Follow

Frågor & Svar

 
 
Det kom en del frågor från er efter min undersökning och jag har fortfarande många kvar att svara på men här kommer några av dem i alla fall! Kom gärna med fler frågor också (skriv det som en kommentar) om det är något ni undrar om mig eller om något jag har skrivit om!
 
 
Vad var din första riktiga kamera och objektiv? Vad har du haft för kameror?
Tro det eller ej, men min första riktiga kamera var analog, japp, så gammal är jag, haha! Jag tror tyvärr inte att jag har den kvar (eller ligger den kvar någonstans där hemma mamma/pappa?). Det enda jag minns av den kameran är att mamma och pappa var tvugna att köpa ny film till mig minst varannan vecka, haha! Jag var nog runt 10 år när jag började fotografera med den, och sedan dess har jag varit fast bakom en kamera...
 
Min första systemkamera var en Nikon D60 med standardobjektivet (18-55 mm), den fick jag nog när jag var runt 15 år och efter några olika objektivköp, som till exempel Nikon 60mm Macro f2,8 och Nikon 55-300 mm f2,8 köpte jag mig en Nikon D3100 när jag var 18 år och någon månad innan jag fyllde 21 köpte jag mig en fullformat, min nuvarande kamera; Nikon D600 och ett Nikon 50mm f1,8. Efter det har ag köpt mig två objektiv, Nikon 28mm f1,8 och Nikon 50mm f1,4 som ersatte mitt 50mm f1,8. Men jag tänkte skriva ett inlägg om hela min utrustning snart, så mer om det då! 
 
Hur fick du upp ögonen för foto? 
Allt började med den där lilla analoga kameran, jag kunde verkligen inte släppa den och det syns verkligen i mina gamla fotoalbum! Det finns sida efter sida efter sida med bilder på samma grej eller person i 40 olika vinklar, haha! Jag måste visa er det någon gång... Allt handlar om att fortsätta och fortsätta träna och testa nya grejer! Det är det jag tycker är roligt! Jag kunde stå i timmar och fotografera vattendroppar i handfatet när jag var 13-14 och hade fått min första digitalkamera (en sån liten, kompakt), min brorsa trodde nog att jag hade blivit galen, haha! 
 
Vad har du för objektiv och vilket är ditt favoritobjektiv?
Jag har tre objektiv just nu: Nikon 50mm f1,4, Nikon 28mm f1,8, Sigma 150-500mm f5 och Nikon 60mm Macro f2,8. Det sistnämnda använder jag dock alldeles för sällan! Jag gillar egentligen Macro men jag har oftast med mig mitt 50 och mitt 28 överallt så det blir liksom dem jag använder mest. Jag pendlar hela tiden mellan vilken utav dem jag gillar bäst men just nu är det nog Nikon 28mm f1,8! Det är så roligt med vidvinkel!
 
 
 

Hur gör du för att få fotojobb?
Jag försöker vara aktiv på sociala medier! Jag tror att det gällar att synas och höras, så jag försöker att uppdatera lite oftare och alltid jobba på att bli bättre. Jag har en Facebooksida som jag ibland annonserar på (betalar en liten summa för att synas som reklam i andras flöden) men för det mesta försöker jag bara vara aktiv och ha en bra kvalitet på det jag lägger upp, på bloggen, instagram och andra ställen. Än så länge har jag inte gjort så mycket annat för att få jobb, det gäller att göra ett bra intryck när man väl får jobb för det är då det börjar rulla på! Kontakter is everything!
 
Hur lärde du känna din pojkvän?
Vi gick på samma lilla gymnasieskola (med typ 250 elever) i två år men vi pratade först på studentbalen första gången, haha! Sedan klickade det ganska direkt efter studenten och vi firade midsommar tillsammans i Oslo. Där, efter att ha sprungit till en fest i pissregnet på gatorna i Oslo tillsammans med några vänner bestämde vi oss för att vi var vi! Det var faktiskt väldigt fint och jag får fortfarande fjärilar i magen när jag tänker på det, hihi!
 
Ska du flytta tillbaka till Göteborg?
Ja det ska jag! Men det betyder nödvändigtvis inte föralltid, och Stockholm är ju bara en snabb tågresa bort så jag kommer fortfarande ta jobb i Stockholm (och andra delar av landet) antagligen! Gillar Stockholm jättemycket också men Västkusten är mitt hem!
 
 
Haha!! *Myyy Preeeecious*!
 
Alla bilder i det här inlägget är tagna av Julia Rajkovic
 
Postat av: Veronica - var dig själv, för alla andra finns redan

Kul att läsa!

2016-03-30, 21:06:20 - URL: http://musicismyboyfriend.spotlife.se
Postat av: Linn

Jätteroligt att läsa :D

2016-03-30, 22:42:16 - URL: http://linnstromberg.se
Postat av: Annie

Hahaha sista bilden <3

Svar: ;)
Emma Grann Fotografi

2016-03-31, 12:59:29 -
Postat av: Frida

Kommer ihåg de där droppbilderna på bilddagboken hehe..

Svar: Haha!! :'D never forget
Emma Grann Fotografi

2016-03-31, 15:31:09 -
Postat av: Rebecca

Jag älskar sånahär inlägg, det är verkligen jättekul att läsa! :)

Svar: :D
Emma Grann Fotografi

2016-04-01, 05:16:32 - URL: http://nouw.com/rebeccahjortskull
Postat av: Mathildalindblad

Jättebra inlägg det skulle vart kul om du kunde göra ett inlägg om Nikon 50mm f1,4 VS Nikon 28mm f1,8 bilder som är tagna med båda så man får se skillnad mellan dem m.m.

Svar: Åh det skall jag definitivt göra! :) Kul idé!!
Emma Grann Fotografi

2016-04-01, 07:07:08 - URL: http://nouw.com/mathildalindblad
Postat av: Lena

Fick en analog kamera när jag fyllde 10 år på Teneriffa. Sedan var det kört. Redan där bad jag kusinerna och släktingarna att posa på trappor och dylikt hehe

Svar: Hahaha! :'D Känner igen mig! ;)
Emma Grann Fotografi

2016-04-01, 22:13:20 - URL: http://thisismyphotostory.blogg.se

Tjäna pengar på din blogg! (adlink)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: