men jag fick inte riktigt till det. Jag fattar inte hur man gör det bra? För jag har läst överallt, så som du beskriver så himla bra (!) i inlägget, så har jag gjort. Så varför funkar det inte? Blir så frustrerad! Kanske har det varit för ljust, även då det känts mörkt, jaja, har du något mer tips är jag idel öra!
Hmm... nu vet jag inte vad som gick snett för dig men när jag har testat innan så har det blivit dåligt på grund av att det var för ljust, som du säger! Man måste ta sig till en väldigt mörk plats för att det ska funka, och helst med ett väldigt ljuskänsligt objektiv! Sedan går det inte varje gång, du skulle bara veta hur många gånger jag fick försöka innan det gick rätt! Fortsätt kämpa på!
 
 
 
Såhär kan det se ut när man jobbar i team i fotostudion (fotat av Alma Bengtsson). 
 
 
Tycker det är så väldigt kul och intressant att se hur foto-team jobbar. Blir faktiskt väldigt sugen på att jobba som fotograf, det enda som alltid håller mig tillbaka är ju det där med hur mycket jobb man får och hur ens ekonomi kan se ut. Jag är så nojig för att jag skulle stå en dag och inte fått in tillräckligt i lön för att klara hyran eller liknande någon månad. 
Jag var exakt där du är i tankarna, för kanske 3-4 år sedan. Så orolig över vad jag gav mig in i, men samtidigt kunde jag inte se mig själv göra något annat så jag satsade helhjärtat! Jag har såklart gjort misstag och kanske tagit jobb som jag inte var 100% säker på att jag skulle klara av, fått mejl med kritik i efterhand och funderat på om jag skulle kunna leva på detta. Men jag gav liksom aldrig upp, oavsett hur dålig jag kände mig i vissa situationer. Och jag tror att det är allt som betyder något, att fortsätta kämpa och tro på sig själv. För då kan du komma exakt hur långt du vill i livet! 
Pengarna betyder såklart något, men långt ifrån allt! Jag har levt på lånade pengar, ätit spagetti till middag i 2 veckor för att spara och ligger just nu back ett par tusenlappar - allt för att jag satsade på det jag ville göra. Men jag har heller aldrig varit lyckligare än jag är nu! 
 
Kan du inte framöver skriva ut vad du fotar med och inställningar när du lägger upp bilder? 
Jag har tänkt den här tanken förut men eftersom att jag fotograferar manuellt så har jag oftast olika inställningar för varje bild, eftersom att ljuset kanske ändras lite eller om jag vill ha mer skärpedjup om jag går närmare motivet. Så det skulle bli väldigt svårt att skriva ut inställningar varje gång eftersom att jag konstant ändrar och byter när jag fotograferar. Om det finns någon speciell bild du vill veta inställningarna på så kan jag absolut kolla upp det, det är bara att fråga!
 
Jag undrar om du skulle kunna förklara hur en extern blixt som man fäster på kameran fungerar? 
Vad kul! Det kan jag göra! Jag börjar skriva på inlägget direkt så blir det "Veckans Fototips" inom kort! Ni får gärna komma med fler förslag i kommentarsfältet på vad ni vill att jag skall skriva om i kommande tips-inlägg. 
 
 
Exempel på en bild jag fotade med en extern blixt under Fashion Week i Stockholm i höstas. Jag skall berätta mer om hur man använder en extern blixt på bästa sätt i ett kommanade inlägg! 
 
 
Juste!
Jag får ofta mycket frågor kring Fotoskolan STHLM och utbildningen som jag gick där. Jag var med i en podd förra veckan där jag berättade typ allt man kan tänkas vilja veta om skolan, antagningen, vad jag gör nu och massor av annat kring blogg, instagram och så! Den heter Fotopodden och finns på iTunes, eller så kan ni kolla in hemsidan där den också finns att lyssna på! Den hittar ni → här!
 
Vill också (än en gång) passa på att tacka för alla fina ord, mejl och kommentarer jag fått efter min medverkan i podden. Ni är så himla fina, och jag blir taggad och inspirerad att skapa nytt när ni peppar så mycket! Det är lätt att se förbi alla likes och glömma bort att ni faktiskt sitter där bakom er egen skärm och läser, gillar och kommenterar. Det är så himla häftigt att ni alla finns på riktigt liksom! 
 
 
Fortsätt kommentera era frågor och funderingar så svarar jag på dem i kommande Frågor & Svar inlägg! 
Postat av: Fotopodden

Wihu, det var jätteroligt att ha med dig! :)

2017-01-22, 12:01:19 - URL: http://www.fotopodden.com/
Postat av: Johanna

fina bilder!

2017-01-22, 17:35:56 - URL: http://www.jojosmind.blogg.se
Postat av: Malin Halvarsson

Du var så duktig i podden. Jag blev överlycklig över att det finns en fotopodd nu! Så underbart ju.

Bra svar du gav. :) Min fråga, hur var det att jobba på Sthlm Fashionweek, jag förstår att det kan vara stressigt men förutom det? Vad var det roligaste? :D

2017-01-23, 12:40:49 - URL: http://malinhalvarsson.blogg.se
Postat av: sandra

kul att läsa :)

2017-01-28, 12:20:24 - URL: http://www.sandramusic.spotlife.se

Tjäna pengar på din blogg! (adlink)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: