Follow

Tips: 3 sätt att använda Pinterest på fotograferingar

 
 
VECKANS FOTOTIPS
 
 
Det var cirka två år sedan jag upptäckte Pinterest, när några klasskompisar på Fotoskolan STHLM letade inspiration inför fotograferingar de skulle göra och jag satt med och tittade. Det var som en guldgruva av inspiration som jag aldrig ens visste fanns ju! 
 
Det var då jag började samla min egen inspiration på Pinterest, och skapade anslagstavlan "Fashion & Beauty inspiration" som jag fortfarande samlar inspiration i hela tiden. Och jag fortsatte att samla allt i en enda mapp, allt jag blev inspirerad av. Det var först för kanske 5-6 månader sedan som jag började göra fler anslagstavlor och använda mig utav dem på ett helt annat sätt. Ett sätt som hjälper mig mycket under, innan och efter fotograferingar. Därför tänke jag dela med mig utav mina bästa tips om hur ni kan använda er utav Pinterest när ni skapar bilder. 
 
Här nedanför ser ni mina, just nu, mest använda anslagstavlor. Och som ni ser handlar inte alla om foto (jag blir så inspirerad till allt möjligt på Pinterest att jag kände att jag behövde göra lite andra mappar också, hehe). För några veckor sedan startade jag "New York Photo locations" eftersom att jag och Philip åker till New York idag (woho!!) och jag ville samla alla fina platser som jag vill fotografera på, sedan kommer jag nog inte ha tid för alla tyvärr, men förvänta er massor av New York bilder här framöver...
 
Ni hittar min Pinterest-sida här
 
 
 
Här kommer tre sätt att använda Pinterest när du fotar...
 
1. Innan fotograferingen
Innan jag skall fotografera någon eller något så tycker jag om att titta på andra bilder för att få inspiration om ljus, vinklar, poser, smink, kläder, färger (osv). Det är här Pinterest är perfekt. Du kan antingen söka på något du vet du vill göra, jag kan söka på till exempel "Fashion Editorial" eller "Weird Makeup" för att få upp massor med bilder att titta på och sedan sparar jag ("pinnar") dem till en anslagstavla. Eller så tittar du igenom de förslag som Pinterest har valt ut åt dig (baserat på vad du har sökt på och sparat tidigare). 
 
Till exempel skulle jag assistera Emma Svensson härom veckan när hon skulle fotografera Soran Ismail och jag gjorde en anslagstavla med massor av inspiration på poser, idéer och färger som vi sedan visade för kunden när vi skulle bolla hur vi ville att bilderna skulle se ut. Det blir så mycket lättare att diskutera och komma fram till något med bilder att titta på. 
 
Skärmdump från anslagstavlan som vi använde som inspiration till fotograferingen. 
 
 
2. Under fotograferingen
Jag har alltid tyckt att det är lite svårt att styra modeller eller personer framför kameran när de står där och inte riktigt vet vad de ska göra. Jag tycker att det är jobbigt när någon säger "du får visa mig hur du vill att jag ska stå" för jag har oftast inte en aning just då. Jag gillar att fota lite spontant och komma på saker under tiden men det är ibland svårt när jag fotograferar någon jag aldrig har fotat förut. 
 
För några veckor sedan kom jag på den briljanta idén att skapa en anslagstavla med bara bilder på poser jag gillar. Så när jag eller modellen kör fast så tittar vi bara igenom den här anslagstavlan och kör på någon av de poserna. Det är också skönt för både mig och modellen om han eller hon kollar igenom anslagstavlan innan vi börjar fota, så att modellen vet om vad jag gillar för stil och känsla i poserna. Det har funkat väldigt bra hittills och jag vill bara fylla på med massor av nya coola poser nu för att ha chans att skapa ännu mer speciella grejer! 
 
 
En skärmdump från min anslagstavla Pose
 
 
3. Efter fotograferingen
Jag använder mig faktiskt av Pinterest även efter att jag har fotat klart. Nästan varje gång, efter att jag gjort ett urval av de bilder jag tycker om från en fotografering, går jag in på Pinterest för att leta inspiration i form av redigering och toner som jag gillar. Jag brukar gå in på min sjukt stora anslagstavla Fashion & Beauty Inspiration där jag (som sagt) samlar typ allt. Jag utgår från några favoritbilder (för tillfället) och gör några olika toner på mina nya bilder på datorn. På så sätt är det lätt att hitta en perfekt ton för just de här nya bilderna jag har tagit. Det händer att jag byter ton helt från vad jag tänkte från början när jag har gått igenom min inspiration och testat olika varianter, vilket är så kul! Bilden ka bli så mycket mer än hur den ser ut direkt i kameran! 
 
 
En skärmdump från min anslagstavla Fashion & Beauty Inspiration
 
 
Jag hoppas att ni fick lite nya idéer kring hur man kan använda sig utav Pinterest när ni fotograferar, och tipsa mig gärna om bra anslagstavlor att följa om ni har några favoriter. Eller om ni har andra bra tips på hur ni samlar inspitation när ni skapar bilder!
 
 
 
Gilla gärna inlägget om ni tyckte om det ♥
Och glöm inte att följa mig på Bloglovin  för att inte missa nya inlägg!
Postat av: Malin Halvarsson

Åh, pinterest är bästa sidan för att hitta inspiration. Använder den mycket själv. Jättebra tips! Jag gillar dina tipsinlägg sjukt mycket för du skriver på sånt bra sätt :D

2017-02-10, 20:01:19 - URL: http://malinhalvarssons.blogg.se/
Postat av: Nathalie Tegelstam

Superbra tips! :)

2017-02-11, 11:16:39 - URL: http://nathalies.se
Postat av: sandra

bra tips, älskar pinterest!

2017-02-11, 13:36:05 - URL: http://www.sandramusic.spotlife.se
Postat av: Johanna

nice!

2017-02-11, 14:28:17 - URL: http://www.jojosmind.blogg.se
Postat av: Celine

Så bra tips!

2017-02-11, 20:27:10 - URL: http://celinelf.blogg.se/
Postat av: Zyllah

Pinterest är verkligen en helt underbar app. <3

2017-02-11, 21:26:04 - URL: http://zyllah.com/
Postat av: Hanna

Bra tips! Har ännu inte riktigt fallit för pinterest, har försökt men tycker det är lite komplicerat typ.. Använder mest weheartit, men ska nog börja använda pinterest lite oftare för just inspiration till fotografering!

2017-02-13, 07:53:29 - URL: http://lillemanhanna.blogg.se

Tjäna pengar på din blogg! (adlink)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: